Efectul bullying-ului în școli este o problemă care prinde contur de la o zi la alta și care afectează nu doar elevii, ci și profesorii. Aceasta poate da peste cap zilele de școală, viața socială, dar și buna stare emoțională a celor afectați. Potrivit experților, problema a captat din ce în ce mai mult atenția în ultimii ani, datorită tehnologiei și noilor modalități prin care copiii, adolescenții, profesorii pot comunica între ei și se pot hărțui, cum ar fi internetul, telefonul mobil și rețelele de socializare.
Discuții în acest sens au avut loc în una din zilele trecute, în cadrul unui atelier de lucru online, dedicat fenomenului violenței față de cadrele didactice. La acesta au participat mai mulți profesori, șefi de direcții educație din mai multe raioane, responsabili de la Ministerul Educației, membri și lideri de sindicate din cadrul Federației Sindicale a Educației și Științei (FSEȘ).
În urma discuțiilor, urmează să fie întocmite mai multe propuneri de modificare a legislației, astfel încât cei vinovați de provocarea și asigurarea bullying-ului în raport cu profesorii să fie sancționați, astfel ca asemenea cazuri să nu se mai întâmple în școli.
Fenomen care trebuie dezrădăcinat
„Acest fenomen vizează în special relațiile dintre pedagog, elev și părinte. Da, suntem conștienți că unii pedagogi pot fi cei care generează acest fenomen, care provoacă anumite animozități între aceste categorii din sistemul educațional. Misiunea noastră este să facem unele bilanțuri, care vor fi sistematizate și vor fi transmise responsabililor din domeniu, deputaților din Parlament, cărora le revine rolul de a modifica legislația în vigoare. Da, noi înțelegem că acest fenomen afectează din ce în ce mai mult elevii, relațiile dintre ei, dar, în aceeași măsură, afectează și relația dintre elev și profesor, când cel din urmă este umilit de către elevi sau părinți. De asta vom cere și vom insista ca cei vinovați să fie penalizați într-un final”, a menționat, în cadrul discuțiilor, președintele FSEȘ, Ghenadie Donos.
Nadejda Lavric, vicepreședintă a FSEȘ, s-a referit, în alocuțiunea sa, la un sondaj pe tema violenței față de cadrele didactice, des-fășurat în perioada 7–16 aprilie 2021 în instituțiile educaționale. Sondajul a fost efectuat cu implicarea a 22 de organe sindicale de nivelul doi din cadrul FSEȘ.
Printre concluziile trase pe marginea rezultatelor sondajului se menționează că majoritatea cazurilor de violență față de cadrele didactice, 98,5 la sută, sunt de natură verbală și au loc preponderent pe teritoriul institu-țiilor educaționale.
„Cazurile de violență sunt manifestate, în mare parte, de către elevi (53%), dar o rată destul de mare constituie și agresiunile din partea părinților (35%). Cât privește soluționarea acestora, doar trei la sută dintre acestea sunt soluționate în instanță. În interiorul colectivului sunt mediate majorarea cazurilor (65%). Comitetul sindical al instituției participă activ la soluționarea sau medierea cazurilor – 48% din numărul total de cazuri și 73,5% – din cazurile mediate în instituție”, a menționat Nadejda Lavric.
Inițiativa sindicatelor, de a pedepsi inițiatorii bullying-ul-ului, este susținută și de către responsabilii de la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării. Șeful Direcției învățământ general, Valentin Crudu, a spus că aceste modificări în legislație ar trebuie făcute odată cu cele de introducere a noțiunii de bullying în raport cu elevii.
„La capitolul modificarea Codului Educației cu privire la introducerea noțiunii de bullying în raport cu elevii, cu studenții, noi deja am avansat. Avem un proiect de modificare a legislației în acest sens. Acum așteptăm propunerile sindicatelor privind relațiile dintre elevi – profesori – părinți. Sunt de acord, pentru că pe alocuri are de suferit nu doar profesorul în parte, dar întreg sistemul de educație, angajații din educație. Inițiativa FSEȘ este una salutară”, a remarcat Valentin Crudu.
Printre măsurile recomandate de participanții la sondajul organizat de FSEȘ se numără elaborarea cadrului legal cu privire la protejarea drepturilor și a demnității cadrului didactic, la sancționarea persoanelor care au manifestat diferite tipuri de agresiune față de cadrele didactice. De asemenea, acestea vizează promovarea în mass-media a obligațiilor elevilor și ale părinților etc.