Formularul precontractual standard, comisioane limitate şi posibilitatea renunţării la credit în termen de 14 zile de la semnarea contractului sunt cele mai importante prevederi ale unui proiect de lege, votat săptămâna trecută de Parlament în prima lectură. Documentul va proteja mai bine clienţii băncilor şi organizaţiilor de microfinanţare la contractarea creditelor de consum.
Până acum, în Republica Moldova nu a existat o lege care să reglementeze în mod special creditele de consum. Mai mult decât atât, carenţele legislative au generat o serie de probleme în ceea ce priveşte creditarea persoanelor fizice şi modul de prestare a serviciilor financiare.
Problemele se referă, în primul rând, la formele diferite şi neunificate de informare a consumatorului despre condiţiile contractuale (în aşa fel nu e posibilă compararea ofertelor) şi lipsa unor reguli transparente referitor la modul de calcul al dobânzii, în special, a celei flotante (consumatorii la momentul încheierii contractului de credit nu cunosc care va fi suma totală pe care vor trebui s-o achite pentru creditul respectiv).
Proiectul Legii privind contractele de credit pentru consumatori va stabili cerinţe clare, univoce şi echitabile care să asigure protecţia consumatorului la contractarea creditului de consum. Domeniul de aplicare a legii se extinde inclusiv la tipurile de contracte precum cele garantate prin ipotecă, închirierea şi leasingul.
Formular precontractual tipizat
Clienţii instituţiilor financiare vor beneficia de o serie de drepturi chiar din faza precontractuală. De fiecare dată când solicită informaţii despre orice produs de creditare, clientul va primi de la funcţionarul băncii sau organizaţiei nebancare un formular precontractual standard care să cuprindă detaliile importante ale acestuia. Nemijlocit, informaţia va conţine: rata dobânzii aferente creditului, fixă şi/sau flotantă, modalitatea de calcul a dobânzii (formula de calcul şi transparenţa acesteia), informaţii privind orice costuri incluse în costul total al creditului (comisioane, procente de deservire, etc.), dobânda aferentă creditului şi dobânda anuală efectivă, durata contractului de credit, preţul actual şi valoarea oricărei plăţi în avans; valoarea totală plătită de către consumator şi valoarea ratelor.
Legea va impune o concurenţă sănătoasă pe piaţa serviciilor financiare şi acest lucru va stimula minimizarea creditării |
Astfel, potenţialul client are posibilitatea să analizeze cu atenţie costurile creditelor oferite de fiecare instituţie în parte şi să compare mai multe oferte înainte de a lua decizia. Lucru, care de altfel, poate elimina şi riscul de supraîndatorare al clientului. Formularul standard va fi eliberat gratuit clientului cu cel puţin 15 zile înainte de semnarea contractului de credit. În plus, clientul va primi şi proiectul contractului de credit, pentru a studia clauzele contractuale înainte de a solicita împrumutul.
14 zile pentru răzgândire
Potrivit proiectului, clientul are dreptul să se retragă nemotivat din contractul de credit în termen de 14 zile calendaristice, dar cu condiţia de notificare. “Dacă se reuşeşte utilizarea anumitor sume de bani în acest timp, clientul este obligat să ramburseze suma şi costurile băncii suportate în această perioadă”, explică Anatolie Silitrari, şeful Direcţiei protecţia consumatorilor şi supravegherea pieţei de la Ministerul Economiei.
Legea conferă clientului şi dreptul rambursării anticipate a creditului, fără ca acesta să fie condiţionat de anumite plăţi sau număr de rate. Totuşi, creditorul este în drept să solicite şi el o compensaţie rezonabilă şi justificată pentru costurile aferente rambursării creditului. Dacă perioada de timp dintre rambursarea anticipată şi rezilierea contractului este mai mare de un an, consumatorul va achita 0,5% din mărimea creditului şi 1%, în cazul în care perioada este mai mică de un an.
Legea privind contractele de credit pentru consumatori a tăiat mult din pofta băncilor pentru comisioane |
Netransparenţa taxelor şi a comisioanelor aplicate de rând cu dobânda la creditele de consum este o practică des utilizată de instituţiile financiare. Anume acest lucru sperie şi deranjează, deopotrivă, toţi consumatorii. De aceea, noua lege stipulează clar toate interdicţiile impuse creditorilor privind multitudinea comisioanelor şi costurilor adiţionale de finanţare.
