Raport prezentat la ședința Comitetului Confederal al CNSM din 21 ianuarie curent
Elena CARCHILAN
șefa Inspectoratului Sindical de Muncă
În această perioadă dificilă pentru noi toți, generată de pandemia COVID-19, sănătatea angajaților este cea mai importantă. Toată lumea are un drept fundamental la condiții de muncă sigure și sănătoase. Mai mult ca oricînd, securitatea și sănătatea în muncă reprezintă un domeniu de politici important și provocător.
În temeiul listelor entităților care urmau a fi vizitate de către reprezentanții Inspectoratului Muncii al Sindicatelor (IMS) pe parcursul anului 2020, aprobate prin hotărârile Comitetului Confederal al CNSM, au fost incluse 467 de entități.
IMS, împreună cu subdiviziunile Nord, Centru și Sud, au realizat, pe parcursul anului 2020, 93 de vizite de lucru vizând respectarea legislației şi a altor acte normative în domeniul muncii, securităţii şi sănătăţii în muncă, cu un număr de 10295 de salariaţi, inclusiv 8080 de membri de sindicat, dintre care 4422 de femei, și nici un minor.
În urma vizitelor de lucru au fost întocmite procese–verbale în care au fost consemnate 1791 de încălcări şi abateri de la prevederile actelor normative din domeniul muncii, din care 1568 încălcări în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă și 223 încălcări în domeniul relaţiilor de muncă.
În perioada de referință, inspectorii de muncă ai sindicatelor au efectuat un volum mai redus de activități, din cauza pandemiei de COVID-19.
Crearea unui mediu de muncă controlat implică îmbunătățirea cunoașterii riscurilor de către toţi cei implicați în procesul de muncă. Aceasta înseamnă dezvoltarea unei abordări atât globale, cât şi preventive, axată pe promovarea activităților de evaluare a riscurilor profesionale la locul de muncă la unități.
Din conținutul proceselor-verbale per-
fectate și înmânate angajatorilor și pre-ședinților organizațiilor sindicale pri-mare de la unitățile supuse controalelor de lucru pe parcursul anului 2020 s-au constatat următoarele:
- au fost constituite Comitete pentru securitate și sănătate în muncă la 26 de unități din cele 93 inspectate;
- doar la 29 entități au fost evaluate riscurile profesionale din cele 93 de unități supuse controalelor.
În perioada de referință, IMS a avizat 12 proiecte de acte normative.
Inspectorii de muncă ai sindicatelor au examinat şi întreprins măsuri pentru soluţionarea a 18 petiţii și adresări parvenite de la membrii de sindicat, prin care s-au invocat diverse încălcări ale legislației muncii. De asemenea, prin e-mail au fost expediate răspunsuri la întrebările parvenite prin poșta electronică de la membri de sindicat.
Reprezentanții IMS au participat la seminare, multiple webinare/în videoconferințe Zoom la nivel internațional și național, ateliere de lucru organizate în domeniul securității şi sănătății în muncă.
Inspectorii de muncă ai sindicatelor au participat în calitate de formatori la pregătirea nivelului întâi și doi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă a conducătorilor de unităţi, conducătorilor locurilor de muncă, specialiştilor, lucrătorilor desemnaţi şi reprezentanților lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securității și sănătății în muncă.
Reprezentanții IMS au oferit, pe parcursul anului 2020, 261 de consultaţii angajatorilor şi salariaţilor referitor la aplicarea legislaţiei muncii, securităţii şi sănătăţii în muncă, la planificarea şi realizarea măsurilor de protecţie şi prevenire, inclusiv a impactului produs de pandemie, organizarea instruirii angajaţilor şi elaborarea instrucţiunilor de securitate şi sănătate în muncă, constituirea Comitetelor pentru securitate și sănătate în muncă etc.
Au fost date răspunsuri argumentate la multiple întrebări puse de angajatori și salariați referitor la elaborarea ordinului privind stabilirea șomajului tehnic (conform art. 80 din Codul muncii) și/sau staționării (conform art. 801 din Codul muncii) cu reglementarea remunerării salariaților, tabelului de evidență a timpului de muncă pentru angajații aflați în șomaj tehnic/staționare, acordarea indemnizației urmașilor personalului medical decedat ca urmare a desfășurării activității medicale în lupta cu COVID-19, calcularea indemnizației unice în cazul reducerii capacității de muncă în urma unui accident de muncă etc.
