O bună practică de organizare a instruirii în domeniul securităţii şi sănătăţii la locul de muncă a fost raportată de către experţii din subdiviziunea Sud a Inspectoratului Sindical de Muncă în cadrul celei mai recente şedinţe a Comitetului Confederal al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova. Succesele obţinute se datorează şi bunei conlucrări cu preşedinţii consiliilor interramurale teritoriale ale sindicatelor din raioanele de sud ale ţării noastre.
Sindicatele au un rol esenţial în procesul de prevenire şi depistare a cazurilor în care nu este respectată legislaţia muncii şi alte norme ale dreptului muncii, este de părere Vasile Siloci, inspector princi-pal de muncă al subdiviziunii Sud a Inspectoratului Sindical de Muncă.
Astfel, în urma unor solicitări din partea preşedinţilor consiliilor interramurale teritoriale ale sindicatelor şi a preşedinţilor consiliilor raionale de ramură din raioanele Hânceşti, Cimişlia, Anenii Noi, Basarabeasca, Cahul, Cantemir, Căuşeni, UTA Găgăuzia, Ştefan Vodă şi Taraclia, CNSM a delegat reprezentanţii subdiviziunii Sud a Inspectoratului Sindical de Muncă să acorde ajutor metodologic şi consultativ în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
Ateliere de lucru
Pentru a asigura îndeplinirea acestei sarcini, au fost desfăşurate ateliere de lucru cu preşedinţii organizaţiilor sindicale primare şi conducătorii unităţilor din raioanele sus-menţionate. În context, participanţii au fost familiarizaţi cu modalităţile practice de perfectare a actelor normative la nivel de unitate, de instruire a personalului, sporire a competenţelor de evaluare a factorilor de risc, atestare a locurilor de muncă şi constituire în cadrul unităţilor a comitetelor pentru securitate şi sănătate la locul de muncă.
Pe parcursul acestor ateliere au fost constatate mai multe probleme cu care se confruntă atât angajatorii, cât şi salariaţii. Ele ţin de
aplicarea amenzilor de către structurile de control şi impunerea să restituie sporul de compensare pentru munca prestată în condiţii nefavorabile, stoparea calculării şi achitării acestui spor, hărţuirea conducătorilor de unităţi în instanţele de judecată etc.
În consecinţă, au fost identificate abaterile de la normele în vigoare comise de angajatori şi care necesită a fi înlăturate. Potrivit inspectorilor sindicali de muncă, acestea se referă, în linii mari, la faptul că documentaţia existentă la nivel de unitate este incompletă sau nu este întocmită în corespundere cu legea.
Abateri de la normele în vigoare
Cele mai frecvente abateri de acest fel se axează pe atestarea locurilor de muncă, evaluarea riscurilor profesionale, organizarea instruirilor şi elaborarea instrucţiunilor legate de securitatea şi sănătatea la locul de muncă. Din aceeaşi listă mai face parte întocmirea fişelor personale de instruire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, respectarea intervalelor de organizare a instruirilor în această materie, lipsa planului de protecţie şi prevenire, dar şi a materialului didactic.
O altă cauză ce duce la comiterea devierilor de la normele legale, este efectuarea controalelor de identificare a pericolelor şi riscurilor profesionale de către persoane desemnate de la unităţile economice, fără pregătire specială şi fără de remunerare.
În cadrul vizitelor de lucru efectuate la întreprinderi de către inspectorii sindicali de muncă a fost făcută o evaluare a stării reale de lucruri în ceea ce priveşte facto-rii de nocivitate de la locurile de muncă.
Ajutor practic
Totodată, în cadrul atelierelor de lucru, inspectorii au acordat conducătorilor de unităţi ajutor practic la întocmirea fişelor privind condiţiile de muncă, a celor privind riscurile evaluate şi identificate pentru toate activităţile. De asemenea, a fost oferit suport în evaluarea riscurilor la noxe, au fost identificaţi indicatori care descriu posibile riscuri şi au fost oferite conducătorilor de întreprinderi modele de acte normative emise la nivel de unitate etc.
