Scrisoare deschisă către președintele Republicii Moldova, Igor DODON
Stimate domnule președinte,
Prin prezenta, Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova intervine către Dumneavoastră în speranța că persoanele responsabile, conducerea statului va acorda o atenție ramurii feroviare care, cu regret, începând cu anul 2015, a fost aruncată ca pradă Partidului Liberal, iar mai târziu Partidului Democrat din Moldova. Anume în perioada menționată, când în funcția de director general al Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” a fost numit Vladimir Cebotari, au început problemele ce țin de achitarea salariului la întreprindere, a căror rezonanță persistă și în prezent.
Actualmente, ÎS „Calea Ferată din Moldova” se află în cea mai gravă criză economică, profesională și socială. Despre problemele de la ÎS „Calea Ferată din Moldova” se poate vorbi la nesfârșit, dar am dori să vă atragem atenția asupra celor mai importante:
- din anul 2014, nu s-a efectuat majorarea salariilor angajaților din transportul feroviar în conformitate cu Hotărârile Guvernului „Cu privire la stabilirea salariilor minime în sectorul real”;
- ca urmare a salariilor mizere, în această perioadă s-au produs demisii în masă și în primul rând au demisionat mulți specialiști de înaltă calificare. La momentul actual, întreprinderea duce lipsă de specialiști și nu poate găsi cadre calificate în domeniu, cu atât mai mult, specialiști tineri;
- sub pretextul restructurării sectorului feroviar, se întreprind acțiuni care în viitorul apropiat vor conduce la distrugerea completă a transportului feroviar din Moldova, care deja în esență este necompetitiv comparativ cu transportul feroviar din statele vecine.Multe greșeli s-au comis chiar de la bun început, când nu au fost identificate principalele direcții prioritare, ținând cont de specificul regiunii și componenta economică a țării;
- din cauza problemelor acumulate, la întreprindere nu sunt respectate cerințele privind securitatea și sănătatea în muncă, se încalcă regimul de muncă și odihnă al salariaților, activitatea cărora ține de siguranța circulației trenurilor, crește numărul cazurilor de traumatism în producție, iar administrația, din lipsă de profesionalism, nu acordă atenția cuvenită acestor probleme.
Toate încercările întreprinse de sindicat în vederea soluționării problemelor, folosind metodele prevăzute de legislația R. Moldova, și anume prin negocieri în cadrul parteneriatului social, nu s-au soldat cu succes, deoarece Administrația ÎS „Calea Ferată din Moldova” nu este interesată de normalizarea activității întreprinderii. Potrivit rezultatelor muncii conducerii de vârf a ramurii, rămâi cu impresia că aceasta duce în mod deliberat ÎS „Calea Ferată din Moldova” la colaps și faliment.
Federația Sindicală a Feroviarilor din Republica Moldova este ferm convinsă că, în cazul în care nu vor fi întreprinse de urgență măsuri radicale pentru salvarea transportului feroviar al Moldovei la nivel de guvern, prin aprobarea unui program guvernamental special de salvare și reabilitare, statul va pierde un sector important al economiei naționale, iar aproximativ șapte mii de salariați ai ramurii vor rămâne fără locuri de muncă.
Cu respect,
Ion ZAPOROJAN,
preşedintele Federației Sindicale a Feroviarilor