În scopul sensibilizarii, informarii și consultarii celor interesați de aplicarea corectă a legislației, s-au realizat acțiuni de informare a membrilor de sindicat. Inspectorii de muncă au publicat articole în săptămânalul „Vocea poporului” și au participat la emisiunile radio cu genericul securitatea și sănătatea în muncă.
CNSM permanent şi-a manifestat dezacordul categoric faţă de diminuarea prevederilor legale care vizează supravegherea şi controlul de stat asupra respectării actelor normative care conţin norme ale dreptului muncii şi a pledat mereu pentru scoaterea Inspectoratului de Stat al Muncii (IMS) de sub incidenţa Legii nr. 131/2012 şi păstrarea în format integrat al sistemului de inspecție exercitat de acesta.
Confederația în repetate rânduri s-a adresat cu demersuri către prim-ministrul Republicii Moldova, preşedintele Parlamentului în vederea eliminării contradicţiilor dintre legislaţia naţională şi prevederile Convenţiilor Organizaţiei Internaţionale a Muncii (OIM) şi restabilirii atribuţiilor şi competenţelor IMS, conform cadrului legal existent pînă la adoptarea Legii nr. 131/2012.
CNSM, fiind singura organizație sindicală din Moldova care promovează interesele a mai mult de 320.000 de angajați din diferite ramuri ale economiei naționale, prin scrisoarea nr. 06-07/277 din 20.07.2020, a solicitat o întrevedere on-line cu experții Băncii Mondiale, în urma abrogării Hotărîrii Guvernului nr. 452 din 01.07.2020, la solicitarea dnei Anna Akhalkatsi, manager de țară pentru Moldova, adresată premierului Republicii Moldova, în care a comunicat că modificările la Legea nr. 131 și modificările aferente la Legea nr. 140 ar îngreuna acordarea de noi ajutoare bugetare țării.
La întrevederea online din data de 30.07.2020 cu experții Băncii Mondiale, conducerea CNSM a insistat să fie păstrat în format integrat sistemul de inspecție exercitat de Inspectoratul de Stat al Muncii (cu atribuţii de control în domeniul raporturilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă) și să se țină cont de toate observaţiile şi recomandările Comitetului de Experţi privind Aplicarea Convenţiilor şi Recomandărilor OIM, expuse în rapoartele sale referitoare la sistemul de inspecţie al muncii din R. Moldova.
Prevederile Convenţiilor OIM, precum și practica și experiența din marea majoritate a statelor membre ale OIM, indică faptul că sistemul de inspecție al muncii trebuie plasat sub supravegherea şi controlul doar al unei autorităţi centrale.
Conlucrarea cu autorităţile competente în domeniul siguranţei ocupaţionale este un imperativ
La insistența CNSM, la şedinţa Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective din luna iulie, s-a discutat chestiunea cu privire la organizarea şi funcţionarea autorităţilor publice centrale cu competenţe în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
Datorită poziției ferme a CNSM, de la 1 ianuarie 2021, controlul de stat în domeniul securității și sănătății în muncă a revenit Inspectoratului de Stat al Muncii, ca urmare a modificării legislației Republicii Moldova în conformitate cu Convenția OIM nr. 81/1947 privind inspecția muncii în industrie și comerț și Convenția nr.129 privind inspecția muncii în agricultură, ratificate de R. Moldova.
Modificările vizează asigurarea func-ționalității sistemului de control în domeniul securității și sănătății în muncă și deblocarea situației referitoare la conflictul de competență (între cele 10 autorități cu atribuții de control în domeniul siguranței ocupaționale) la efectuarea controlului de stat și cercetării accidentelor de muncă.
CNSM apreciază că s-a ținut cont, chiar dacă doar parțial, de expunerea Comitetului de Experţi privind Aplicarea Convenţiilor şi Recomandărilor OIM (CEACR).
Cerințele de securitate și sănătate în muncă au un caracter preventiv, menirea lor fiind preîntâmpinarea producerii accidentelor de muncă. Intervenția (planificată și inopinată) a inspectorilor de muncă în prevenirea riscurilor profesionale în cadrul unităților supuse controlului de stat generează o anumită disciplinare în organizarea și desfășurarea activităților de protecție a lucrătorilor.
Controlul de stat asupra respectării securității și sănătății la locul de muncă, începând cu 27.10.2017, a fost o com-petență a celor 10 autorități competente în domeniul siguranţei ocupaţionale. Cercetarea accidentelor de muncă mortale și grave, începând cu 15 iunie 2019, potrivit art. 232 din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr.186/2008, a fost preluată de cele 10 autorități.
