Modalitatea de întocmire a raportului de evaluare a administrației publice din ţara noastră, care va fi prezentat până în 2016, a fost stabilită, recent, de reprezentanţii Guvernului de la Chişinău cu cei ai Programului de asistenţă pentru consolidarea administrării şi managementului instituţiilor publice – SIGMA.
Astfel, experții SIGMA vor elabora chestionare pentru fiecare instituție în parte, pentru a obține informații cât mai exacte și pentru a face o evaluare corectă și o analiză detaliată a activității administrației publice.
Karen Hill, şefa Programului SIGMA, a apreciat înalt cooperarea din cadrul primului proiect de reformare a administrației publice centrale, realizat, în perioada 2006-2013, de Cancelaria de Stat a Republicii Moldova. După evaluarea activității instituțiilor statului, vor fi elaborate recomandările care vor servi la identificarea acțiunilor concrete ce urmează a fi întreprinse de Guvern, pentru realizarea cu succes a reformei administrației publice.
Programul SIGMA este o inițiativă comună a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică şi a Uniunii Europene, cu o experienţă de peste 20 de ani în domeniul promovării unei bune guvernări publice.
În aprilie 2015, Delegația UE la Chișinău a solicitat reprezentanţilor SIGMA să efectueze o evaluare a administrației publice din ţara noastră în baza principiilor și metodologiei elaborate de experţii acestui program.
Reforma se va axa pe aspecte legate de elaborarea și coordonarea politicilor, managementul resurselor umane, responsabilitatea administrației, prestarea serviciilor, gestionarea finanțelor publice, inclusiv auditul extern și achizițiile publice.
Concluziile și recomandările ce vor fi elaborate în urma evaluării vor fi utilizate de Guvern la planificarea și implementarea reformelor, de Delegația UE, precum și de alți parteneri de dezvoltare ai ţării noastre la stabilirea asistenței în domeniul reformei administrației publice.