20 iunie 2021
Chisinau
Social

Circulația trenurilor prin nodul feroviar Bălți, sistată pe un termen nedeterminat

Loading
Social Circulația trenurilor prin nodul feroviar Bălți, sistată pe un termen nedeterminat
Circulația trenurilor prin nodul feroviar Bălți, sistată pe un termen nedeterminat
Vocea poporului

Feroviarii din cadrul nodului feroviar Bălți refuză să iasă la serviciu, atâta timp cât nu le sunt achitate restanțele la sa­larii, fiind vorba despre lefuri­le pe o perioadă de cinci luni. Astfel, începând de săptămâna trecută, circulația trenurilor prin punctul feroviar Bălți, al doilea cel mai mare din țară, este sistată pe un termen ne­determinat. Angajații spun că au ajuns la limita răbdării, mai ales că nici de Paște nu li s-a dat nici un bănuț din sala­riile restante. Conducerea Căii Ferate din Moldova nu ne-a răspuns la apeluri pentru un comentariu. Anterior, a dat asi­gurări că lefurile vor fi achitate în curând.

 

Trăiesc din împrumuturi

„A fost Paștele, cea mai mare sărbătoare. La unii, și soțul, și soția lucrează la CFM. Nu au primit nici un bănuț. Și copiii vor ceva mân­care, haine. Aveți rușine? Primiți așa salarii enorme, iar noi pâine cu sare mâncăm”, ne spune unul dintre muncitori.

Angajații de la nodul de cale ferată din Bălți se plâng că deja de aproape jumătate de an trăiesc doar din împrumuturi și credite, și demult nu mai cred în promisiuni­le celor din administrația întreprin­derii. Pe lângă restanțele la salarii, pe oameni îi mai nemulțumește insuficiența de material rulant și combustibil. „Noi nu mai avem nimic din asta. Dacă nu e profi­tabilă Calea Ferată, închideți-o! Plătiți compensații oamenilor și: la revedere!”, se arată revoltat un alt angajat.

Decizia de a sista circulația tre­nurilor a fost luată, acum câteva zile, iar angajații și-au oprit acti­vitatea la ora 20 și 30 de minute. Șeful nodului feroviar din Bălți susține că, în ultima perioadă, sta­rea căilor ferate lasă de dorit, iar muncitorii sunt în șomaj tehnic, astfel că există riscul de deraiere a vagoanelor. Așa că, pentru a pre­veni riscul pagubelor și mai mari, a decis să oprească activitatea între­gului nod feroviar.

„Cauza este neasigurarea con­trolului asupra stării tehnice a căii ferate, pentru că oamenii nu lu­crează, nu și-au primit de cinci luni salariile. Și pentru că nimeni nu are grijă de starea căii ferate, aceas­ta nu este întreținută, eu am fost nevoit să opresc circulația, pentru siguranța mărfurilor și a locomoti­velor”, susține reprezentantul no­dului feroviar Bălți, Alexei Cruglîi.

Potrivit acestuia, va fi afectată și activitatea curselor interurbane Ocnița – Chișinău și Ungheni – Bălți, care erau utilizate de mulți oameni pentru a se deplasa la muncă.

Președintele Federației Sindica­le a Feroviarilor, Ion Zaporojan, a declarat că majoritatea angajaților de la CFM nu și-au primit salariile din decembrie. Doar muncitorilor de la cinci filiale din țară, din tota­lul de 38, le-au fost plătite recent salariile pentru luna decembrie.

 

S-au ales doar cu promisiuni

„Nici o asigurare, doar promisi­uni. Au fost și la Consiliul Suprem de Securitate, și grupul parla­mentar s-a ocupat de chestiunea dată. Ei nu se gândesc la CFM și cred că nu le trebuie”, a adăugat Ion Zaporojan.

Administrația Căii Ferate, di­rectorul acesteia, precum și direc­torul-adjunct, nu ne-au răspuns la telefon pentru un comentariu, după ce conducerea CFM a fost in­formată despre sistarea activității nodului feroviar Bălți. Nu este pentru prima dată când angajații căii ferate protestează. La sfârșitul anului 2020, manifestații de pro­test au avut loc la Basarabeasca, iar ulterior au refuzat să activeze și angajații din Ocnița, dar și cei din Ungheni.

La începutul lunii martie, fero­viarii au organizat un protest și în fața Parlamentului, iar atunci mai mulți deputați le-au promis că sunt în căutarea soluțiilor. Atunci, și Procuratura Anticorupție a por­nit o investigație privind comiterea unor ilegalități la Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova”. Potrivit datelor oferite în cadrul primei ședințe a comisiei parla­mentare, întreprinderea a început să acumuleze datorii în anul 2010, acestea ajungând acum la 665 de milioane de lei, dintre care peste 90 de milioane de lei sunt restanțe la plata salariilor.

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și