Pentru a se conforma legislaţiei în vigoare, conducătorii de unităţi, de comun acord cu orga-nizaţiile sindicale primare, au convenit să înainteze propuneri care să servească drept obiect al negocierilor pe marginea contractelor colective şi a celor individuale de muncă.
Pentru a conferi acestor prevederi un caracter legal, au fost semnate anexe axate pe normele de securitate şi sănătate în muncă la contractele colective de muncă. Aceste anexe sunt parte integrantă a contractului respectiv, a activităţilor desfăşurate de comitetele pentru securitate şi sănătate în muncă şi a planurilor de protecţie şi prevenire.
Ridicarea nivelului de pregătire
Unul dintre scopurile acestei conlucrări a preşedinţilor consiliilor interramurale teritoriale ale sindicatelor şi a preşedinţilor consiliilor raionale de ramură cu reprezentanţii subdiviziunii Sud a Inspectoratului Sindical de Muncă a fost ridicarea nivelului de pregătire a persoanelor responsabile de aceste aspecte din cadrul unităţilor economice şi al structurilor sindicale din teritoriu.
Astfel, printre activitățile în care aceste persoane necesită pregătire se numără realizarea planului de măsuri al comitetului pentru securitate şi sănătate în muncă, precum şi verificarea gradului de corespundere a condiţiilor de muncă ale angajaţilor cu regulile şi normativele igienice în vigoare, dar şi obţinerea concluziei despre sporul de compensare pentru munca prestată în condiţii nefavorabile.
De asemenea, aceste persoane trebuie să poată specifica priorităţile la efectuarea măsurilor de asanare a condiţiilor de muncă şi evaluarea eficacităţii acestora, cu întocmirea unei baze de date privind condiţiile de muncă la nivel de unitate.
Din aceleaşi responsabilităţi face parte şi atestarea locurilor de muncă conform condiţiilor igienice, planificarea măsurilor de securitate şi sănătate în muncă la întreprindere şi realizarea planului de îmbunătăţire a condiţiilor de lucru.
Persoanele în cauză necesită pregătire şi în perfectarea caracteristicii sanitaro-igienice a condiţiilor de muncă ale fiecărui lucrător în parte, în raportarea stării de sănătate a angajaţilor, cercetarea cazurilor de maladii, intoxicaţii profesionale sau alte dereglări de sănătate, precum şi în constituirea şi funcţionarea comitetului pentru securitate şi sănătate în muncă.
Sarcinile inspectorilor de muncă
Mihail Hîncu, vicepreşedinte al CNSM, a apreciat că practicile de implementare a normelor de securitate şi sănătate la locul de muncă raportate de experţii subdiviziunii Sud a Inspectoratului Sindical de Muncă funcţionează bine şi le-a urat succes celor implicaţi în aceste activităţi.
În context, membrii Comitetului Confederal al CNSM au hotărât să pună în sarcina Inspectoratului Sindical de Muncă să asigure conlucrarea cu preşedinţii structurilor sindicale de diferit nivel în crearea unui mediu de muncă controlat. Reprezentanţilor acestui inspectorat le-a mai fost cerută implicarea pentru o mai bună cunoaştere a riscurilor existente la locul de lucru de către toţi cei vizați în procesul de muncă.
Informarea sindicatelor de ramură
Totodată, în timpul vizitelor de lucru ale inspectorilor sindicali de muncă va fi verificată calitatea evaluării factorilor de risc profesional şi a planurilor de protecţie şi prevenire. În acelaşi timp, centrele sindicale naţional–ramurale vor fi informate operativ despre abaterile şi încălcarea cerinţelor stipulate în actele legislative şi normative depistate în timpul vizitelor la locurile de muncă ale salariaţilor-membri de sindicat.