Grădiniţa „Guguţă” este o instituţie preşcolară unică în felul său în oraşul Ungheni. Ea are un statut de incluziune socială. Aceasta înseamnă că în fiecare grupă sunt incluşi câte 2-3 copii cu cerinţe educaţionale speciale. Potrivit Emiliei Cucuruzac, directoarea grădiniţei, respectiva instituţie preşcolară este frecventată de 81 de copii cu probleme de sănătate, dintre care 21 cu afecţiuni psihologice, iar 60 suferă de logopatie, dar care oricum au nevoie de atenţia psihologului. Costul întreţinerii unui copil se ridică la 460 de lei lunar, însă părinţii achită doar 120 de lei, indiferent de mărimea veniturilor familiilor.
Totodată, grădiniţa „Guguţă” este o instituţie preşcolară unică în toată ţara. Desigur, în Republica Moldova mai funcţionează şi alte grădiniţe incluzive. Totuşi, unicitatea instituţiei preşcolare din Ungheni se remarcă prin faptul că de copiii cu probleme de sănătate au grijă specialişti dotaţi, cu pregătire specială, precum chineziterapeut, masor, logopat, psiholog, organizator de sport, cadre didactice instruite în mod expres pentru a activa în domeniul incluziunii.
Prin incluziune plenară, spre afirmare totală
Avem grijă ca asemenea contingent de copii, vitregiţi de destin, să nu se simtă izolaţi, ci să fie incluşi plenar în procesul de educaţie, ni se destăinuieşte Emilia Cucuruzac. Deoarece, dacă ar fi să fie plasaţi în grupe separate, nu s-ar putea asigura, stimula dezvoltarea lor. Aceasta este posibilă doar în condiţiile aflării lor în grupe de copii sănătoşi, dotaţi. Doar prin contactul, comunicarea cotidiană cu cei dezvoltaţi le putem cultiva anumite deprinderi utile, îi putem salva de la suferinţe, îi putem ajuta să se întremeze. Observăm că, după ce sunt plasaţi în grădiniţa noastră, copiii cu probleme de sănătate îşi schimbă chiar şi atitudinea faţă de propriii părinţi”, ne lămureşte directoarea grădiniţei incluzive „Guguţă” din Ungheni.
„Este adevărat, a remarcat Emilia Cucuruzac, la început, copiii cu probleme de sănătate erau trataţii cu o anumită reţinere, uneori şi cu o doză de repulsie de către colegii lor sănătoşi, chiar de către părinţii acestora. Am avut nevoie de un efort suplimentar al psihologului, al logopedului pentru a elimina anxietăţile, resentimentele unor copii şi părinţi. Am organizat anumite ore de instruire în cadrul proiectului de educaţie şi dezvoltare prin incluziune, finanţat de o organizaţie nonguvernamentală din Olanda.
Concomitent, s-a procedat la o reciclare a cadrelor didactice de la grădiniţă, pentru că mulţi angajaţi ai instituţiei nu aveau pregătirea necesară să educe, să aibă grijă de o astfel de categorie de copii, din care cauză unii s-au speriat şi au plecat la alt loc de muncă. De aceea, am fost nevoiţi să angajăm alte persoane care fac faţă unor calităţi nobile, precum compasiunea, mărinimia, sensibilitatea de a trata, a înţelege problemele fiecărui copil, cu o vocaţie distinsă pentru o asemenea muncă, să dea dovadă de o abordare individuală”.
Sunt trataţi copiii bolnavi, dar se înzdrăvenesc şi cei sănătoşi
Efectul unor asemenea acţiuni de instruire, de conştientizare la nivelul copiilor, părinţilor, cadrelor didactice s-a făcut simţit în scurt timp. Nu demult a fost înscris un copil care suferă de Sindromul Down, iar colegii lui de grupă l-au primit cu multă căldură, deschidere, căutând să-l ajute în toate. Adică, ar fi de spus că şi copiii sănătoşi devin mai receptivi, tratează cu mai multă dragoste, sensibilitate pe cei mai năpăstuiţi ca ei. Încât, după Emilia Cucuruzac, o dată cu trecerea anilor şi după un asemenea tratament cordial în acest mediu prietenos, copiii cu probleme de sănătate devin oameni absolut sănătoşi, se debarasează de complexele apăsătoare care le marchează copilăria.
Mai pe scurt, la grădiniţă incluzivă „Guguţă” se face totul, spune Emilia Cucuruzac, pentru ca aceste fiinţe plăpânde, cu probleme de sănătate, să se lanseze cu multă siguranţă, fermitate în lumea largă, să se simtă şi ei ca noi, să beneficieze de şanse egale ca toţi copiii sănătoşi din ţară. Pentru că aceasta este menirea instituţiei noastre, ne asigură directoarea grădiniţei incluzive „Guguţă” din Ungheni.
