Un nou tip de escrocherie lasă fără bani oamenii naivi. Deținătorii de carduri sunt sunați de escroci prin intermediul aplicației Viber. Răuvoitorii spun că sunt reprezentanți ai băncii și, sub pretext că cineva ar fi încercat să-i spargă contul, îi cer victimei toate datele necesare, după care îl golesc de bani.
Ba mai mult, în plasă cad și cei care plasează pe rețelele de socializare anunțuri precum că vând anumite bunuri. Mai mulți oameni creduli au căzut pradă escrocilor. Fără să-și dea seama, oamenii comunică date precum nu-mărul cardului, codul de securitate, parolele unice expediate prin SMS și astfel rămân fără bani în cont.
„Am fost sunată pe aplicația Viber de securitatea bancară. Am răspuns și domnul mi-a cerut datele bancare, pentru ca să-mi securizez cardul. După ceva timp, mi-a fost sustrasă o sumă de bani. Credeam că sora a făcut ceva cumpărături. Apoi a fost sustrasă o sumă mai mare. Atunci mi-am dat seama că am căzut în plasa escrocilor”, susține una dintre victime, care s-a adresat la poliție după ajutor.
Tâlhari, sub masca cumpărătorilor
O altă tactică au escrocii care își vânează victimele pe rețelele de socializare. Ei urmăresc anunțurile plasate de cei ce propun anumite bunuri spre vânzare. Escrocii se dau drept potențiali cumpărători care vor să procure, cerându-le datele cardului și alte informații, prin care sustrag bani din conturile victimelor.
„Aceștia se arată interesați de bunul propus spre comercializare și, sub pretextul procurării, solicită date personale. Însă, în realitate, datele sunt folosite în mod fraudulos și anume cu scopul accesării, astfel escrocul gestionează conturile bancare ale victimelor”, spun reprezentanții poliției.
De la începutul anului curent, poliția a deschis 300 de cauze penale pentru sustrageri de bani din carduri bancare, cu prejudicii de circa trei milioane de lei. Oamenii legii atenționează cetățenii să fie prudenți și, în astfel de cazuri, să verifice identitatea celor care se prezintă drept angajați ai unor bănci. De asemenea, se recomandă ca, în cazul în care doresc să vândă ceva prin intermediul rețelelor de socializare, să nu accepte tranzacțiile prin intermediul cardului bancar.
Totodată, avertizează cetățenii să nu divulge nimănui prin telefon (nici personalului băncii) informațiile personale sau datele cardului bancar, chiar dacă apelul este aparent efectuat de la numere asemănătoare sau identice cu cele ale băncilor comerciale. Pentru a verifica dacă într-adevăr sunteți apelați de către angajații băncii, sunați independent la numerele de telefon indicate pe website-urile băncilor comerciale sau la cele indicate pe cardurile bancare, pentru verificare.
De asemenea, cetățenii sunt îndemnați să nu transmită cardul persoanelor terţe, să nu lase cardul bancar la vedere şi să nu permită fotografierea sau copierea datelor cardului de către persoane străine, iar dacă suspectați o fraudă sau o activitate suspicioasă, contactați imediat Serviciul Clienți, la numărul de pe verso-ul cardului, valabil 24 de ore din 24.
Un alt tip de escrocherie bancară care a apărut recent în vizorul oamenilor legii este Phishing-ul. De obicei, acest tip de atac apare ca un mesaj on-line, care pretinde să fie de la bancă și care cere cetățenilor să dea click pe un link sau un atașament. În felul acesta sunt capturate informațiile bancare precum parola de acces, numărul de card etc.
„În cazul în care primiți astfel de mesaje, cel mai bine este să le ștergeți, mai ales dacă conțin link-uri sau atașamente. Deseori, escrocii încearcă să imite instituții legitime și se bazează pe faptul că utilizatorii de net sunt adesea foarte grăbiți. Astfel, atunci când accesați link-uri, manifestați atenție sporită la securitatea site-ului unde vă introduceți datele și evitați efectuarea tranzacțiilor de pe rețele Wi-Fi publice”, îndeamnă oamenii legii.