La 20 iulie anul curent, au fost majorate tarifele la energia electrică cu aproape 37 la sută şi la gazele naturale cu peste 15% (suspendată recent). Imediat după aceasta, printr-o declaraţie, Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) s-a arătat profund îngrijorată de situaţia la care s-a ajuns în urma respectivelor scumpiri. CNSM a criticat hotărârile Consiliului de Administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică privind aprobarea tarifelor la gazele naturale, energie electrică, deoarece nu a fost efectuat un audit privind veridicitatea indicatorilor principali şi corectitudinea calculelor prezentate de furnizori.
Astfel, se remarcă în declaraţie, la examinarea calculelor tarifului prezentate de compania „Gas Natural Fenosa” se evidenţiază diferenţe între volumul energiei procurate şi cel de energie furnizată în cuantum de 390 mii MWh sau în proporţie de 13 la sută. De asemenea, se constată o diminuare a volumului energiei furnizate în proporţie de 35,9 mii MWh sau cu l,4% mai puţin faţă de datele reale ale anului 2014, ceea ce a condus, în viziunea CNSM, la majorarea nejustificată a tarifelor.
Drept urmare a majorării tarifelor la energia electrică şi gaze naturale, avertiza conducerea confederaţiei, se va produce o înrăutăţire drastică a nivelului de trai al populaţiei, se va diminua puterea de cumpărare.
De aceea, sindicatele au cerut preşedintelui ţării, Parlamentului, Guvernului să întreprindă măsurile necesare pentru a nu se admite majorarea exagerată a tarifelor şi preţurilor, să vină cu un pachet de măsuri de susţinere financiară a populaţiei prin acordarea compensaţiilor la plata energiei electrice şi a gazelor naturale, care ar acoperi măcar parţial majorarea tarifelor. Pentru a se evita tensiunile sociale, CNSM a revendicat indexarea de urgenţă a veniturilor salariale, indemnizaţiilor şi pensiilor.
Guvernarea ezită să întreprindă măsuri de protecţie socială
Din păcate, răspunsul guvernării s-a dovedit a fi unul inadecvat. Astfel, în loc să elaboreze recomandări privind ameliorarea situației care s-a creat în ţară, privind asigurarea unui nivel de trai decent al populaţiei, a păcii şi securităţii sociale, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei se dedă la nişte explicaţii banale, formale, precum că legea nu prevede indexarea salariilor, că lipsa mijloacelor financiare nu permite îmbunătăţirea condițiilor de salarizare. Iar de soarta pensionarilor, a familiilor cu mulţi copii, în genere, nici nu se aminteşte.
Corectitudinea calculelor prezentate de monopolişti este contestată de mai mulți experți |
De aceea, Mihail Hîncu, vicepreședinte al CNSM, i-a adresat premierului Valeriu Streleţ o scrisoare prin intermediul căreia ţine să-i amintească precum că, potrivit Legii privind indexarea veniturilor băneşti ale populaţiei, cetăţenilor Republicii Moldova li se garantează dreptul la compensarea pierderilor suportate în legătură cu majorarea preţurilor şi a tarifelor la mărfurile de consum şi servicii.
Deci, conform legii menționate, urmează să fie indexate toate veniturile băneşti ale cetăţenilor în formă de remunerare a muncii, ale lucrătorilor instituţiilor şi organizaţiilor bugetare, precum şi ale întreprinderilor şi organizaţiilor care comercializează producţie la preţuri fixe, pensiile, bursele, indemnizaţiile şi alte venituri ce nu au caracter unic, veniturile băneşti ale populaţiei în formă de depuneri în instituţiile sistemului financiar şi de credite. Drept motiv pentru indexarea veniturilor băneşti serveşte creşterea ratei inflației, care în luna iulie anul curent a depășit cu 3,6 la sută cota prevăzută de legea amintită. Or, indicele creșterii preţurilor şi tarifelor la mărfuri de consum şi servicii a constituit 8,6 la sută.
