Toate autoritățile naționale, inclusiv companiile și angajatorii, dar și angajații, în special din sfera de producere și comercializare a bunurilor destinate populației, trebuie să își asume un rol pentru limitarea și localizarea răspândirii noului coronavirus.
Potrivit unui ghid practic de măsuri-cheie pentru prevenirea infecției COVID-19, elaborat de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Agenția Națională pentru Sănătate Publică (ANSP) și Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, toți angajatorii trebuie să implementeze bunele practici de igienă și control al infecției.
Acestea includ: promovarea spălatului frecvent și minuțios pe mâini cu apă curgătoare și săpun și, desigur, asigurarea unui acces nelimitat în încăperi cu această destinație, instalarea de dozatoare cu săpun lichid și oferirea de șervete de hârtie. În acest scop, se cere instalarea unor dozatoare cu dezinfectant pentru mâini pe bază de alcool de 70% la intrare în unitatea de producere, în locuri vizibile și accesibile, afișarea materialelor informative ce promovează spălarea corectă pe mâini.
Starea sanitaro-igienică
Pentru asigurarea și menținerea condițiilor și a locului de muncă în stare sanitaro-igienică satisfăcătoare, se recomandă: tratarea frecventă cu dezinfectanți, la fiecare două-patru ore, a suprafețelor din mediul ocupațional, cum ar fi spațiile de lucru, pentru servirea bucatelor, mânerele ușilor, ascensoarele, grupurile sanitare.
În acest scop, trebuie asigurată o rezervă de dezinfectanți pentru cinci zile. Servirea bucatelor va fi permisă doar în încăperi special amenajate cu condiții pentru respectarea igienei mâinilor, dar va fi interzisă la locul de muncă.
Totodată, este necesară asigurarea angajaților cu șervețele dezinfectante, astfel încât suprafețele utilizate în mod obișnuit (echipamente, tastaturi, butoane) să poată fi șterse înainte de utilizare. O altă condiție este descurajarea angajaților să folosească alte locuri și unelte de lucru decât cele personale.
Igiena respiratorie
Promovarea igienei respiratorii în cadrul proceselor de muncă ține de respectarea distanței de cel puțin un metru între angajați și protejarea prin ecran de sticlă a celor care deservesc direct clienții. Cel mai bun mod de a reduce riscul infectării cu noul coronavirus este asigurarea igienei personale și a celei de producere, afișarea materialelor informative ce promovează igiena respiratorie, asigurarea utilizării măștilor medicale de către persoanele la care apar simptome caracteristice maladiilor respiratorii acute aflate la serviciu.
Muncitorul care tușește sau strănută trebuie să-și acopere gura și nasul cu un șervețel de o singură folosință, care va fi aruncat la coșul de gunoi, preventiv plasat într-o pungă separată și ulterior obligatoriu va fi respectată igiena mâinilor. În acest sens, trebuie să se asigure cu șervețele de o singură folosință și coșuri de gunoi pentru aruncarea în mod igienic a materialelor folosite.
Este necesară și elaborarea unui plan de intervenție și de asigurare a continuității procesului ocupațional în cazul înregistrării unui eventual focar la locul de muncă. La baza lui trebuie să fie un scenariu prin care activitatea întreprinderii nu suferă perturbări majore ale procesului de muncă, chiar dacă un număr semnificativ de angajați nu vin la serviciu, fie din cauza restricțiilor locale privind deplasările, fie că s-au îmbolnăvit.
Informarea angajaților
Ulterior, angajații vor fi informați cu privire la scenariile de evoluție a situației, etapele planului și delegarea sarcinilor, responsabilizarea salariaților la autoizolare în cazul în care prezintă simptome ale maladiilor respiratorii acute, garantarea că planul abordează consecințele sociale ale unui caz de COVID-19 la locul de muncă și asigurarea accesului la informație și suport.
Vor fi necesare și anumite măsuri în cazul suspiciunii unui sau mai multor cazuri de COVID-19 în rândul angajaților. Acestea se axează pe izolarea temporară a angajatului suspect cu COVID-19 prin îndepărtarea din zona de muncă, cel mai potrivit ar fi izolarea într-o încăpere separată bine aerisită.
Se va apela 112 în cazul apariției semnelor de boală respiratorie (tuse, dificultăți de respirație, febră), pentru ca persoana suspectă sa fie preluată și transportată la spital cu ambulanța. Evitarea contactului direct cu alte persoane și atingerea suprafețelor și a obiectelor până la primirea recomandărilor sau serviciului de urgență. În cazul necesității, angajatul utilizează o baie separată, dacă este disponibilă sau este limitat accesul doar pentru el. Monitorizarea persoanelor cu vârsta de la 63 de ani în sus, care prezintă comorbidități (de exemplu, diabet zaharat, boli cardiovasculare și respiratorii) și implică un risc sporit de a suferi complicații grave.
Păstrarea confidențialității
În cazul contactării la locul de muncă cu un angajat suspect, angajatorul va colabora cu Agenția Națională pentru Sănătate Publică (ANSP). Aceasta, împreună cu asistența medicală a întreprinderii ori primară teritorială, va izola persoana suspectă și va identifica contacții. În cazul unui lucrător confirmat cu COVID-19, ANSP efectuează anchetarea epidemiologică la sediul angajatorului. Angajatorul trebuie să informeze angajații despre eventuala lor expunere la COVID-19 la locul de muncă, fiind păstrată confidențialitatea.
Angajații care au contactat cu un lucrător cu COVID-19 confirmat trebuie să stea în autoizolare la domiciliu pentru o perioadă de 14 zile. Angajații care au un membru al familiei bolnav la domiciliu cu COVID-19, dar nu prezintă semne de boală, trebuie să anunțe imediat angajatorul și să rămână în autoizolare la domiciliu pentru o perioadă de 14 zile.