Cu o experiență de mai bine de 45 de ani, ÎS ”Moldaeroservice” din Bălți, este unica întreprindere care prestează servicii aerochimice din Moldova. Dacă pe vremuri instituția avea 500 de angajați, acum au rămas doar 50, tot acei care lucrau cu 25 de ani în urmă. Tinerii specialiști evită întreprinderea, pentru că spun, ”perspective nu-s, iar Moldova nu are aviație”.
Patru elicoptere, din 25, doar atâtea sunt funcționale la aerodromul din Bălți. Dacă pe vremuri întreprinderea efectua zboruri internaționale, colabora cu diferite țări și avea o reputație bună în toată Uniunea Sovietică, acum aici dai doar de elicoptere vechi, metal uzat și angajați pe cât de fideli, pe atât de nostalgici.
Fiind unica întreprindere de acest gen, ÎS ”Moldaeroservice” oferă servicii aerochimice, uitlizând elicoptere MI-2 și se subordonează Autorității Aeronauticii Civile din RM.
O bucățică de pământ, unde munca e sezonieră
Pe un teritoriu de 12 ha, pe lângă elicoptere, la aerodromul din Bălți se găsesc și opt avioane AN-2, care la moment staționea-ză. De lucru este, doar că sezo-nier. Potrivit administrației, cele mai multe comenzi apar începând cu primăvara şi până în octombrie, atunci când este nevoie de stropit semănăturile.
Deși este o întreprindere de stat, aceasta se află la autofinanțare. Investiții nu vin de nicăieri, iar pentru ca ”banii să vină”, este nevoie de elaborat un studiu de fezabilitate bine pus la punct, care costă și el. ”În jurul aerodromului se învârt bani mulți și toți încearcă să apuce câte ceva, cu asta se ocupă statul. În rest, oamenii stau într-un picior pe o bucățică mică de pământ, asta-i realitatea”, declară vicedirectorul ÎS ”Moldaeroservice”, Boris Cabac.
Întreprinderea a apucat și vremuri mai bune. Pe timpul URSS, zborurile se efectuau cu 45 de elicoptere și peste 60 de avioane. Se prestau servicii aerochimice în toată Uniunea Sovietică, începând cu Moscova, Belarus, Ucraina, până în Kazastan, Uzbekistan. Se lucra și peste hotare, fiind unicul prestator de astfel de servicii, întreprinderea colabora cu Algeria, Egipt, Turcia, Irak, România, Bulgaria. În Irak s-a lucrat sub egida ONU. “Cu vremea s-au epuizat și resursele. Lumea îmbătrânește, la fel și elicopterele. Mi-ar plăcea să colaborăm cu MAI, Serviciul Vamal, dar până ce, pe lângă munca de bază, oferim, din când în când, asistență medicală”, a menționat Cabac.
Salarii în funcție de comenzile clienților
Administrația spune că volumul comenzilor s-a micșorat, iar oamenii sunt nevoiți să-și caute de lucru în afara întreprinderii. ”Le spunem angajaților să-și caute de lucru până la sezonul următor. Sunt multe întreprinderi private care nu dispun de personal calificat și se adresează la noi. În așa fel lumea supraviețuiește”, mărturisește vicedirectorul.
Salariul pentru fiecare angajat se acordă în funcție de orele de zbor. În medie, această sumă este de 3500 de lei. Angajații spun că înainte nu primeau salariul la timp, iar acum lucrurile s-au schimbat. Din spusele angajaţilor se întâmplă ca salariul să fie mai mic sau chiar deloc, în funcție de munca prestată.
Când e vorba de viața unui om, nu pui la cântar altceva
În cazurile de urgență, cum ar fi asistența aeriană medicală, întreprinderea este mereu disponibilă, deși oficial SMURD-ul (Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare) nu are nimic comun cu ÎS ”Moldaeroservice”. Din spusele administrației, se duc tratative, dar încă nu se știe nimic.”De ce trebuie să apelăm la vecinii noștri români, dacă putem singuri să asigurăm această asistență? De ce să nu investim la noi? E mai repede și rentabil”, se întreabă unul dintre angajați.
