
Foto: mec.gov.md
Realizarea proiectelor investiționale în Portul Inter-național Liber Giurgiulești, cum este cel al Grupului Trans–Oil, constituie un pas important atât în dezvoltarea infrastructurii acestui obiectiv strategic pentru Republica Moldova, cât și al economiei naționale în ansamblu. Această declaraţie a fost făcută, recent, de vicepremierul Octavian Calmîc, ministru al Economiei, în cadrul ceremoniei de finalizare a proiectului de extindere a terminalului de export de cereale construit de Grupul Trans-Oil la Portul Giurgiulești.
Serviciul de presă al Ministerului Economiei a precizat că, potrivit vicepremierului, finalizarea proiectului de extindere a terminalului de export de cereale nu doar deschide noi posibilități pentru exporturile Republicii Moldova la compartimentul dat, dar constituie și un suport considerabil pentru producătorii agricoli, care vor avea posibilitatea să-și exporte producția pe piețele regionale și internaționale mai operativ și în condiții mult mai avantajoase. „Prin realizarea acestui proiect, Grupul Trans–Oil își dublează capacitățile de export, iar aceasta, la rândul său, face produsele noastre mai competitive și accesibile pe piețele internaționale”, a accentuat Octavian Calmîc.
În context, ministrul Economiei a menţionat că, în viitorul apropiat, în paralel cu dezvoltarea capacităților Portului, este necesară elaborarea și implementarea unui proiect investițional, care ar avea drept obiectiv major dezvoltarea infrastructurii atât a Portului, cât și a zonei adiacente acestuia, în special, a localității Giurgiulești. La această temă ministrul Economiei a discutat cu locuitorii satului, care au solicitat implicarea autorităților centrale în soluționarea unor probleme social-economice, apărute odată cu creșterea capacităților portului maritim.
Vaja Jhashi, președintele Grupului Trans–Oil, a precizat că, prin realizarea acestui proiect, compania a devenit cel mai operațional agent economic din regiune privind capacitățile de încărcare a navelor cu cereale – peste 1000 de tone pe oră pentru navele maritime și până la 8000 de tone pentru barjele fluviale. „Sunt sigur că, prin realizarea acestui proiect, am făcut un lucru foarte bun pentru țară, pentru dezvoltarea ei în continuare. Odată cu creșterea investițiilor și deschiderea unui nou terminal modern, situația se schimbă. Anume de aici vinurile, cerealele, uleiurile moldovenești sunt exportate în Spania, Italia, Africa de Nord și în alte părți ale lumii”, a accentuat sursa citată.
Realizarea proiectului investițional a fost apreciată și de
ambasadorul SUA în Republica Moldova, James D. Pettit, care a subliniat că prin dezvoltarea infrastructurii Portului Giurgiulești țara noastră devine un actor tot mai activ atât pe segmentul fluvial, cât și pe cel maritim.
La rândul său, șeful reprezentanţei Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) în Republica Moldova, Dimitri Gvindadze, a relevat că instituția pe care o reprezintă este dispusă să susțină și alte proiecte inves-tiționale, realizate de autoritățile naționale în colaborare cu parteneri de dezvoltare.
Potrivit șefului companiei Danube Logistics, operatorul Portului Internațional Giurgiulești, Thomas Moser, „portul, precum și însăși Moldova, este atractiv pentru investiții considerabile, lucru demonstrat de Grupul Trans-Oil și de alte companii, care au investit deja în port circa 65 de milioane de dolari SUA, creând astfel locuri de muncă pentru mai mult de 500 de locuitori din această zonă a Moldovei”.