Limitarea competențelor de control ale ISM privind securitatea și sănătatea în muncă și delegarea acestor împuterniciri către 10 autorități, potrivit experților OIM, au constituit un model unic atât în Europa, cât și în toată lumea.
O situație alarmantă s-a atestat la capitolul cercetarea accidentelor de muncă, deoarece cercetarea accidentelor grave și mortale erau cu termenul depășit, contrar prevederilor Regulamentului privind modul de cercetare a accidentelor de muncă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1361 din 22 decembrie 2005.
Lipsa personalului calificat în cadrul unor autorități competente în domeniul siguranţei ocupaţionale provoca, la rândul lor, lipsa proceselor-verbale de cercetare a accidentelor de muncă grave. Drept urmare, nu era posibil să fie achitate concediile medicale sau indemnizația unică în caz de deces, dacă se dovedea că accidentul de muncă s-a produs din vina angajatorului.
S-au constatat nereguli în examinarea proceselor-verbale de cercetare a accidentelor de muncă cercetate de inspectorii de muncă cu atribuții de control în domeniul siguranței ocupaționale în perioada 16 iunie 2019 – 31 decembrie 2019. Un număr mare de accidente grave și mortale au fost clasificate ca accidente în afara muncii – 24 de accidente în perioada de șase luni. În această situație apar dubii în privința corectitudinii cercetării accidentelor produse și respectarea garanțiilor legale pentru cei accidentați.
Deficiențele respective au avut loc și din considerente legate de solidaritate corporativă a autorității cu atribuții de control în domeniul siguranței ocupaționale și a întreprinderilor din incidența competențelor autorității de control respective. O astfel de stare de lucruri a generat un impact economico-social negativ asupra celor care au suferit în urma acestor accidente de muncă (victimele accidentelor şi familiile acestora).
15 la sută din numărul accidentelor de muncă au fost comunicate cu întârziere care depășește șase zile, iar unele dintre aceste evenimente au fost comunicate doar urmare a controlului realizat la unitate sau sesizării de către accidentați sau familiile acestora sau a organelor de drept, la care se adresau victimele accidentelor.
Scopul cercetării operative a accidentelor de muncă constă în determinarea obiectivă a circumstanțelor, a cauzelor și stabilirea persoanelor care au încălcat cerințele actelor normative și ale instrucțiunilor respective, care au condus la accidentarea salariaților și propunerea măsurilor corespunzătoare pentru prevenirea repetării unor evenimente similare pe viitor.
În perioada de referință, Inspectoratul Muncii al Sindicatelor a participat la cercetarea a opt accidente în comun cu inspectorii de muncă ai celor 10 autorități competente în domeniul siguranţei ocupaţionale.
Date statistice referitoare la accidentele de muncă și cercetarea acestora
Potrivit art.13 lit.p) din Legea securității și sănătății în muncă nr.186-XVI din 10 iulie 2008, angajatorul este obligat să asigure comunicarea, cercetarea, evidența și raportarea corectă și în termenele stabilite a accidentelor de muncă produse în unitate, elaborarea și realizarea măsurilor de prevenire a acestora.
De la 2 ianuarie până la 30 noiembrie 2020, la Inspectoratul de Stat al Muncii au fost comunicate 292 de evenimente de accidentare a lucrătorilor în câmpul muncii, în urma cărora au avut de suferit 302 persoane, inclusiv 54 mortal.
Inspectorii cu atribuții de control în domeniul siguranței ocupaționale au cercetat: 23 de accidente mortale, din care 13 – de muncă și 10 – în afara muncii; 33 de accidente grave, din care 30 – de muncă și trei – în afara muncii.
Comisiile întreprinderilor au cercetat 194 de cazuri de accidentare cu incapacitate temporară de muncă, în urma cărora au avut de suferit 195 de persoane.
La data de 30 noiembrie se aflau în cercetare 42 de evenimente de accidentare din anul 2020 și șapte din anul 2019, din care 28 mortale din anul 2020 și cinci din anul 2019, precum și 14 grave din anul 2020 și două din anul 2019.
Pe parcursul anului 2020, angajații Inspectoratului Muncii al Sindicatelor au participat la cercetarea a opt accidente, în care au fost implicați membri de sindicat.
Informația privind apartenența membrilor de sindicat la centrele sindicale național-ramurale (CSNR), care au decedat ca urmare a accidentelor de muncă este redată mai jos:
- Federația Sindicală a Feroviarilor – un accident de muncă mortal, produs la Î.S. „Calea Ferată din Moldova”, Depoul de vagoane Bălți, stația Pârlița, Ungheni.