Mihail Hîncu subliniază că legea stipulează faptul că la stabilirea mărimii compensaţiei se ia în considerare creşterea indicelui preţurilor şi tarifelor la mărfurile de consum şi servicii, sporirea veniturilor populaţiei şi mărimea lor absolută. Veniturile băneşti ale populaţiei sub formă de remunerare a muncii, pensii, burse, indemnizaţii se indexează, prima parte a veniturilor, egală cu mărimea dublă a salariului minim lunar în ţară – la mărimea indicelui preţurilor, următoarea parte a veniturilor, egală cu salariul minim lunar – cu 50 la sută din mărimea indicelui preţurilor. De aceea, CNSM a solicitat să se elaboreze și să se înainteze propuneri în vederea indexării veniturilor salariale, a pensiilor și alocațiilor, indemnizațiilor, depunerilor bănești ale cetățenilor.
Tariful la energia electrică, majorat în mod exagerat
Tot printr-o scrisoare, vicepreşedintele Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova şi-a exprimat dezacordul cu Ministerul Economiei din Republica Moldova vizavi de concluziile acestei instituţii publice pe marginea constatărilor ce se conţin în declaraţia CNSM referitor la diferențele de date privind volumul energiei electrice procurate şi cel al energiei electrice furnizate, diminuarea volumului energiei furnizate comparativ cu volumul furnizat efectiv în anul 2014. Mihail Hîncu precizează că cifrele din declarația CNSM au fost preluate dintr-o scrisoare din anul acesta a I.C.S. „Gaz Natural Fenosa Furnizare Energie” SRL, înregistrată la Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică. Se accentuează că prin micșorarea volumului de furnizare a energiei electrice și majorarea consumului, precum și a cheltuielilor operative cu 16,6%, la care se mai adaugă rentabilitatea activelor de furnizare cu 71 de milioane 268 de mii de lei, se majorează în mod exagerat tariful la energie electrică.
Furnizorul de gaze naturale majorează cheltuielile, dar plăteşte consumatorul
Cât priveşte tarifele la gazele naturale, vicepreşedintele CNSM precizează că cifrele invocate de către sindicate reflectă indicatorii SA „Moldovagaz”, ce se regăsesc într-o scrisoare a acestei companii înregistrată la ANRE în luna martie anul curent. Astfel, conform calculelor prezentate, cheltuielile necesare pentru activitatea SA „Moldovagaz” au fost mărite cu 554%, dintre care doar profitul a fost prognozat de a fi mărit cu 330,69%. Mijloacele fixe, date în exploatare până în anul 2003, au fost reevaluate în 2009 în creștere de șapte ori. Mai apoi, deşi CNSM a insistat, nu a fost obţinută nici o explicație de la specialiștii ANRE referitor la cheltuielile SA „Moldovagaz” și a întreprinderilor sub-ordonate companiei „Moldovagaz” ce ţin de uzura, remunerarea muncii, alte cheltuieli comerciale.
Taine ferecate cu şapte peceți
Se menţionează că, în cadrul ședinței comune CNSM-ANRE din ultimele zile ale lunii iulie anul curent, specialiștii agenţiei au relatat că la stabilirea tarifelor la gaze s-au luat în calcul volumele anului 2014, că nu s-a efectuat un audit al corectitudinii calculelor prezentate de furnizori înainte de aprobarea tarifelor.
Mihail Hîncu mai punctează o problemă, pe care cei care revendică sau aprobă tarife mai mari la gaze naturale încearcă să o muşamalizeze. Potrivit Acordului încheiat între Republica Moldova și Societatea pe Acțiuni „Gazprom” cu privire la reeșalonarea datoriei Republicii Moldova, de 90 de milioane de dolari SUA, pentru gazele livrate în anii 1996-1997, ratificat de legislativul nostru în luna noiembrie 1998, în perioada primilor doi ani tarifele la gaze urmau să fie mărite cu circa 4,2 dolari SUA pentru 1000 de metri cubi, iar în perioada de 2001-2005 – în medie cu 12,3 dolari SUA pentru 1000 de metri cubi. De ce atunci în tariful existent la gazele naturale, începând cu anul 2006, se întreabă vicepreşedintele CNSM, se includ câte patru dolari SUA pentru deservirea datoriilor anilor 1996-1997?