Efortul de sacrificiu nu-şi află aprecierea cuvenită
La grădiniţa incluzivă „Guguţă” lucrează 56 de angajaţi, dintre care 26 cadre didactice, 21 de educatori şi cinci specialişti: un logopat, un psiholog, doi educatori muzicali şi un organizator sportiv, ne informează Ecaterina Rastroşan, preşedintele comitetului sindical al acestei instituţii. Toţi ca unul sunt membri ai organizaţiei sindicale. Pentru că această calitate le oferă avantaje. Astfel, unii dintre ei beneficiază de ajutor material din fondurile băneşti ale organizaţiei sindicale. Altora le sunt acordate bilete de odihnă pentru odihna de vară a copiilor lor.
În genere, colectivul nostru estre unul tânăr, foarte activ, ţine să precizeze Ecaterina Rastroşan, însă, din păcate, colegii mei nu sunt remuneraţi după efortul care se cere şi pe care-l depun. Să zicem, un cadru didactic, cu studii superioare, primeşte o leafă lunară de doar 2000 de lei, în timp ce colegul lui, cu studii medii de specialitate, este nevoit să se mulţumească chiar şi cu 1800 de lei pe lună. Iar salariul unui tânăr specialist, venit de la facultate, este de 1400 de lei, adică sub nivelul minimului de existenţă pe ţară. Şi aceasta în situaţia în care angajaţii grădiniţei lucrează într-un regim special, sunt obligaţi să facă faţă unui contingent deosebit de copii. În pofida faptului că grădiniţa are statutul de incluziune socială, legislaţia nu prevede anumite sporuri de salarii sau alte căi de stimulare a salariaţilor ei.
Culmile perfecţiunii încep de la pasiunea pentru munca de la grădiniţă
Deşi munca plină de efort, de dăruire de sine a acestui colectiv de entuziaste se bazează cu precădere pe sentimente alese, precum sensibilitatea, deschiderea pentru tristeţea, suferinţa micilor fiinţe, care nici nu au apucat bine să realizeze surprizele nefaste ale vieţii. Emilia Cucuruzac ne asigură că moralul colegelor sale este la nivelul cel mai înalt. „Îndeosebi, punem accent pe educaţia prin muncă, în spiritul ecologiei, pentru un mod de viaţă sănătos. În acest context, ţin să remarc că nu demult am pornit construcţia unei sere, pentru ca fiecare copil să aibă la masă cât mai multe legume, verdețuri. Ne-au acordat ajutor mai mulţi agenţi economici din oraş şi din raion. Avem toată susţinerea din partea primăriei oraşului Ungheni. Ideea cu sera ne-a venit după ce am vizitat un sat din raionul Ungheni, cu o mulţime de sere, în care se cultivă legume. Însă noi ne propunem să cultivăm doar legume ecologice. Urmează ca fiecare grupă de copii să se implice în activitatea de îngrijire şi cultivare a legumelor din seră. Chiar planificăm să implicăm şi părinţii, pentru a se destinde, a se refugia din mediul galopant cotidian”, mai adaugă directoarea grădiniţei.
Prin acest proiect, ne lămureşte Emilia Cucuruzac, se urmăreşte crearea condiţiilor optime pentru formarea deprinderilor de muncă ale copiilor de vârstă preşcolară, a atitudinilor pozitive faţă de natură prin realizarea unor activităţi de educaţie ecologică şi pentru participarea copiilor la lucrările de cultivare a legumelor pur ecologice.
Ar fi de spus că acesta este al optulea proiect care se realizează în cadrul grădiniţei incluzive „Guguţă”. Cel mai mare din aceste proiecte, cu genericul „Educaţie, dezvoltare, incluziune”, are o valoare de 52 de mii de euro. Anume din finanţarea respectivului proiect s-a reuşit dezvoltarea unei instituţii moderne, cu cadre de o calificare înaltă în domeniul incluziunii copiilor, ceea ce permite să fie apreciată drept una dintre cele mai performante din ţară.
As vrea sa spun ,ca in aceasta gradinita nimeni nu te intreaba ce te doare,sora medicala nu stie ce este tulburare din spectrul autistic,educatoarea chiar din prima zi iti cere bani,dar nu se intereseaza ce are copilul,ce mananca,cum se comporta,copilul cu cerinte speciale este introdus in grupa singur,fara insotitor,ca sa plinga si sa se imbolnaveasca si mai mult,directoarea are frica de ce-o sa spuna ceilalti parinti,copii carora sint fara insotitor,si in fiecare zi inloc de buna ziua este „bani ati adus?”.Totul in acest articol e spus frumos,dar nu asa stau lucrurile.Eu o sa dovedesc acest lucru.
Dragă Nina!
Puteţi să ne faceţi o vizită la grădiniţa locală ,pentru a face comparaţie cu a voastră.Să cîştiji în patru ani 17 proecte -asta nu e puţin şi nu e uşor.Se vede că unii sînt învăţaţi ca să vie americanii său alţii să ne dea bani, să ne facă totul,iar noi să comentăm şi să nu contribuim cu nimic.Probabil că asta e durerea cea mai mare a Dumitale !
Doamna Nina cît neadevăr în cuvintele spuse în deosebi în comentariu DVS .Îmi pare rău că nu cunoașteți dar vorbim aberații,cu atîta nesimțire .Doamnă veniți în grădiniță să vedeți cum stau lucrurile nu vorbiți toate prostiile care vă dă în cap.