Dreptul muncii şi al asigurărilor sociale a devenit, în ultimii 30-40 de ani, tot mai complex şi mai important şi are un caracter special. În opinia lui Ovidiu Jurca, specialist superior în domeniul activităţii cu salariaţii în cadrul Biroului Internaţional al Muncii de la Budapesta, în societăţile democratice consolidate, materiile cu un grad înalt de particularitate necesită o abordare jurisdicţională specializată, nu excepţională.
Astfel, în statele europene, comerţul, transportul maritim, protecţia minorilor, contenciosul administrativ şi, nu în ultimul rând, relaţiile de muncă şi asigurările sociale au dobândit un tratament juridic specializat, prin înfiinţarea şi funcţionarea instanţelor de judecată specializate, cu atribuţii clare, proceduri şi grade de jurisdicţie bine precizate. Aceste instanţe au un caracter permanent, dispun de personal specializat şi funcţionează ca entităţi separate în cadrul organizării judiciare a fiecărei ţări sau ca instanţe specializate în cadrul tribunalelor şi curţilor de apel.
În cadrul garantării accesului liber la justiţie al cetăţenilor şi al dreptului acestora la un proces echitabil, corect şi intr-un termen rezonabil, aceste instanţe asigură materializarea drepturilor respective. Este vorba despre celeritatea soluţionării pricinilor şi de apropierea sediului instanţelor de domiciliul petenţilor. Specializarea în materie a completelor de judecată este una dintre garanţiile solide în scopurile menţionate mai sus.
Nevoia de statistici
Pentru a determina dacă valorificarea productivă a justiției din Republica Moldova necesită instituirea de tribunale ale muncii trebuie să existe statistici. Rolul acestora este de a oferi date privind numărul de pricini legate de litigii de muncă şi asigurări sociale depuse spre judecare în instanţele comune.
Pe lângă valorile cantitative, datele statistice vor arăta şi anumite tendinţe în această materie, ce vor sta la baza structurării răspunsului la această problemă.
„În contextul globalizării şi al racordării crescute ori crescătoare a Republicii Moldova la spaţiul european, alinierea abordării instituţionale privind răspunsul sistemului judiciar la „provocările” în creştere este un alt argument deloc de neglijat privind nevoia de instanţe specializate în domeniile menţionate şi al muncii, în mod special”, a subliniat Ovidiu Jurca.
Aspectul financiar
În materie de abordare bugetară, chestiunea ţine exclusiv de voinţa politică a decidenţilor, bazată pe o consultare largă a partenerilor sociali şi a tuturor părţilor interesate. Pasul următor îl reprezintă o planificare riguroasă şi realistă a alocării resurselor, ceea ce ar însemna că nimeni nu cere totul, aici şi acum, ci este acceptată o abordare treptată cu paliere de evaluare periodică şi ajustare a eforturilor financiar-bugetare şi organizatorice.
Tipuri de tribunale
Politica Organizaţiei Internaţionale a Muncii în materie de opţiuni ale politicilor nu este de a recomanda o anume cale sau soluţie. În decursul anilor, la dispoziţia constituenţilor au fost puse diverse experienţe pozitive pe fundalul unor principii acceptate şi promovate de instrumentele acestei organizaţii.
În cazul de faţă ar fi hazardat să se afirme că un model sau altul ar fi cel mai bun şi obligatoriu de urmat. Modelele de tribunale, cum ar fi cel suedez, japonez sau britanic, sunt totuşi ale unor state cu o solidă şi lungă tradiţie democratică.
Strategie şi acţiuni
În opinia lui Ovidiu Jurca, Republica Moldova ar trebui să adopte o soluţie pentru această chestiune bazată, la etapa iniţială, pe definirea unei strategii pe termen mediu privind înfiinţarea şi funcţionarea jurisdicţiei muncii şi a asigurărilor sociale. Evident că această strategie trebuie să fie bazată pe o cuprinzătoare consultare a partenerilor sociali şi a corpului magistraţilor.
De asemenea, va fi necesară selectarea şi pregătirea unui corp restrâns, la început, de judecători, personal auxiliar şi reprezentanţi ai partenerilor sociali, în vederea încadrării în aceste instanţe. La acest efort ar putea să-şi aducă o anumită contribuţie şi Centrul Internaţional de Pregătire de la Torino al Organizaţiei Internaţionale a Muncii.
Totodată, în legislaţia Republicii Moldova ce ţine de organizarea judiciară vor trebui adoptate modificări care să susţină aceste eforturi.
Instanţele specializate
Concomitent, ar urma să fie înfiinţate, la început, complete specializate pentru soluţionarea litigiilor de muncă şi asigurări sociale pe lângă tribunalele teritoriale existente.
În aceste complete vor fi încadraţi judecători de carieră (câte doi pentru fiecare complet), personal auxiliar şi câte doi asistenţi judiciari (auditori de justiţie) propuşi de partenerii sociali, validaţi tripartit la nivel naţional şi numiţi de ministrul Justiţiei. Asistenţii se vor supune doar legii, vor avea drepturile şi obligaţiile judecătorilor şi procurorilor de la nivelurile respective şi se vor bucura de stabilitate pe durata mandatului.
Stagiul efectuat în aceste poziţii va constitui vechime în magistratură. În acelaşi timp, statutul asistenţilor judiciari (auditorilor de justiţie) va fi reglementat în cadrul legislaţiei de organizare judiciară.
Toate aceste măsuri sunt simple propuneri şi va trebui să se găsească cea mai buna cale, prin dialog social responsabil, pentru atingerea unui scop strategic: înfiinţarea şi funcţionarea în Republica Moldova a unei jurisdicţii moderne a muncii şi a asigurărilor sociale, ca garanţie specializată a parcursului european al tării, a mai concretizat Ovidiu Jurca.
Iniţiativă sindicală
Ideea instituirii în ţara noastră a unor instanţe specializate în examinarea cauzelor de muncă, precum şi a creării unor comisii pentru soluţionarea prealabilă a litigiilor individuale de muncă în cadrul unităţilor a fost dezbătută la un seminar, organizat la finele anului trecut de Federaţia „Sindicons”. La întrunire au participat reprezentanţi ai tuturor părţilor interesate, care s-au pronunţat în favoarea instituirii instanţelor specializate.
Ulterior, Federaţia „Sindicons” a lansat o iniţiativă privind crearea unui grup de lucru pentru elaborarea propunerilor necesare în acest scop, din care să facă parte reprezentanţi ai tuturor partenerilor de dialog social tripartit de nivel naţional.
Crearea unui grup de lucru pentru elaborarea de propuneri în vederea instituirii în ţara noastră de instanţe specializate în soluţionarea litigiilor şi conflictelor colective de muncă urmează a fi solicitată în cadrul unei viitoare şedinţe a Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri, de reprezentanţii Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova.
O hotărâre în acest sens a fost luată în cadrul ultimei şedinţe din 2014 a Comitetului Confederal al CNSM. Conform deciziei respective, reprezentanţii sindicatului vor propune, de asemenea, ca prima şedinţă a grupului de lucru în cauză să fie convocată de Comisia naţională pentru consultări şi negocieri colective nu mai târziu de finele lunii ianuarie 2015.