Feroviarii din cadrul nodului feroviar Bălți refuză să iasă la serviciu, atâta timp cât nu le sunt achitate restanțele la salarii, fiind vorba despre lefurile pe o perioadă de cinci luni. Astfel, începând de săptămâna trecută, circulația trenurilor prin punctul feroviar Bălți, al doilea cel mai mare din țară, este sistată pe un termen nedeterminat. Angajații spun că au ajuns la limita răbdării, mai ales că nici de Paște nu li s-a dat nici un bănuț din salariile restante. Conducerea Căii Ferate din Moldova nu ne-a răspuns la apeluri pentru un comentariu. Anterior, a dat asigurări că lefurile vor fi achitate în curând.
Trăiesc din împrumuturi
„A fost Paștele, cea mai mare sărbătoare. La unii, și soțul, și soția lucrează la CFM. Nu au primit nici un bănuț. Și copiii vor ceva mâncare, haine. Aveți rușine? Primiți așa salarii enorme, iar noi pâine cu sare mâncăm”, ne spune unul dintre muncitori.
Angajații de la nodul de cale ferată din Bălți se plâng că deja de aproape jumătate de an trăiesc doar din împrumuturi și credite, și demult nu mai cred în promisiunile celor din administrația întreprinderii. Pe lângă restanțele la salarii, pe oameni îi mai nemulțumește insuficiența de material rulant și combustibil. „Noi nu mai avem nimic din asta. Dacă nu e profitabilă Calea Ferată, închideți-o! Plătiți compensații oamenilor și: la revedere!”, se arată revoltat un alt angajat.
Decizia de a sista circulația trenurilor a fost luată, acum câteva zile, iar angajații și-au oprit activitatea la ora 20 și 30 de minute. Șeful nodului feroviar din Bălți susține că, în ultima perioadă, starea căilor ferate lasă de dorit, iar muncitorii sunt în șomaj tehnic, astfel că există riscul de deraiere a vagoanelor. Așa că, pentru a preveni riscul pagubelor și mai mari, a decis să oprească activitatea întregului nod feroviar.
„Cauza este neasigurarea controlului asupra stării tehnice a căii ferate, pentru că oamenii nu lucrează, nu și-au primit de cinci luni salariile. Și pentru că nimeni nu are grijă de starea căii ferate, aceasta nu este întreținută, eu am fost nevoit să opresc circulația, pentru siguranța mărfurilor și a locomotivelor”, susține reprezentantul nodului feroviar Bălți, Alexei Cruglîi.
Potrivit acestuia, va fi afectată și activitatea curselor interurbane Ocnița – Chișinău și Ungheni – Bălți, care erau utilizate de mulți oameni pentru a se deplasa la muncă.
Președintele Federației Sindicale a Feroviarilor, Ion Zaporojan, a declarat că majoritatea angajaților de la CFM nu și-au primit salariile din decembrie. Doar muncitorilor de la cinci filiale din țară, din totalul de 38, le-au fost plătite recent salariile pentru luna decembrie.
S-au ales doar cu promisiuni
„Nici o asigurare, doar promisiuni. Au fost și la Consiliul Suprem de Securitate, și grupul parlamentar s-a ocupat de chestiunea dată. Ei nu se gândesc la CFM și cred că nu le trebuie”, a adăugat Ion Zaporojan.
Administrația Căii Ferate, directorul acesteia, precum și directorul-adjunct, nu ne-au răspuns la telefon pentru un comentariu, după ce conducerea CFM a fost informată despre sistarea activității nodului feroviar Bălți. Nu este pentru prima dată când angajații căii ferate protestează. La sfârșitul anului 2020, manifestații de protest au avut loc la Basarabeasca, iar ulterior au refuzat să activeze și angajații din Ocnița, dar și cei din Ungheni.
La începutul lunii martie, feroviarii au organizat un protest și în fața Parlamentului, iar atunci mai mulți deputați le-au promis că sunt în căutarea soluțiilor. Atunci, și Procuratura Anticorupție a pornit o investigație privind comiterea unor ilegalități la Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova”. Potrivit datelor oferite în cadrul primei ședințe a comisiei parlamentare, întreprinderea a început să acumuleze datorii în anul 2010, acestea ajungând acum la 665 de milioane de lei, dintre care peste 90 de milioane de lei sunt restanțe la plata salariilor.