„Dragă redacţie,Citesc cu regularitate „Vocea poporului” şi vreau să vă spun că în paginile ziarului găsesc întotdeauna lucruri folositoare. Vin şi eu cu o mare durere şi rugăminte. Locuiesc într-o casă nouă, dar aflată încă în construcţie. În martie 2010, am făcut titlu de proprietate pe numele soţului, Vasile Grossu, pentru a lua un credit de la bancă. Toate documentele le-am perfectat de urgenţă şi am plătit foarte mulţi bani. Pe 22 octombrie 2013, soţul meu a decedat însă de cancer, iar eu în prezent nu lucrez, din cauza că el a avut nevoie de îngrijire şi eu m-am concediat. Cu toate acestea, trebuie să plătesc câte 1750 de lei pe lună până în 2015 pentru creditul luat de la bancă. Acum, este necesar să merg la notar ca să iniţiez procedura de trecere a gospodăriei pe numele meu, în calitate de moştenitor, iar peste jumătate de an – la cadastru. E lesne de înţeles că va trebui să suport din nou costuri foarte mari, dar de unde să iau atâţia bani, dacă am rămas cu datorii în urma bolii şi a înmormântării soţului?!
Mă întreb şi vă întreb şi pe dvs.: De ce în ţara noastră oamenii nu sunt protejaţi de lege? De ce nu îmi este atribuit gratuit titlul de proprietate, de vreme ce construcţia a avut loc din contul meu şi al soţului, fără vreun ajutor de la stat. Cât a fost soţul meu bolnav, timp de opt luni, ni s-a acordat un ajutor de 800 de lei din partea Primăriei, iar de la Fondul social – 108 lei pe drum pe jumătate de an pentru dânsul şi pentru mine ca însoţitor. În cele opt luni am fost de multe ori la Chişinău la Institutul Oncologic, la Centrul de Diagnostic. Acum, sunt într-o situaţie foarte complicată şi, de aceea, mă adresez dv. ca să ştiu ce soluţii prevede legea pentru problema cu care mă confrunt?
Cu stimă, Dina Grossu, s. Trebisăuţi, raionul Briceni” |
Procedurile cadastrale
Reprezentanţii Întreprinderii de Stat „Cadastru” au menţionat la solicitarea unui corespondent al ziarului că din scrisoare reiese că, în 2010, a fost eliberat un titlu de proprietate, dar este important de ştiut dacă acesta vizează numai terenul sau și construcția. Este clar doar că, la momentul executării lucrărilor, casa nu era finalizată. Dacă la cadastru este înregistrată și casa, pentru a înregistra dreptul de proprietate asupra bunului imobil (teren și casă de locuit) în baza certificatului de moștenitor, autoarea scrisorii va trebui să se adreseze la oficiul cadastral teritorial Briceni (dacă bunul este amplasat în raionul Briceni) sau în oficiul din raza de deservire a căruia face parte acesta, pentru a solicita extras din registrul bunurilor imobile și certificat privind valoarea bunului imobil. Costul acestor certificate este de 51 și, respectiv, 40 de lei.
La depunerea cererii solicitantul va prezenta buletinul de identitate, documentul în baza căruia a fost înregistrat bunul imobil, certificatul de căsătorie și certificatul privind decesul soțului (în dependență de cazul concret, registratorul poate solicita documente suplimentare). Documentele se eliberează timp de o zi lucrătoare (dacă bunul imobil este amplasat în sat). Dacă bunul se află în oraș, termenul obișnuit de eliberare a documentelor este de trei zile la același cost (în regim de urgență documentele vor costa 255 şi, respectiv, 200 de lei). Aceste documente sunt necesare pentru a fi prezentate la notar spre a fi perfectat certificatul de moștenitor. După perfectarea certificatului de moștenitor, autoarea scrisorii se va prezenta la oficiul cadastral teritorial cu următoarele documente:
– Certificatul de moștenitor legal sau testamentar
– Actul de identitate
– Alte acte (potrivit legislației în vigoare)
Înregistrarea dreptului de proprietate în baza certificatului de moștenire pentru bunurile amplasate în sate sau comune este gratuită pentru solicitant (costurile sunt suportate din bugetul de stat) și se efectuează timp de şapte zile lucrătoare din data depunerii cererii la oficiul cadastral teritorial.
Planul geometric
În cazul în care construcția nu a fost înregistrată, aceasta înseamnă că solicitantul va comanda inițial lucrări de elaborare a planului geometric. Aceste lucrări sunt prestate atât de oficiile cadastrale teritoriale, cât și de companiile private. Costul serviciului oferit de structurile cadastrale este calculat după mai multe criterii (la depunerea cererii, solicitantul achită avansul, care constituie circa 80 la sută din costul total, iar costul final va fi stabilit după executarea lucrării). După perfectarea planului geometric al casei, acesta, împreună cu celelalte documente enumerate mai sus, va fi prezentat de către solicitant la depunerea cererii de înregistrare a dreptului de proprietate în baza certificatului de moștenitor.
Reprezentanţii Întreprinderii de Stat „Cadastru” au mai precizat că informaţia inclusă în scrisoare nu este suficientă pentru un răspuns complet, iar pentru aceasta autoarea scrisorii trebuie să se adreseze la oficiul cadastral teritorial cu toate documentele pe care le deține.
Fără bază legislativă
Cu referire la reglementarea prin lege a dificultăţilor legate de achitarea creditului ipotecar, reprezentanţii Ministerului Finanţelor au precizat că în ţara noastră nu există vreo bază legislativă ori normativă care ar reglementa acest tip de relaţii contractuale. Acestea sunt relaţii civile (contract de vânzare-cumpărare, de obicei), reglementate de Codul civil, au mai specificat cei de la Ministerul Finanţelor.