Specialiștii Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova au dat aviz negativ unei inițiative legislative care, dacă ar fi transpusă în fapt, ar duce la încălcarea drepturilor mamei și copilului.
Preşedintele CNSM, Igor Zubcu, a semnat o scrisoare care a fost expediată lui Dan Perciun, președintele Comisiei parlamentare protecție socială, sănătate și familie, al cărei text îl inserăm mai jos.
Urmare a examinării proiectului de Lege cu privire la modificarea unor acte normative, înaintat cu titlu de iniţiativă legislativă (nr. 399 din 31.10.2022), Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova comunică următoarele.
Potrivit dispoziţiilor Codului muncii nr. 154/2003 (a se vedea art. 76, lit. a)), cât şi ale celor din Legea cu privire la funcţia publică şi statutul funcționarului 158/2008 (a se vedea art. 52, lit. c)), contractul individual de muncă/raporturile de serviciu se suspendă în circumstanţe ce nu depind de voinţa părţilor, în caz de concediu de maternitate.
Astfel, în caz de concediu de maternitate, contractul individual de muncă/raporturile de serviciu se suspendă indiferent de dorinţa sau lipsa de dorinţă a salariatului/funcţionarului public sau angajatorului.
De asemenea, în cazul respectiv nu este necesară depunerea unei cereri scrise din partea salariatului/funcţionatului public pentru suspendarea contractului individual de muncă/raporturilor de serviciu. Or, contractul individual de muncă/raporturile de serviciu se suspendă în baza certificatului de concediu medical.
Mai mult decât atât, pornind de la prevederile art. 75, alin. (4) din Codul muncii nr. 154/2003 şi ale art. 51, alin. (3) din Legea nr. 158/2008, în caz de concediu de maternitate, contractul individual de muncă/raporturile de serviciu se suspendă de drept, prin efectul legii, fără a fi necesară emiterea unui ordin (dispoziţie, decizie, hotărâre)/act administrativ în acest sens de angajator.
Suplimentar, este de specificat că Nota informativă la proiectul de Lege avizat nu conţine argumente fondate care ar justifica necesitatea obiectivă privind:
- completarea Codului muncii nr. 154/2003 cu art. 761, potrivit căruia, în perioada concediului de maternitate, la cererea scrisă a salariatei, angajatorul prin ordin, poate dispune continuarea sau reluarea activităţii de muncă;
- modificarea art. 52 din Legea nr. 158/2008, urmare a căreia, în caz de concediu de maternitate, raporturile de serviciu se vor suspenda în circumstanţe ce nu depind de voinţa părţilor, cu excepţia cazului prevăzut la art. 76 prim din Codul muncii nr. 154/2003.
Condiţiile care au impus elaborarea proiectului de lege şi finalităţile urmărite, expuse în Nota informativă (aducerea relaţiilor de muncă în concordanţă cu cerinţele pieţei muncii, dezvoltarea tehnologiilor informaţionale și corelarea cu tendinţele de perfecţionare a muncii în statele membre ale Uniunii Europene (nu se aduc exemple concrete în acest sens), asigurarea reconcilierii vieții de familie cu cea profesională, oferirea mai multor forme de concediu partajat, îmbunătăţirea ratei de participare a femeilor la forţa de muncă, reducerea poverii muncii neremunerate sau cu remunerare în plic etc.), nu sunt relevante pentru speţa examinată.
Concomitent, ţinem să menţionăm că dreptul la concediul de maternitate şi la indemnizaţia de maternitate constituie garanţii de stat, prin care se manifestă grija deosebită a statului faţă de mama şi copilul care necesită o protecţie socială şi juridică deosebită.
Cât priveşte modificările/completările propuse la Codul muncii nr. 154/2003 şi la Legea nr. 158/2008, menţionăm că, în eventualitatea promovării şi adoptării lor, acestea nu doar că vor diminua garanţiile de stat actuale, dar vor crea şi premise pentru eventuale abuzuri din partea angajatorilor, care vor putea efectua presiuni asupra femeilor însărcinate să depună cerere pentru continuarea sau reluarea activităţii în perioada concediului de maternitate.
De asemenea, trezeşte nedumerire şi faptul că Nota informativă la proiectul de Lege avizat trece cu vederea prevederile Convenţiei Organizaţiei Internaţionale a Muncii (OIM) nr. 183 privind revizuirea Convenţiei (revizuite) asupra protecţiei maternităţii din 1952 (ratificată prin Legea nr. 87-XVI din 20.04.2006). Potrivit prevederilor art. 4 din Convenţia respectivă:
- orice femeie căreia i se aplică prevederile prezentei convenţii are dreptul la un concediu de maternitate cu durata de cel puţin 14 săptămâni;
- luând strict în calcul protecţia sănătăţii mamei și copilului, concediul de maternitate trebuie să includă o perioadă de 6 săptămâni de concediu obligatoriu după naştere;
- durata concediului de maternitate prenatal trebuie să fie prelungită cu un concediu echivalent cu durata cuprinsă între data prezumată a naşterii şi data efectivă a naşterii, fără reducerea duratei concediului postnatal obligatoriu.
Pornind de la cele expuse, CNSM consideră că modificările/completările promovate prin proiectul de Lege sus-menţionat vin în contradicţie cu standardele internaționale în domeniul protecţiei maternităţii şi nu iau în calcul protecţia sănătăţii mamei și copilului şi, prin urmare, nu le susţine.
În final, în scopul neadmiterii contradicţiilor dintre cadrul legal naţional şi prevederile Convenţiei OIM nr. 183, considerăm necesară expertizarea proiectului respectiv de Lege de către OIM, se arată în scrisoarea semnată de Igor Zubcu, președintele CNSM.