Astăzi, tot mai mulți oameni, se pomeneasc în situația când nu își primesc banii pentru perioada în care s-au aflat în concediu medical sau îi primesc cu întârziere.
În primul trimestru al anului curent, la peste 3000 de cereri a fost depășit termenul de alocare a subvențiilor pe perioada când angajații s-au aflat în concediu medical. Acest lucru se întâmplă din mai multe motive, însă, cel mai des, vinovat se face angajatorul care nu indică cu exactitate data începerii și încheierii perioadei de concediu medical, iar această informație este primul factor în baza căruia cei de la Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) aprobă sau refuză alocarea subvenției pe durata respectivă.
Nu și-a primit toți banii prevăzuți
La filiala CNAS, sectorul Centru, am reușit să discutăm cu o persoană care nu și-a primit integral banii pentru concediile medicale din anul precedent. Bărbatul ne-a spus că a făcut toate verificările și informația introdusă în sistem atât de angajator, cât și de instituția medicală este corectă însă, banii tot nu i-a primit. „Din câte mi s-a comuniat la contabilitatea angajatorului, banii urma să-i primesc pe card. Acum m-au informat că banii au fost virați la poștă”, ne-a spus bărbatul.
Pentru a beneficia de îndem-nizații pe perioada aflării în concediu medical, angajatul nu trebuie să se prezinte fizic la Casele Teritoriale de Asigurări Sociale pentru a depune personal cererea pentru a primi îndemnizația. Această informație ajunge în mod automatizat la casele teritoriale printr-un sistem în care atât instituția medicală care eliberează buletinul de boală, cât și angajatorul completează informația cu privire la concediul medical.
„Îndemnizațiile pentru certificatele medicale se acordă și în baza informației pe care noi o obținem de la angajatori, pe care ei o declară lunar, prin depunerea dării de seamă IPC 21 prin intermediul portalului servicii fiscale”, ne spune directorul general al CNAS, Elena Țîbîrnă.
După aceasta, CNAS are la dispoziție 15 zile ca să emită decizia cu privire la incapacitatea de muncă și ca persoana ulterior să primească îndemnizația. În cazul în care informația angajatorului nu este corectă sau deplină, casele teritoriale își rezervă dreptul ca să aprobe decizia în 30 de zile din momentul obținerii informației de la instituția medicală. În acest context, este de menționat faptul că informația prezentată de instituția medicală prevalează celei prezentate de angajator.
„E de ajuns o singură zi să se suprapună din concediul medical cu perioada de activitate și deja decizia de acordare a îndemnizației în sistemul informațional nu poate fi emisă. Astfel, pentru a nu emite decizii de refuz, specialiștii caselor teritoriale direct comunică cu angajatorii ca să depună o declarație de corectare”, adaugă Țîbîrnă.
Prin urmare, atunci când o persoană care s-a aflat în concediu medical nu și-a primit îndemnizația, în primul rând, trebuie să verifice la angajator dacă perioada de concediu medical declarată de el coincide cu cea indicată în buletin. La fel persoana trebuie să verifice tipul de buletin medical care i-a fost acordat, deoarece fiecare buletin are o formulă diferită de calcul. Un alt moment, din cauza căruia persoanele nu primesc bani pentru perioada în care s-au aflat în concediul medical, este că ei lucrează în două locuri concomitent și la unul declară că se află în concediu medical, iar la al doilea serviciu – nu. Prin urmare, sistemul arată că persoana lucrează și în acest caz salariul prevalează în fața indemnizației obținute de la CNAS. De la începutul anului curent au fost acordate peste 90 de mii de îndemnizații pentru perioada în care persoanele s-au aflat în incapacitate de muncă.