3 iulie 2024
Chisinau
Social

Zilele de concediu nefolosite timp de doi ani ar putea fi considerate stinse

Loading
Social Zilele de concediu nefolosite timp de doi ani ar putea fi considerate stinse
Zilele de concediu nefolosite timp de doi ani ar putea fi considerate stinse
timpul.md

Zilele concediului de odihnă anual acumulate și nefolosite de angajați timp de doi ani vor fi considerate stinse. Parlamentul a votat în pri­ma lectură un proiect de lege care prevede revizuirea mecanismului de folosire a concediului, chiar dacă sindicatele s-au opus, aducând ar­gumente în susținerea poziției lor.

Potrivit noilor prevederi care urmează să fie introduse în Codul muncii, angajatorul, la finele anului calendaristic, va informa sa­lariatul, în scris, despre numărul zilelor de concediu acumulate, termenul de expirare a acestora, precum și va solicita utilizarea acestor zile de concediu de către salariat în baza unui grafic stabilit de comun acord.

Zilele de concediu nefolosite de către sa­lariat până la intrarea în vigoare a prevede­rilor prezentului proiect de lege vor putea fi utilizate până pe 31 decembrie 2029.

CNSM a prezentat anterior un aviz bine argumentat pe marginea propunerilor de modificare a art. 118 din Codul muncii și a venit cu o reacție chiar și după votarea în prima lectură a proiectului de lege.

 

Circumstanțe nelegate de voința salariatului, uneori nici chiar a angajatorului

 

Scopul urmărit de proiectul de lege, se constată în avizul CNSM, este reglementa­rea unui termen de valabilitate a concediu­lui de odihnă anual acumulat/nefolosit, și anume, cel mult doi ani, începând cu anul următor celui în care dă dreptul la concediul de odihnă anual. „Or, aceasta nu este alt­ceva decât lipsirea salariatului de un drept fundamental (concediul de odihnă), în cazul expirării termenului respectiv, din motive nelegate de voința salariatului”.

Examinând propunerile respective, prin prisma prevederilor legale în vigoare, pre­cum și a standardelor internaționale ratifi­cate de Republica Moldova, CNSM a preci­zat următoarele.

Prevederile art. 118 din Codul muncii, în vigoare, au drept obiectiv reglementarea acordării anuale a concediului de odihnă și a cazurilor excepționale de amânare a aces­tui concediu.

Mai exact, această normă legală stabilește că: concediul de odihnă se acordă anual conform programării prevăzute la art. 116 din Codul muncii; angajatorul are obligația de a lua măsurile necesare pen­tru ca salariații să folosească concediile de odihnă în fiecare an calendaristic; concediul de odihnă anual poate fi amânat în ca­zurile prevăzute de lege; este interzisă nea­cordarea concediului de odihnă anual timp de doi ani consecutivi și altele.

„Astfel, considerăm că prevederile actu­ale ale art. 118 din Codul muncii sunt clare și conforme cu normele internaționale la care Republica Moldova este parte și nu necesită modificarea propusă prin proiectul de Lege avizat”, se arată expres în docu­mentul CNSM.

Cu referire la propunerile respective, CNSM a reiterat că: prevederile actua­le ale art. 118 din Codul muncii sunt cla­re și conforme cu normele internaționale la care Republica Moldova este parte; nota informativă la proiectul de lege în vederea completării art. 118 din Codul muncii cu alin. (4 prim) nu se bazează pe cazuri sau situații concrete, provocate de aplicarea justă a prevederilor în vigoare; consecințele neglijării dispoziției alin. (1) al art. 118 din Codul muncii nicidecum nu pot motiva necesitatea stabilirii unor condiții, pentru a lipsi salariatul de dreptul la concediul de odihnă anual; adoptarea completării art. 118 din Codul muncii cu alin. (4 prim) va avea drept urmare crearea unor contradicții sau incompatibilități ale legislației naționale cu standardele inter-naționale în domeniul muncii, ratificate de Republica Moldova, care garantează tutu­ror salariaților dreptul la un concediu de odihnă anual plătit.

Totodată, sindicaliștii menționează că propunerea privind completarea art. 118 din Codul muncii, care, potrivit autorului proiectului de lege, are drept scop „res­ponsabilizarea angajatorului și salariaților privind acordarea și utilizarea concediilor de odihnă anuale”, a fost criticată sub as­pect de neclaritate și neconformitate cu normele internaționale și constituționale nu doar de sindicate, ci și de majoritatea instituțiilor interesate, de la care s-a so­licitat prezentarea avizelor/expertizelor, inclusiv de Ministerul Finanțelor, Ministe­rul Justiției, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Sănătății, MAI, Ministe­rul Mediului, Centrul Național Anticorupție, Aparatul Președintelui, Avocatul Poporului, Confederația Națională a Patronatului, Ser­viciul prevenirea și combaterea spălării de bani etc.

Prin avizele prezentate de instituțiile enumerate, se confirmă și remarca expusă de CNSM, și anume că motivul real al acu­mulării (neutilizării) concediilor de odihnă anuale nu ține de salariat, ci de un șir de circumstanțe și factori (nelegate de voința/discreția salariatului, uneori nici chiar a an­gajatorului), inclusiv politici, care stau la baza acestui fenomen.

În consecință, CNSM a prezentat Parla­mentului o variantă de compromis pentru alin. (4 prim) propus pentru completa­rea art. 118 din Codul muncii, și anume: „(4 prim) În cazul în care salariatul nu a folosit concediul de odihnă anual la care avea dreptul în anul de muncă curent, cu acordul acestuia, angajatorul este obligat să acorde concediul de odihnă nefolosit într-o perioadă de cel mult doi ani, în­cepând cu anul următor celui în care dă dreptul la concediul de odihnă anual.

Angajatorul, la finele anului calendaristic, îl informează pe salariat în scris des­pre zilele de concediu de odihnă anual ne­folosite, precum și dispune utilizarea aces­tora, în baza unui grafic stabilit de comun acord. Refuzul salariatului privind utiliza­rea concediului de odihnă anual nefolosit, în baza graficului stabilit, este nul)”.

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand