Ziarul „Vocea poporului”, alături de Radio Orhei şi portalul Gagauzinfo din Comrat, a fost premiat, recent, în cadrul unui program de susţinere a mass-media în asigurarea egalităţii de gen, realizat de Asociaţia Presei Independente, cu sprijinul UN Women Moldova.
Cele trei instituţii au fost selectate în baza unor criterii de apreciere a rezultatelor intermediare ale autoevaluării conţinutului editorial din perspectiva dimensiunii de gen din 30 de instituții mass-media, participante la programul sus-menţionat. Rezultatele au fost anunţate în cadrul unei mese rotunde cu genericul „Asigurarea echilibrului de gen în mass-media şi mediatizarea femeilor mig-rante”.
În context, Petru Macovei, directorul executiv al API, a menţionat că scopul programului în cauză nu este majorarea artificială a numărului de materiale jurnalistice despre femei şi prezentarea lor doar în lumină pozitivă. Obiectivul principal al acestui exerciţiu constă în prezentarea echilibrată a femeilor și bărbaților, lucru care ar urma să devină o obișnuință atunci când este realizat un material sau aprobat pentru tipar ori emisie.
„Chiar dacă nu putem garanta în acest moment un raport ideal între genuri, soluții editoriale pot fi găsite. De asemenea, jurnaliştii trebuie să-şi dezvolte capacitatea de a identifica femei experte din diferite domenii şi de a le convinge să-şi expună opinia”, a subliniat Petru Macovei.
Vasile Cantarji, coordonatorul pentru autoevaluare, a remarcat că 28 la sută din articolele şi reportajele publicate în perioada septembrie 2015 – martie 2016 sunt semnate de femei, faţă de 11 la sută – de bărbați, dar şi multe care nu sunt semnate. Totodată, se atestă faptul că bărbaţii scriu mai mult materiale pe teme politice, pe când femeile – pe teme sociale.
De asemenea, doar 21 la sută din cele peste 47 de mii de materiale autoevaluate în cadrul acestui program au în calitate de protagoniste exclusiv sau predominant femei, comparativ cu 53 la sută bărbați. În acelaşi timp, datele totalizate arată că materialele cu femei în calitate de protagoniste au crescut de la 13,6 la sută în septembrie 2015 până la 19,4 la sută – în martie 2016.
Conform ultimelor date ale autoevaluării, câteva instituții mass-media au înregistrat rezultatele cantitative bune în ceea ce priveşte raportul dintre articolele cu femei și cele cu bărbați în calitate de eroi principali. În schimb, unele redacţii au avut evoluţii bune pe parcursul întregii perioade de derulare a programului.
Reprezentanţii Consiliului de evaluare a programului au constatat că
disparităţi de gen sunt înregistrate la ambii poli mediatici – emitere şi receptare. Potrivit Lorettei Handrabura, expertă de gen, după analiza calitativă a unor articole publicate în ianuarie 2016, se conturează concluzia că atât jurnaliştii şi jurnalistele, cât şi interlocutorii acestora, sunt purtători ai unor norme patriarhale de gen, care derivă din cultura şi educaţia societăţii moldoveneşti. În mod corespunzător, aceştia promovează, conştient sau inconştient, unele stereotipuri şi clişee cu privire la rolurile genurilor şi relaţiile dintre acestea.
„Mă bucur că sunt instituţii mass-media care, prin jurnalistele şi jurnaliştii implicaţi în proiect, au devenit sensibili la dezechilibrele pe care le pot perpetua sau contracara prin materialele lor şi care ne oferă un discurs ce tinde să fie echilibrat. Totuşi, nu lipsesc nici derapajele consemnate pe fiecare indicator analizat”, a apreciat Loretta Handrabura.
Participanţii la masa rotundă au relatat din propriile experienţe încercările de a asigura principiul egalităţii de gen în articole şi reportaje.
„Odată ce apar discuții în contradictoriu și tot mai multă lume se antrenează în ele, apar și schimbări în mentalitate. Schimbările nu pot să intervină fără ca să citești, să discuți și să apreciezi”, a menţionat Alina Radu, directoarea săptămânalului „Ziarul de Gardă”, care a realizat anterior autoevaluări similare.