
Foto: 1049.com.au
În ultima jumătate de an, prețul la benzină la stațiile PECO din Republica Moldova au crescut considerabil.
Cea mai recentă majorare anunțată de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a fost una de șoc pentru mulți cetățeni, prețul unui litru de benzină cu cifra octanică 95 ajungând la 17 lei și 99 de bani, aceasta fiind scumpită pentru a patra oară consecutiv.
Noul tarif este valabil de pe 11 până pe 24 ianuarie, când ANRE va propune un alt preț valabil pentru următoarele două săptămâni. Conform noii metodologii de formare şi aplicare a preţurilor la produsele petroliere, ANRE stabilește noi prețuri o dată la 14 zile calendaristice. Începând cu 6 septembrie 2016 și până în prezent, prețul a crescut de la 16 lei și 20 de bani a ajuns la 17 lei și 99 de bani pentru un litru de benzină cu cifra octanică 95.
„Nici cel mai experimentat trader nu poate spune cât va costa mâine benzina și motorina, pentru că prețul se formează la bursele internaționale și sunt dictate de cererea și oferta zilnică”, susține Andrei Adam, şeful Departamentului licențiere, monitorizare și control a activităților licențiate din cadrul ANRE.
Fiind întrebat de ce ANRE ridică prețul plafon atunci când preţul barilului scade, reprezentantul instituţiei a declarat că piața petrolului este diferită de piața combustibililor derivați din petrol. Dacă, de exemplu, la 5 și 6 ianuarie anul curent prețul unui baril de petrol de marca Brent a fost de 56,8 dolari SUA, atunci, potrivit cotațiilor Platts, prețul unei tone de benzină și motorină a crescut cu 9 și, respectiv, cu 8 dolari SUA și a constituit între 545-554 și, respectiv, 484-492 de dolari SUA.
Concurență neloială și prețuri de dumping
Specialistul de la ANRE mai spune că piața angro a produselor petroliere își are propriile sale prețuri. Ca rezultat al plafonării de către ANRE a prețurilor de comercializare cu amănuntul a benzinei și motorinei, piața angro urmează să-și ajusteze oferta în mod independent. Potrivit regulamentelor aprobate de Guvern, comercializarea cu ridicata a produselor petroliere se permite numai la depozitele petroliere, iar comercializarea cu amănuntul se efectuează numai la staţiile de alimentare certificate. Aceasta însemnă că, indiferent de cantitate, orice vânzare de carburanți la stațiile PECO se consideră comercializare cu amănuntul.
Victor Parlicov, expert IDIS Viitorul, a declarat anterior că
credibilitatea prețurilor produselor petroliere nu poate fi asigurată prin plafonare, iar unica soluție prin care statul poate interveni pe piața produselor petroliere este prin mecanisme concurențiale.
Boris Rojnevschi, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor, susține că majorarea prețurilor la produsele petroliere ar putea atrage după sine scumpiri în lanț și ar provoca o psihoză socială. Sistemul energetic din Republica Moldova rămâne în afara unui control corect și transparent. Sistemul respectiv funcționează după voia celor care conduc. Trebuie revăzută legea cu privire la import. Azi există câțiva importatori care au monopolizat piața petrolieră și fac o concurență neloială. Din păcate, se mai practică prețuri de dumping. CNSM este îngrijorată ca scumpirile respective să nu provoace iarăși o cerință din partea șoferilor, care vor cere majorarea prețurilor la biletele de călătorie. Pot surveni scumpiri în lanț.
Amintim că preţurile plafon pentru comercializarea cu amănuntul a carburanților au fost stabilite, începând cu 11 ianuarie, la 17,99 lei pentru un litru de benzină Premium 95 şi de 15,61 lei pentru un litru de motorină.
Da macar pot si sa se dubleze preturile ca mie mii po*ui, mai ales ca in ultimul an ni s-au marit salariile cu 40%. Cam in asa situatie ca si mine sunt si medicii, profesorii, politistii si vamesii, ca lor Filip tot le-a marit salariile.
Preturile la combustibil in general influenteaza preturile in intreaga lume! Insa fapt ca acum in Moldova preturile sunt reglementate de stat, nu mai permit petrolistilor sa o ia razna cu preturile, precum a fost 2 ani in urma!
Daca Filip nu cerea ANRE-ului sa reglementeze preturile acum am fi avut majorari si mai mari, pentru ca distributorii se gindesc in primul rind la cistigul personal.