Propunerilor înainte de către Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) pentru definitivarea proiectului de hotărâre în vederea aprobării proiectului de lege cu privire la învățământul dual au fost puse în discuție recent, în cadrul unei ședințe. Aceasta s-a desfășurat în regim online.
Din partea CNSM, la ședința au participat Sergiu Iurcu, șef adjunct al Departamentului protecţie social-economică, și Sergiu Morari, consultant principal al CNSM. De asemenea, la ședință au luat parte reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării, ai Camerei de Comerț și Industrie, dar și reprezentanți ai proiectului „Promovarea învățământului profe-sional tehnic pentru o economie verde”.
Propunerile sindicatelor
Anterior, CNSM a expediat pe adresa Ministerului Educației și Cercetării mai multe propuneri și obiecții la proiectul de lege menționat, dar nu au fost luate în calcul de către acesta. Ulterior, președintele CNSM, Igor Zubcu, a expediat o scrisoare prin care și-a exprimat acest regret și a cerut ca, până la adoptare, proiectul de lege să fie pus în discuție la una din ședințele Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective.
Propunerile și obiecțiile sindicatelor vizează mai multe articole din acest document, începând cu primul articol și terminând cu 19. În total, peste 20 de propuneri. Acestea se referă la reformularea unor alineate, substituirea unor termeni cu alții, dar și expunerea în altă redacție a unor prevederi, propuneri care, în opinia sindicatelor, ar îmbunătăți acest proiect de lege.
„Am identificat anumite probleme, ne-clarități, neconcordanță, și astfel am considerat de cuviință să venim cu anumite propuneri. În fine, decizia aparține autorilor, dar nu suntem de acord că marea majoritate a propunerilor erau nefondate, așa cum ni s-a spus anterior. Unele din aceste propuneri erau simpliste și, luând în consi-derare că în învățământul dual sunt implicați mai mulți subiecți, am propus o altă redacție”, a menționat Sergiu Morari.
Elev sau salariat?
Au avut loc discuții și pe marginea statutului pe care ar trebui să-l aibă un elev în învățământul dual – cel de salariat sau de elev? Potrivit avizului sindicatelor, statutul juridic și fiscal al elevului în învățământul dual nicidecum nu poate fi asimilat cu statutul juridic al salariatului.
„Am încercat într-un fel să găsim niște reglementări pentru această lege, pentru că noi încercăm să reglementăm statutul de elev cu cel de salariat. Este ceva nou și, bineînțeles, generează unele neclarități. Într-un fel, ne dorim ca acesta să fie salariat, să aibă anumite atribuții, să primească acea remunerație care i se cuvine, să i se considere stagiul de cotizare la întreprindere, dar, pe de o parte, el este încă elev. Suntem în dilemă și trebuie să găsim acel mijloc de îmbinare a elevului cu salariatul”, a spus, în cadrul dezbaterilor, Sergiu Iurcu.
În final, după mai multe discuții, grupul consultativ a decis să accepte o parte din propunerile sindicatelor. Acestea se referă la unele modificări la art.11 din proiectul de lege, care prevede statutul, drepturile și obligațiile elevului în învăță-mântul dual; la art.19, despre contractul de formare profesională în învățământul dual, dar și la unele din art. 18, care vizează acordul de cooperare în învățământul dual.
La propunerea CNSM, au fost excluse unele alineate, acceptate altele, dar și menținute unele deja existente. Proiectul de hotărâre urmează a fi definitivat și remis spre aprobare.
Învățământul dual a debutat în Republica Moldova în anul 2014. Numărul elevilor în învățământul dual a crescut constant de la un an la altul, de la 153 de elevi în anul de studii 2015-2016 la 1517 elevi în anul de învățământ 2020-2021.