Tinerii sunt viitorul nostru, al țării. Lucrul acesta l-au spus cu multă speranță buneii noștri, referindu-se la parinții noștrii, același slogan l-au repetat și mamele și tații noștri, uitându-se cu mare dragoste și speranță în ochii feciorilor și fiicelor. Și așa din generație în generație. Acelați lucru îl facem și noi astăzi, privind cu încredere la copiii nostri, pe care ne străduim să-i educăm, să-i îndrumăm pe cale cea dreaptă.
Însă întebarea care le frământă astăzi pe persoanele în etate, care au ajuns să-și trăiască o viață ca vai de mine, este dacă mai pot spera ca tinerii care sunt viitorul țării vor avea un destin mai bun și le vor oferi și lor o bătrânețe fără de griji?
Guvernarea trebuie să întreprindă acțiuni concrete care să motiveze generația tânără
Realitatea de astăzi, însă, nu este de loc încurăjătoare, ea ne face să ne gândim că lucrurile pot lua o altă întorsătura, că pot derapa de pe drumul cel drept. Potrivit Biroului Național de Statistică, la acest început de an, în Republica Moldova, rata tinerilor cu vârste cuprinse între 15 și 29 de ani care nu lucrează și nici nu învață este de circa 27%. Totodată, statisticienii spun că 32 la sută dintre tinerii care nu au nici o formă de ocupație este reprezentat de tinerele femei, procentul de bărbați se află în jurul a 23,2 la sută. Iar conform estimărilor făcute de experții în economie, ţările cu o rată de peste 20% a tinerilor care nu învață sau care nu lucrează au pierderi ce depășesc 2% din PIB. În comparație cu țările vecine, în România, de exemplu, se atestă un procent de 20,9%, iar în Ucraina, procentul de tineri care nu învață și nu lucrează este unul și mai mic, de 18,7%.
Așadar, în situația în care statul moldovean are cea mai înaltă rată de tineri care nu învață și nu lucrează din regiune, putem noi, cetățenii care am pășit pragul de 60 de ani, să sperăm la un viitor luminos? Dacă demnitarii noștri vor sta ca și tinerii cu nasul în smartphoane și nu vor observa ce se întâmplă în jur lor, șansele sunt foarte mari să ajungem la bătrânețe cu o viață jalnică. E limpede ca buna ziua că dacă guvernanții noștri nu vor întreprinde acțiuni concrete care să motiveze generația tânără să învețe, să-și aleagă o profesie, care să le împlinească visurile, nu putem vorbi despre un viitor luminous al cetățenilor acestei țări. Deci, problema principala este cum investim în educația tinerilor.
De-a lungul anilor, ziarul „Vocea poporului” a reflectat sistematic implicarea sindicatelor în rezolvarea problemelor tinerilor care studiază și a celor care muncesc. Una dintre cele mai arzătoare probleme care a fost și este pe ordinea de zi a sindicatelor a fost implementarea unor mecanisme concrete de dezvoltare a învățământului dual în Republica Moldova. Un sistem educational binevenit pentru tinerii noștri, care oferă o serie de beneficii de lungă durată atât pentru salariați, cât și pentru angajatori.
De menționat că, în ultimii ani, conducerea Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM), cu implicarea președinților Centrelor sindicale național-ramurale, au organizat la acest subiect mai multe seminare, vizite la întreprinderi indistruale, agricole, scoli profesionale. Bineînțeles, la toate aceste actiuni au fost implicați și reprezentanți ai Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, ai Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, precum și ai organizațiilor internaționale prezente în Moldova, cu care CNSM conlucrează activ.
Drept exemplu pot fi menționate vizitele de lucru și de promovare a învățământul dual ale membrilor Comitetului Confederal al CNSM la școlile profesionale din orasele Chișinău, Orhei, Bălți, Strășeni și, bineînțeles, la întreprinderile cu care conlucrează aceste instituții de învățământ.
