Agricultorii ameninţă cu declanşarea unor acţiuni de protest în luna mai, în cazul în care guvernul nu va reacţiona la revendicările acestora. Trei organizaţii ramurale: Uniunea Producătorilor Agricoli UniAgroProtect, Federaţia Producătorilor Agroinform şi Federaţia Fermierilor au făcut declaraţia respectivă, însă nu au fost auziţi.
„Susţinem cerinţele producătorilor agricoli”, a menţionat vicepreşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Ag-ricultură şi Alimentaţie „Agroindsind”, Vasile Mămăligă.
„Trebuie să elaborăm o soluţionare strategică a problemei, un mecanism care ne-ar permite controlul asupra procesului de formare a preţurilor la produsele petroliere. Actuala metodologie este absolut lipsită de transparenţă. La începutul săptămânii trecute ni s-a spus că unele companii planifică reducerea preţurilor la benzină şi motorină. La ziua de azi, ele au rămas neschimbate. Şi noi nu avem motive pentru a anula protestele”, susţine Alexandr Slusari, preşedintele Uniunii Producătorilor Agricoli UniAgroProtect.
Mecanismul de formare a preţurilor la combustibil nu este transparent |
În realitate, reducerea preţurilor la combustibili şi lubrifianţi pentru agricultori nu este scopul, ci argumentul principal pentru continuarea negocierilor. „Reducerea preţurilor, cu siguranță, ar ameliora situaţia producătorilor agricoli. Dar asta ţine de tactică. Scopul strategic este să modificăm mecanismul de calculare a adaosului comercial al importatorilor de petrol, care constituie în prezent 10 la sută”, spune Slusari.
Actuala metodologie permite importatorilor să includă în preţul final nu doar cheltuielile de import şi comercializare a combustibilului, dar şi cele adiacente – pentru menţinerea oficiilor, a multiplelor staţii PECO.
Citește și: Priorităţi în Strategia de dezvoltare a agriculturii
Producătorii agricoli propun calcularea adaosului nu în procente, ci stabilirea acestuia în valoare fixă, în așa fel încât prețul la combustibil să fie stabilit în funcție de cotațiile bursiere internaționale Platt`s. De asemenea, fermierii solicită anularea în cazul lor a restricțiilor ce țin de importul produselor petroliere. În prezent, pentru a beneficia de acest drept e nevoie de un capital social de 8 mln. de lei și de rezervoare de petrol cu o capacitate de 5000 de tone. Numai unii își pot permite așa ceva, pe când majoritatea sunt nevoiți să achiziționeze combustibilii la prețurile oferite de importatorii de produse petroliere. Agricultorii sunt siguri că această situație limitează artificial concurența de pe piață.
„Dacă statul nu e capabil să facă ordine pe această piață, afirmă ei, atunci să anuleze restricțiile la capitolul capital social și rezervoare de petrol, oferindu-ne posibilitatea să importăm direct, fără licență. Vom achita accize, TVA, toate taxele, însă fără licență. N-au decât să impună reguli stricte și sancțiuni dure care să nu permită revinderea acestor carburanți, însă să ne permită să achiziționăm aceste două produse, benzină și motorină, direct de la rafinării”. Potrivit unor calcule, grație acestei acțiuni, producătorii agricoli vor putea economisi de la 1 la 2,5 lei la fiecare litru de motorină.
„Ar fi firesc ca pe noi, fermierii, nici să nu ne intereseze aspectele ce țin de stabilirea prețurilor. În toate țările UE, apropo, nu doar acolo, motorina este subvenționată. Pe când noi nici nu abordăm chestiunea privind rambursarea accizei, or înțelegem cum stau lucrurile în țară. Nu există bani pentru profesori, pentru medici. Noi nu solicităm aceste subvenții. Dar haideți să facem ordine pe această piață, fiindcă sunt afectați nu doar producătorii agricoli, ci și transportatorii, iar în final toate acestea au un impact asupra consumatorilor”, concluzionează Slusari.