13 aprilie 2024
Chisinau
Social

Unul din trenurile renovate a fost repus în circulaţie

Loading
Social Unul din trenurile renovate a fost repus în circulaţie
Unul din trenurile renovate a fost repus în circulaţie
tren-modernizat

Foto: adevarul.ro

 

Unul din trenurile renovare în România îşi va relua activitatea. Acesta a fost repus, pe 19 august, în circulaţie, în regim de testare, pe ruta Chişinău–Ungheni. În viitor, aceasta ur­mează a fi prelungită până la Iaşi. Încă două trenuri modernizate urmează să fie puse în circulație pe direcţia Chișinău–Odesa.

 

Acum trei ani, ÎS „Calea ferată din Moldova” a transmis pentru reparaţie în România cinci trenuri. După modernizare, au fost acceptate în exploatare doar patru. Potrivit preşedintelui Federaţiei Sindica­telor Feroviarilor din Moldova, Ion Zaporojan, cel de-al cincilea nu avea pachetul necesar de documente, conform normelor în vigoare. De altfel, nici unul din trenuri nu a trecut certificarea completă până acum.

Pentru modernizarea trenurilor, CFM a luat un credit de la o banca comercială de la noi, de 15 mln. de euro. „În anul 2012, un euro era cotat la 14,89 lei. Acum cinci luni, am calculat că, din cauza diferenţei apărute, aruncăm în vânt circa 40 mln. de lei”, susţi­ne Ion Zaporojan.

 

g_social

Nici unul din trenurile renovate în România nu a trecut certificarea integrală

 

Trenul de tristă faimă, unul dintre cele 4 care au fost reparate și a fost afectat de incendiu, continuă să rămână în depou. Întreprinderea nu are bani pentru reabilitarea trenului, iar termenul de garanție a și ex­pirat. Feroviarii moldoveni încă mai poartă tristețea în suflet, or ei erau capabili și singuri să asigure mo­dernizarea trenului și să efectueze lucrările cuvenite, însă administrația întreprinderii din acea perioadă a decis, din anumite motive, să apeleze la colegii ro­mâni.

În prezent, Întreprinderii „Calea Ferată din Mol­dova” nu-i arde de modernizări, agentul economic are alte griji și preocupări. Este vorba de restanțele salariale pentru trei luni. La zi, datoria constituie peste 100 mln. de lei. Din această sumă, 10 mln. sunt restanțele față de angajați pentru luna mai, iar dato­riile pentru lunile iunie și iulie constituie câte 46 de mln. de lei.

 

Speranțe

 

Ce-i drept, ne spune Ion Zaporojan, noii manageri înțeleg cum stau lucrurile. Ei promit, în primul rând, să lichideze restanțele salariale care s-au acumu­lat între timp. „La capitolul modernizare, așteptăm creditul contractat de la BERD, de 52,5 mln. de lei, a menționat președintele Federației Sindicatelor Fe­roviarilor. În cadrul primei tranșe, va fi transferată o jumătate din suma contractată. Mijloacele respec­tive vor fi destinate pentru reabilitarea căilor ferate, sunt numeroase tronsoane pe care mai multe traver­se se află într-o stare deplorabilă, însă bani pentru a achiziționa altele noi deocamdată nu există. Celelalte mijloace urmează a fi utilizate pentru a achiziționa locomotive noi”.

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand