Prețurile la carburanți sunt în continuă creștere. Pentru a doua săptămână consecutiv, stațiile PECO afișează cifre mai mari la panou. Vestea rea este că scumpirile ar putea continua și în următoarea perioadă.
Într-un comunicat de presă, ANRE precizează că acestea ar fi influențate de cotațiile la bursele internaționale de petrol. Astfel, cel mai popular tip de benzină costă aproape 21 de lei litrul, iar motorina se vinde cu circa 17 lei litrul. Noile prețuri i-au revoltat pe unii șoferi.
Expertul economic Veaceslav Ioniță afirmă că legea care privește produsele petroliere nu funcționează așa cum ar trebui, dar și că ANRE gestionează prost piața petrolieră.
„Cumva au reușit să prindă în capcană deputații, să îi convingă să voteze o lege care le-a dat lor mână liberă, acum o să avem o reglementare calitativă. Când prețurile pe piața internațională cresc brusc – comercianții nu ridică prețurile atât de mult, când cotațiile scad brusc – comercianții nu scad prețurile semnificativ”, menționează Ioniță.
Tarifele plafon sunt stabilite de ANRE în baza unei metodologii de calcul și aplicare a prețurilor, care a intrat în vigoare pe 1 iulie, după ce mai multe prevederi din legea produselor petroliere au suferit modificări. Mai exact, în document a fost indicat că agenția stabilește tariful maxim, iar agenții economici nu au voie să depășească suma indicată.
„ANRE, pur simplu, nu controlează această piață. Ea este în capcana sau în interesul câtorva companii importatoare. Dacă te uiți atent, toate regulile făcute de ANRE sunt în favoarea unor monopoliști. În defavoarea companiilor mici și a cetățeanului”, adaugă expertul economic.
Într-un comunicat de presă, ANRE respinge orice acuzație și spune că ritmul ascendent al prețurilor stabilite este în continuare influențat de majorarea prețului mediu de tranzacționare a produselor petroliere principale la bursele petroliere internaționale, în contextul diminuării ofertei mondiale de carburanți cauzate de înlăturarea consecințelor uraganului Ida pe coasta de Est a Americii de Nord și de întârzierile suportate la repunerea în funcțiune a producerii de carburanți în Golful Mexic.
Veaceslav Ioniță a mai afirmat că monopolul artificial instituit în R. Moldova a nemulțumit enorm agricultorii, iar în urma revoltei lor statul a venit cu jumătăți de măsură. „A păstrat monopolul, dar a dat anumite facilități agricultorilor. Drept rezultat al acestor jonglări, în R. Moldova a luat amploare piața gri și tenebră de vânzare a produselor petroliere, care în cazul motorinei se apropie de 50%”, menționează Ioniță.
În prezent, susține analistul economic, deoarece vânzările nu trec prin casa de marcat, circa 4 miliarde de lei din vânzarea carburanților ajung în afara acestui sistem și nimeni nu știe ce se întâmplă cu aceste produse petroliere. Astfel, statul pierde circa 200 de milioane de lei, iar suma mitei plătite se ridică la 150 de milioane de lei.