A mai rămas puțin timp până la sărbătorile de iarnă, iar odată cu apropierea acestora, unele magazine din capitală încep deja să-și ademenească cumpărătorii. În ultimii ani, practica reducerilor masive, cu până la 70 la sută chiar, oferite de magazine, a devenit extrem de populară. Însă, potrivit specialiștilor, în spatele ofertelor ademenitoare, pot sta de multe ori tentative de înșelare sau inducere în eroare a cumpărătorilor.
Printre cei care s-au pomenit în plasa acestor capcane a fost și Vitalie Rusu din Chișinău. Bărbatul a vrut să-și procure o mașină de spălat, iar pentru că unul dintre magazinele de electrocasnice din capitală a anunțat reducere de prețuri, nu a ezitat să profite de asta, doar că „afacerea” i-a lăsat un gust amar.
„Greșeala cea mare pe care am făcut-o este că nu am verificat atunci prețul la acel tip de produs și în alte magazine. Am văzut că scrie reducere de 2.500 de lei și m-am gândit că este destul de semnificativ. I-am crezut pe cuvânt. Doar că, după ce am procurat mașina de spălat, întâmplător, am văzut acest produs pe alte site-uri și m-am convins că nu au făcut reducere cu nici un leu măcar. Din contra, era chiar mai scump”, ne spune Vitalie.
Recomandările specialiștilor
Pentru siguranța consumatorilor în perioada respectivă, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței (APCSP) vine cu unele sfaturi și recomandări. Potrivit lui Nicolae Olărașu, șeful direcției responsabile de relația cu consumatorii și mediul de afaceri din cadrul APCSP, un exemplu de practici comerciale înșelătoare este situația în care agentul economic plasează o reclamă pe geamul magazinului sau pe panoul publicitar, prin care anunță că produsele sunt la 50% reducere, dar, odată intrând în magazin și examinând produsele, constați oferta doar pentru unele produse.
„Pentru evitarea situațiilor de interpretare eronată a ofertei publicitare, se recomandă comercianților să specifice că oferta comercială este doar pentru produsele selectate și să se asigure că oferă consumatorilor produse cu reducerea maximă, precum și că dispun de stocuri suficiente pentru toată perioada ofertei comerciale”, menționează Olărașu.
Specialiștii în domeniu recomandă cetățenilor să fie precauți pentru a preveni eventualele tentative de înșelare. Potrivit acestora, cumpărăturile din perioada reducerilor pot fi făcute în siguranță dacă ați întocmit o listă cu produsele pe care doriți să le achiziționați și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru vă va ajuta să evitați falsele reduceri de prețuri, de exemplu, atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat.
De asemenea, specialiștii APCSP recomandă cumpărătorilor să verifice toate detaliile produsului pe care doresc să-l achiziționeze și să ceară informații suplimentare din timp, dacă este cazul. „Prețul mic al unor produse de multe ori poate reflecta calitatea îndoielnică a acestuia. Deci, mare atenție la producător, la integritatea produsului și a ambalajului, precum și la specificațiile tehnice”, menționează aceștia.
Solicitați bonul fiscal
În toate cazurile, cumpărătorul este sfătuit să solicite eliberarea bonului fiscal, certificatul de garanție pentru produsele de folosinţă îndelungată pe suport de hârtie sau pe orice alt suport durabil, disponibil şi accesibil. Lipsa documentelor care confirmă achiziţionarea produsului poate duce la imposibilitatea satisfacerii revendicărilor consumatorilor de către APCSP.
În cazul comerţului electronic, cumpărătorul trebuie să verifice stocul existent al produselor, prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA), dacă prețul include și costul de livrare.
„Înainte de a transmite comanda, ve-rificați dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul. În cazul comerţului electronic, furnizorul de servicii trebuie să confirme, fără amânări nejustificate, prin mijloace electronice, recepţionarea informaţiei privind comanda, inclusiv acceptarea sau respingerea comenzii făcute”, ne recomandă specialiștii APCSP.
Totodată, cumpărătorul este sfătuit să facă capturi de ecran sau să imprime informațiile oferite în cadrul campaniilor promoționale, pentru a se asigura că comerciantul nu-i va întinde o cursă. În cazul în care, totuși, consumatorul a procurat ceva neconform, cu defecte, este în drept să ceară vânzătorului, în unitatea de comerţ de unde a fost procurat, în termen de 14 zile, înlocuirea unui produs de calitate corespunzătoare cu un produs similar celui procurat, dacă acest produs nu-i convine ca formă, gabarite, model, mărime, culoare sau dacă nu-l poate utiliza conform destinaţiei din alte cauze, cu efectuarea, în cazul diferenţei de preţ, a recalculării corespunzătoare, cu excepția a 14 categorii de produse.
Săptămâna trecută, pe adresa APCPS au parvenit 37 de reclamații de la consumatori. Plângerile se referă la numeroase servicii prestate de proastă calitate, care i-au determinat pe consumatori să-și ceară drepturile vizavi de remedierea problemelor apărute.