Un regulament de organizare și funcționare a Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Învăță-mântul Profesional (ANACIP) a fost aprobat, recent, de membrii Cabinetului de Miniştri. Noua structură va evalua programele tuturor instituțiilor de învățământ profesional tehnic, ale uni-versităților și ale instituțiilor de formare continuă și va efectua acreditarea instituțională.
Potrivit respnsabililor de la Ministerul Educaţiei, această agenție este o entitate independentă, care va activa în baza standardelor și metodologiilor de evaluare externă și acreditare, elaborate de ea însăși și aprobate de Guvern.
Evaluarea va viza mai multe aspecte: capacitatea instituțională, rezultatele academice, calitatea programelor, nivelul de calificare a cadrelor didactice, rezultatele cercetărilor științifice, managementul instituțional, gradul de inserție a absolvenților în câmpul muncii etc. În baza rezultatelor evaluării efectuate de ANACIP, Ministerul Educației va înainta Guvernului propuneri de autorizare de funcționare provizorie, acreditare sau neacreditare a unui program de studii, respectiv, de acreditare sau retragere a dreptului de activitate a unei instituții de învățământ superior. După obținerea acreditării, programele de studii şi instituţiile vor fi supuse evaluării externe cel puţin o dată la cinci ani.
ANACIP va fi condusă de un consiliu format din 15 membri selectați prin concurs jurizat internațional, cu un mandat de patru ani. Instituţia va fi finanțată din bugetul public în primii doi ani de funcționare, iar ulterior, din banii proveniți din venituri proprii, constituite din taxele acumulate în urma serviciilor prestate pentru evaluare și acreditare.
ANACIP va relua cu noi exigențe procesul de evaluare academică și acreditare care a fost suspendat în 2008 în legătură cu restructurarea Ministerului Educației.