Sindicatele susțin implementarea învățământului dual în Republica Moldova
Potrivit lui Victor Talmaci, președintele Federaţia Sindicatelor de Construcţii şi Industria Materialelor de Construcţii „SINDICONS” din Republica Moldova, sindicatele susțin implementarea învățământului dual în Republica Moldova, deoarece el poate oferi o serie de beneficii de lungă durată atât pentru salariați, cât și pentru angajatori.
Fiind organizatorul seminarului, unde a fost pusă în discuție „Oportunitatea introducerii unui sistem dual de formare profesională în ramura agriculturii și industriei alimentare”, Leonard Palii, vicepreședinte al Federației „AGROINDSIND”, a menționat că, pentru implementarea învățământului dual, este nevoie, înainte de toate, de a elabora un cadru legislativ și normativ, baza didactico-metodică și mecanismele de motivare a angajatorilor pentru a se implica în acest proces.
Drept dovadă că liderilor CNSM le pasă de tineri este și faptul că, pe parcursul anului 2020, în plină pandemie, peste 500 de tineri din regiunile Nord, Centru și Sud ale Republicii Moldova au beneficiat de o serie de instruiri on-line în domeniul drepturilor tinerilor la un loc de muncă și la o muncă decentă. De menționat că instruirile au fost organizate în cadrul proiectului „Drepturile tinerilor la locul de muncă: Munca decentă pentru tineri”, implementat cu suportul Organizației Internaționale a Muncii (OIM).
Un eveniment de amploare, în pofida pandemiei, a avut loc și în acest an. Mă refer la Săptămâna Învățământului Dual, care a avut loc între 16 și 22 februarie. În această perioadă, tinerii, dornici să îmbrățișeze o meserie interesantă și solicitată pe piața muncii, au putut călători virtual și descoperi informații utile despre oportunitățile pe care le oferă învățământul profesional tehnic prin sistem dual. În această săptămână, elevii s-au teleportat în Dual Space – un univers al ocupațiilor din sistemul dual, unde au cunoscut care sunt cele mai solicitate profesii și ce oportunități oferă companiile tinerilor care doresc să își urmeze visul.
În opinia lui Oleg Budza, președintele CNSM, în situația actuală, când majoritatea întreprindilor din țară duc lipsă de specialiști bine pregătiți, o soluție binevenită ar fi dezvoltarea învățământului dual și alocarea unor surse financiare suplimentare pentru pregătirea specialiștilor. Liderul sindical consideră că un model de bune practici în domeniul învățământului dual, care de câțiva ani se încearcă a fi implementat și în țara noastră, este cel aplicat în Germania, unde de mai mulți ani sunt înregistrate rezultate importante.
Un model de bune practici pentru noi poate fi Germania
Pentru comparație, în Germania, 55,7% dintre tineri sunt cuprinși în învățământul dual. 95% dintre ei își găsesc ulterior un loc de muncă. Anual, în Germania sunt instruiți circa 500 de mii de elevi. Totodată, peste 20% din firmele germane participă la dezvoltarea învățământului dual, în special, întreprinderile mici și mijlocii, iar statul investește în învățământul dual peste cinci miliarde de euro.
Cu regret, Republica Moldova nu se poate compara cu Germania la acest capitol, dar îi poate urma exemplul prin multă dorință și muncă. Învățământul dual a debutat în Republica Moldova în anul 2014. Numărul elevilor a crescut constant, de la 153 de elevi în anul de învățământ 2015-2016 la 1517 elevi în anul de învățământ 2020-2021. Aceștia își fac studiile la 34 de instituții profesional tehnice din țară și, în paralel, învață și fac instruirea practică în cadrul a 93 de întreprinderi.
Învățământul dual se dezvoltă grație cooperării moldo-germane prin proiectul „Promovarea Învățământului Profesional Tehnic pentru o Economie Verde”, implementat de Agenția pentru Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) cu suportul Biroului de Cooperare al Elveției (SDC), care au contribuit la implementarea și dezvoltarea acestui sistem alternativ de studii începând cu anul 2016.