Reprezentanții CNSM solicită, printr-o scrisoare expediată recent premierului Ion Chicu, să fie urgentată aprobarea unui proiect de lege axat pe revenirea la un sistem de inspecţie a muncii integrat, exercitat de o singură structură, și, odată cu aceasta, ajustarea legislației naţionale la convenţiile Organizației Internaționale a Muncii (OIM).
Elena CARCHILAN
șefa Inspectoratului Sindical de Muncă
Sistemul respectiv presupune restabilirea atribuţiilor Inspectoratului de Stat al Muncii de control în domeniul raporturilor de muncă şi în cel al securităţii şi sănătăţii în muncă, în corespundere cu standardele internaţionale la care Republica Moldova este parte. Fiindcă nerespectarea standardelor în cauză periclitează şi procesul de transpunere şi realizare a prevederilor Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană pe dimensiunea asigurării securităţii şi sănătăţii muncii.
Astfel, Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova îşi exprimă profunda îngrijorare faţă de situaţia la care s-a ajuns în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă din ţara noastră. Este cunoscut faptul că CNSM şi-a manifestat în permanență dezacordul categoric faţă de diminuarea prevederilor legale ce vizează supravegherea şi controlul de stat asupra respectării normelor legale axate pe dreptul muncii şi a pledat mereu pentru păstrarea în format integrat a sistemului de inspecție a muncii.
În acest sens, sindicatele s-au adresat, în repetate rânduri, cu demersuri către prim-ministrul Republicii Moldova, către preşedintele Parlamentului, în vederea eliminării contradicţiilor dintre legislaţia naţională şi prevederile convenţiilor OIM şi a restabilirii atribuţiilor şi competenţelor Inspectoratului de Stat al Muncii, conform cadrului legal existent până la adoptarea Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
Prevederile convenţiilor OIM indică expres că sistemul de inspecţie a muncii se află sub supravegherea şi controlul unei singure autorităţi centrale.
Comitetul de Experţi privind Aplicarea Convenţiilor şi Recomandărilor OIM (CEACR) din cadrul Biroului Internaţional al Muncii, în rapoartele sale referitoare la sistemul de inspecţie a muncii din Republica Moldova, a reiterat în mod constant faptul că restricţiile din Legea nr. 131/2012 sunt incompatibile cu cerinţele stipulate de Convenţia OIM nr. 81 privind inspecţia muncii în industrie şi comerţ şi Convenţia OIM nr. 129 privind inspecţia muncii în agricultură.
Din aceste considerente, în Planul de acţiuni al Guvernului pentru anii 2020-2023 a fost inclus drept obiectiv principal în domeniul protecției sociale și ocrotirii sănătăţii consolidarea rolului Inspectoratului de Stat al Muncii în domeniul securității și sănătății la locul de muncă, cu termenul de realizare martie 2020.
Cu toate acestea, deși, încă în februarie 2020, CNSM a prezentat avizul la proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative, elaborat în scopul „abilitării Inspectoratului de Stat al Muncii cu funcțiile de control în domeniul securității și sănătății în muncă și în domeniul raporturilor de muncă […]”, precum și al aducerii cadrului legal naţional în conformitate cu convențiile OIM nr. 81 și nr. 129, ratificate de Republica Moldova, acest proiect, cu regret, nu a fost examinat de Guvern până acum.
Datele statistice referitoare laaccidentele grave şi mortale produse la locul de muncă au servit şi rămân în continuare a fi un argument îngrijorător pentru urgentarea armonizării cadrului legal naţional cu standardele OIM. Tergiversarea examinării şi adoptării acestui proiect de lege înrăutăţeşte şi mai mult situaţia din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
Or, cercetarea accidentelor de muncă în mod superficial, neobiectiv și neprofesionist, din cauza lipsei personalului calificat în cadrul unor autorități cu atribuții de control în domeniul siguranţei ocupaţionale, conduce în ultimă instanță la prejudicierea de sume extrem de importante pentru salariați și pentru familiile acestora.