Dacă vrei să ai aviație, trebuie să investești |
”Când nu avem comenzi, lucrăm pentru ambulanță, în caz de accident aeronautic, dar se întâmplă să salvăm și oameni la nevoie. De exemplu, pe un militar din Cahul l-am salvat. A mai fost un caz cu o femeie însărcinată, în travaliu. Când e vorba de viața unui om, nu stăm mult pe gânduri”, a declarat Boris Cabac.
Roada depinde și de noi
Angajații care au mai rămas se descurcă așa cum pot. Chiar dacă statul nu le acordă asistență financiară, iar comenzile nu sunt la fel de multe cum au fost pe vremuri, lucrătorii muncesc din plăcere, pentru că ceea ce fac este vocația lor. ”La majoritatea angajaților care au mai rămas trebuie să li se dea medalii, pentru că au trecut prin vremuri de neimaginat de grele. Am reușit să menținem funcționalitatea întrepinderii până astăzi. Cei de la guvernare trebuie să înțeleagă că fără noi, statul nu poate proteja pădurile, în mare parte, toată roada depinde și de noi”, a specificat Boris Cabac.
Vladimir Dobrovolschi activează în calitate de inginer la ÎS ”Moldaeroservice” de 30 de ani. ”De lucru este, dar nu așa cum ne-am fi dorit. Iarna, de exemplu, mai mult stăm. Ne salvează munca în afara întreprinderii”, mărturisește Dobrovolschi.
Un alt angajat este Vladimir Godoroja, mecanic de elicoptere. În aviație lucrează din 1977. Mai mult decât o viață de om, spune acesta. ”Aviația Moldovei nu are nevoie de noi, deja totul s-a vândut. Avem nevoie de ajutor. Fără noi, agricultura și silvicultura moare”, spune Vladimir Godoroja.
Cel mai nou elicopter datează din 1987
În opinia vicedirectorului Cabac, întreprinderea, în primul rând, are nevoie de aparataj tehnic nou. De asemenea, trebuie reanimat Aeroportul Internațional din Bălți. Pe vremuri, elicopterele erau duse la reparație la fiecare trei ani, iar costurile erau acoperite de către stat. Acum, acest lucru este pe seama administrației întreprinderii.
Reparația unui motor în Polonia costă 65 de mii de euro, iar cel mai nou elicopter din cadrul întreprinderii datează din 1987.
”Ne luptăm cu birocrația care trebuie să înțeleagă că elicoptere-le sunt foarte scumpe și ele ne-cesită reparație și înnoire. Soluția ideală ar fi ca toate ministerile care solicită serviciile noastre să contribuie cu o cotă de plată pentru a eficientiza la maxim costurile de utilizare a elicopterelor, cum ar fi ambulanța aeriană și alte servicii de stat sau private”, declară Alexei Rogov, director general ÎS ”Moldaeroservice”.
Au rămas angajații „bolnavi” de aviație
Constantin Codrean este cel mai tânăr angajat. Are 49 de ani și activează la întreprindere din 1987. ”Au rămas cei mai fideli angajați, ei însăși sunt istoria. Nouă ni se potrivește de minune renumitul titlu al fimului rusesc,”В бой идут одни старики”. Avem specialiști buni, dar în vârstă. Ne mai ținem datorită lor. Aici lucrează doar oameni „bolnavi” de aviație.
Știți cum se zice, ”Первым де-лом, первым делом самолеты, Ну а девушки, а девушки по-том”. Tinerii pleacă peste hotare, în loc să ridice țara lor, ei fug, pentru că li se dă salarii mici. Cine îți dă bani mulți din prima? Eu când eram tânăr, am început a lucra cu 5 lei”, mărturisește Codrean.
Din cei 50 de angajați, șase sunt piloți. ”Ar fi de minune, dacă statul ar trimite anual câte doi tineri la studii peste hotare, astfel vom avea angajați tineri, pentru că la un moment dat e nevoie de un ochi proaspăt. Dacă vrei să ai aviație, trebuie să învestești. Îi înțeleg pe tinerii care fug de meseria aceasta, pentru că e costisitor s-o înveți. Noi încă nu am ajuns ca oamenii să stea pe un geamantan de bani și să nu știe unde să-și trimită copilul la învățătură”, a menționat vicedirectorul.