Mulţi angajaţi ai Parcului de autobuze al oraşului Chişinău au o vechime mare de muncă. Sunt şi dintre acei care şi-au dedicat toată viaţa acestei întreprinderi. Printre ei este şi Iuri Modnikov, care s-a angajat aici imediat după absolvirea școlii profesionale. Adică acum 26 de ani. El a prins şi vremurile sovietice, când parcul o ducea foarte bine, şi perioade mai grele, anii 90, când destrămarea URSS şi declinul economic au avut urmări catastrofale nu doar pentru întreprindere, dar şi pentru întreaga ţară. Acum, susţine el, condiţiile de muncă sunt mult mai bune decât în ultimul deceniu al secolului XX, cu toate că nu se compară cu primii lui ani de activitate, sfârşitul anilor 80. Totuşi, Iuri niciodată nu s-a gândit să-şi schimbe locul de muncă. Nici acum nu are de gând s-o facă. Şi pentru asta el are o serie de argumente.
Iuri Modnikov este meşter lăcătuş, considerat un lucrător excelent. El repară autobuze de orice marcă. Pentru că este un muncitor cu experienţă, îi sunt încredinţate mașinile cu cele mai complicate defecţiuni. Dat fiind că toate mijloacele auto din parc sunt învechite, Iuri are un front mare de muncă. Şi responsabilitatea este la fel de mare. Pentru că anume de el depinde pe cât de „vioi” vor alerga autobuzele uzate pe drumurile capitalei şi din suburbii. Însă nu toate depind de iscusinţa lăcătuşului, chiar dacă el este unul foarte experimentat şi talentat.
„Mult depinde şi de numărul ieşirilor autobuzului pe rută, de itinerarul pe care-l are, de condiţiile meteorologice. Vara, mai treacă-meargă, dar iarna avem foarte multe maşini defectate. Câte reparăm pe zi? Nu le-am numărat. Poate 10, în funcţie de ce reparaţie necesită”, spune meşterul.
Lui Iuri Modnikov îi sunt încredinţate cele mai complicate lucrări de reparaţie a autobuzelor |
Iuri a studiat meseria de lăcătuş la Şcoala profesională tehnică nr. 2 din Chişinău. A făcut practica la Chişinău şi Moscova. După absolvire a făcut armata, apoi jumătate de an a lucrat pe post de lăcătuş la o organizaţie, acum nici nu-şi mai aminteşte denumirea. Iar în ”89 s-a angajat la Parcul de autobuze.
„Sigur, e o diferenţă faţă de timpurile sovietice şi la capitolul asigurare cu instrumente, şi la condiţiile de muncă. Mai înainte, fiecare pavilion era încălzit cu aer fierbinte, iarna puteam lucra în cămaşă. Acum, parcul auto nu are posibilitatea să ne asigure cu căldură atât de bine. Ne conformăm situaţiei. Dar avem şi privilegii. Întreprinderea este de stat, aşa că aici ni se respectă drepturile, de exemplu, regimul de muncă, sindicatele au grijă de asta. Anul trecut mi-au achitat biletul de odihnă la sanatoriul „Codru” din Hârjauca, unde am făcut un curs de tratament al articulaţiilor. Condiţiile au fost destul de bune”.
Secretul fidelităţii
Profesia de lăcătuş este foarte căutată. Însă, după angajarea la Parcul auto, Iuri Modnikov nici măcar o dată nu s-a gândit să-şi caute alt loc de muncă. Într-atât s-a ataşat de colectiv, încât, la întrebarea mea de ce nu a vrut să plece, pentru întâia oară a reflectat serios asupra acestui lucru.
„Poate că nu au existat alte variante, poate că eu nu am căutat. M-am obişnuit. Cu această muncă, cu acest parc, cu aceşti oameni. Experienţa de muncă într-un singur loc şi atitudinea bună înseamnă mult. Dacă e să mergi în altă parte, iarăși trebuie să te deprinzi cu colectivul, să te afirmi, să-ţi demonstrezi capacităţile. Aici toți mă cunosc de mulţi ani, şi atitudinea este alta”.
„Cu alte cuvinte, totul este previzibil”, a concluzionat Iuri. Important este să nu ne închidă întreprinderea, pentru că situaţia din ţară este complicată şi parcul simte o insuficienţă acută de mijloace de transport, acestea sunt uzate aproape în totalitate. Mi-ar plăcea ca parcul să fie reabilitat şi să devină cum a fost cândva, cu autobuze noi şi de calitate. Iar în viaţă am o singură dorinţă, să fie pace pe pământ”.