- Federația Națională a Sindicatelor din Agricultură și Alimentație „AGROINDSIND” – un accident de muncă mortal, produs la Colegiul Agroindustrial din Ungheni.
Repartizarea accidentelor de muncă cu urmări grave după apartenența la CSNR este după cum urmează:
- Federația Sindicatelor Transportatorilor și Drumarilor – un accident de muncă grav, produs la S.A. „Drumuri-Comrat”, UTA Găgăuzia, Comrat.
- Federația Sindicală a Educaţiei şi Ştiinţei – două accidente de muncă grave (un accident de muncă grav produs la Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălți și altul similar produs la Grădiniţa Mărculești, s. Mărculești, raionul Florești).
- Federația Sindicală a Lucrătorilor din Energetica Republicii Moldova „SINDENERGO” – un accident de muncă grav, produs la Oficiul Red Nord Ungheni.
Alt accident colectiv a fost clasificat în afara muncii, în urma căruia și-a pierdut viața o persoană și alta a fost accidentată grav. Accidentul s-a produs la S.R.L. „Edineț-Gaz”, filiala „Briceni-Gaz” (cu apartenență la Federația Sindicatelor Lucrătorilor din Industria Chimică și Resurse Energetice).
La Inspectoratul Muncii al Sindicatelor se află în cercetare un accident grav produs la Direcția de Troleibuze din Bălți (cu apartenență la Federația Sindicatelor Lucrătorilor din Sfera Deservirii Sociale și Producerii de Mărfuri „SINDINDCOM-SERVICE”).
Inspectoratul Muncii al Sindicatelor din cadrul CNSM atenționează că, în cazul în care angajatorul nu a comunicat accidentul produs, un atare accident poate fi cercetat și în baza cererii depuse de persoanele interesate.
Activitatea Laboratorului Controlul Factorilor de Risc
Activitatea Laboratorului Controlul Factorilor de Risc (LCFR) al CNSM pe parcursul anului 2020 a fost axată pe două direcții primordiale:
1) obținerea certificatului de acreditare de la Centrul Național de Acreditare MOLDAC.
2) efectuarea măsurărilor factorilor fizici la locurile de muncă în cadrul unităților economice, conform solicitărilor înregistrate.
În perioada de referință, specialiștii LCFR au efectuat un volum redus de activități cauzat de pandemia COVID-19.
Concomitent, pe parcursul anului 2020, au fost efectuate 2845 de măsurări, dintre care nu au corespuns normelor 280 de măsurări, ce au alcătuit 9,8% (microclimat – 379/46, iluminat – 72/40, câmpuri electromagnetice – 1173/48, zgomot – 879/146, infrasunet – 342/0) la locurile de lucru din șapte entități economice: sfera deservirii sociale – 1 (Federația „Sindindcomservice”); cultură – 1 (FSLC); – 2 (Federația „SINDICONS”); sănătate – 1 (Federația Sindicală „Sănătatea”); – 1 (Federația Sindicatelor Lucrătorilor din Industria Chimică și Resurse Energetice”); – 1 în bază de contract.
De menționat că, din cele șapte entități la care s-au efectuat măsurări, la locurile de muncă s-au stabilit necorespunderi ale valorilor factorilor fizici ai mediului de lucru cu normele legale.
Ca obiective pentru anul 2021, IMS și-a propus să continue:
- implicarea activă în procesul de armonizare a cadrului normativ al securităţii şi sănătăţii în muncă şi adaptarea legislaţiei în domeniu la schimbările impuse de standardele europene;
- îmbunătățirea și modernizarea ac-tivităților de inspecție a condițiilor de lucru la locurile de muncă;
- implementarea metodelor moderne de măsurări instrumentale ale condiţiilor de muncă;
- actualizarea și modernizarea compartimentului securitatea şi sănătatea în muncă în conținutul convenţiilor colective (nivel ramural) și al contractelor colective de muncă la nivel de unitate;
- dezvoltarea dialogului social şi a politicii de prevenire a accidentelor de muncă şi a maladiilor profesionale prin promovarea constituirii Comitetelor pentru securitate şi sănătate în muncă şi asigurarea funcţionării lor la unități;
- intensificarea şi aprofundarea colaborării cu Inspectoratul de Stat al Muncii și inspecțiile teritoriale de muncă. Încheierea unui Acord de colaborare între CNSM și ISM care să prevadă activitatea instituțiilor în domeniul raporturilor de muncă și în cel al securității și sănătății în muncă.