„Se va interzice majorarea comisioanelor, taxelor, tarifelor, spezelor bancare, cu excepţia costurilor impuse prin legislaţie, se va interzice introducerea şi perceperea de noi taxe, comisioane, tarife pe parcursul contractului de credit şi perceperea unui comision de depunere numerar pentru plata ratelor la credit. Totodată, legea prevede interzicerea perceperii unui comision de retragere pentru sumele trase din credit precum şi perceperea unui comision, tarif, sau a oricărui alt cost, în cazul în care consumatorul doreşte schimbarea datei de scadenţă a ratelor şi va interzice perceperea unor comisioane în situaţiile în care consumatorii solicită schimbarea garanţiilor, în condiţiile în care consumatorul plăteşte toate costurile evaluării noilor garanţii”, a atenţionat Silitrari.
Experţii care au lucrat la proiectul legii susţin că în prezent unele instituţii financiare stabilesc comisioane exagerate şi nejustificate, sau operează cu comisioane generale, a căror metodă de calcul nu este tocmai clară. Iar în unele cazuri, valoarea comisioanelor este chiar mai mare decât cea a dobânzilor.
Concurenţă printre bănci
Elementul cel mai sensibil atât pentru bănci, cât şi pentru organizaţiile nebancare este eliminarea comisioanelor. În opinia experţilor, măsura va face activitatea lor mult mai transparentă şi va stabili o concurenţă loială. În acest context, vor fi viabile acele instrumente de marketing financiar care vor fi plasate la vedere. Odată cu implementarea, se va stabili o concurenţă a dobânzilor, dar nu a practicilor de camuflare a comisioanelor, plăţilor şi costurilor aferente acestora.
“Deocamdată este prematur de vorbit despre o micşorare a ratei dobânzii la creditele bancare. Este o chestiune de timp. Însă, cu certitudine, legea va impune o concurenţă sănătoasă pe piaţa serviciilor financiare şi acest lucru va stimula minimizarea creditării”, declara an-terior Galina Berzedeanu, şef adjunct Reglementare şi supraveghere bancară, BNM.
Cert este că statul nu-şi poate asuma dreptul de reglementare a ratei dobânzii, inclusiv a ratei efective a dobânzii şi fiecare creditor stabileşte de sine stătător mărimea dobânzii, în dependenţă de portofoliu, riscuri şi sistemul său de evaluare. Legea are doar scopul să elimine un şir de comisioane şi plăţi conexe la credite, în aşa fel încât acestea să fie utilizate cât mai transparent.
Proiectul de lege obligă toate instituţiile de creditare să se conformeze cerinţelor de dezvăluire a informaţiei privind produsele financiare şi să asigure plasarea pe pagina-web oficială existenţa unui calculator ce determină costul total al creditului. Reprezentanţii băncilor comerciale vor trebui să acorde toate informaţiile necesare despre prevederile contractelor pentru creditele de consum, iar refuzul de a prezenta sau prezentarea incompletă a informaţiei preliminare încheierii contractelor de credit se va sancţiona cu o amendă de la 50 la 100 de unităţi convenţionale, aplicate persoanei cu funcţie de răspundere şi de la 200 la 300 de unităţi convenţionale, pentru o persoană juridică. Totodată, majorarea sau aplicarea nejustificată a comisioanelor şi taxelor se va amenda cu 50-100 de unităţi convenţionale, în cazul persoanei cu funcţie de răspundere şi cu 200-300 în cazul persoanei juridice.
Exemplul altora
Există două directive europene pe care toate ţările membre ale UE urmează să le implementeze în sistemul lor legislativ: directiva privind contractele cu beneficiarii creditelor de consum şi directiva privind prestarea la distanţă a serviciilor financiare. Acestea sunt preluate şi de RM în proiectul Legii privind creditele de consum.
Experienţa UE demonstrează că nivelul de implementare a directivelor respective diferă de la o ţară la alta. În Slovacia, legea privind creditul de consum a intrat în vigoare în iunie 2010 şi este executată de Inspecţia de protecţie a consumatorilor pieţei financiare. Inspecţia poate să aplice sancţiuni în valoare de până la 70 de mii de euro, iar în unele cazuri până la 140 de mii.
În România, numărul de comisioane aferente contractului de credit au fost limitate la patru: comision de administrare a creditului, comision de rambursare anticipată după caz, comision de penalizare pentru întârziere la plată şi comision unic pentru serviciile prestate la cererea consumatorilor.