În anul 2022, Republica Moldova a urcat doar trei poziții în clasamentului Indicelui Percepției Corupției (IPC) pentru anul trecut. Țara noastră a înregistrat un scor al IPC de 39 de puncte, fiind pe locul 91 din 180 de ţări incluse în clasament (pentru comparaţie, scorul IPC 2021 a fost de 36 puncte, Moldova fiind pe locul 107 din 180 de ţări).
Prea modest, afirmă cei de la Transparency International Moldova (TIM). Totuși, aceștia susțin că motivele evoluției lente sunt plauzibile. Este vorba despre crizele în care ne-am pomenit în ultimul an și care au dat peste cap unele reforme în justiție.
„Este o creștere modestă din punctul nostru de vedere, având cunoștințe că țara noastră poate mai mult și vrea mai multe rezultate în domeniul combaterii corupției și reformării justiției. Vedem că pe poziții de clasament înalt se mențin aceleași state ca și în anii precedenți. Este vorba de Danemarca, Finlanda și Noua Zeelandă”, ne spune directoarea TIM, Lilia Zaharia.
Aceasta ne-a explicat că rezultatul a fost influențat inclusiv de gestionarea celor două crize în care ne-am pomenit, cea a refugiaților ucraineni și cea energetică. Directoarea Transparency International Moldova susține că țara noastră ar fi avut rezultate și mai bune dacă nu încetineau reformele în domeniul combaterii și prevenirii corupției.
„De exemplu, s-a menținut aceeași problemă. La Autoritatea Națională de Integritate (ANI) și la Procuratura Generală încă mai sunt persoane care dețin funcții de conducere interimare. Ceea ce face șubredă activitatea unei instituții, atunci când nu are un șef bine stabilit și funcțional”, a mai relevat Lilia Zaharia.
Reforme și nu prea
În anul 2022, Republica Moldova a obținut statutul de ţară candidat pentru aderarea la UE, ceea ce impune o responsabilitate sporită în realizarea angajamentelor, în special, a celor ce ţin de reforma în domeniile justiţiei şi anticorupţie. A demarat procesul de implementare a Strategiei privind asigurarea independenţei şi integrităţii sectorului justiţiei. Noul Cod electoral, adoptat la sfârşitul anului precedent, conţine prevederi care ar eficientiza mecanismele de asigurare a integrităţii electorale. Şi-a reluat activitatea Consiliul de integritate de pe lângă Autoritatea Naţională de Integritate. Cu toate acestea, reforma justiţiei este mult prea lentă, rezultatele nefiind palpabile. Mai mult decât atât, autorităţile nu reuşesc să asigure în suficientă măsură un proces incluziv şi transparent de monitorizare. Se menţin carenţe serioase la capitolul comunicării autorităţilor publice cu societatea civilă.
Anul 2022 a fost unul cu provizorat în funcţiile de conducere ale Procuraturii Generale şi a ANI. În astfel de condiţii devine dificilă exercitarea unui control eficient al instituţiilor. Refuzul de a reveni la procedurile de concurs pentru suplinirea funcţiilor de director şi adjuncţii directorului CNA şi vicepreşedintele ANI afectează credibilitatea autorităţilor anticorupţie, constituind un regres în implementarea standardelor internaţionale. Este regretabilă lipsa unei dinamici în dosarele de rezonanţă, mai cu seamă în dosarul „miliardului furat”. Republica Moldova rămâne restanţieră în implementarea mai multor recomandări ale Grupului de state contra corupţiei (GRECO).
La rândul lor, oamenii spun că, pentru a combate corupția, trebuie înăsprite și pedepsele pentru comiterea ei, să fie salarii decente, ca acel funcționar să nu fie nevoit să ia mită ca să trăiască.
„Nu văd mari schimbări, adică în genere nu văd schimbări. Ni se spune că a fost reținut un funcționar, dar nu mai ajunge să fie pedepsit. Mergi la medic, plătește, mergi după un document, dă bani. Peste tot trebuie să plătești. Nu dai bani, nu obții nimic”, ni se plânge un chișinăuian.
În context, Transparency International recomandă autorităților să elaboreze un nou document de politici publice în domeniul anticorupţiei, cu respectarea standardelor şi bunelor practici, care să fie pus în aplicare cât mai curând. O altă recomandare este să fie consolidate capacităţile Serviciului de Informații și Securitate în verificarea titularilor şi candidaţilor la funcţii publice, dar şi evaluarea Centrului Național Anticorupție din perspectiva riscurilor de corupţie. De asemenea, se recomandă soluționarea dosarelor de rezonanţă, mai cu seamă cel privind „miliardul furat”.