19 aprilie 2024
Chisinau
Social

Transportul public: de la reforma graduală la acțiuni de racket

Loading
Social Transportul public: de la reforma graduală la acțiuni de racket
Transportul public: de la reforma graduală la acțiuni de racket

 

 

rutiere

Foto: vocea.md

Publicația noastră a abordat, într-o serie de articole, o temă dureroasă, privind transportul de maxi-taxi. Ne-a parvenit la redacție o scrisoare în care proble­ma este tratată dintr-un anumit unghi. Fiindcă orice opinie are dreptul la viață, publicăm mai jos textul, fiind în continuare în așteptarea reacțiilor din partea cititorilor noștri.

 

Am revenit la discuția proble­mei transportului urban pentru a arăta care sunt adevăratele scopuri și care va fi impactul așa-numitei „reforme graduale”, pro­movată cu insistență de edilul șef al capitalei. Însă la început să fa­cem o scurtă incursiune istorică, să vedem cum au apărut micro­buzele în Chișinău.

 

Scurt istoric

 

Primele rute de microbuze în capitala au apărut acum aproa­pe 20 de ani, odată cu înscău­narea nelegitimă a unui primar, pe timpul guvernării agrariene. Până atunci, microbuzele deser­veau câteva obiective comerciale, cum ar fi piața de pe Calea Basa­rabiei și cea a autovehiculelor, amplasată pe atunci în Durlești. Neputința față de noile provocări ale relațiilor de piață a împins administrația capitalei să recurgă la ajutorul microbuzelor pentru a satisface nevoile călătorilor. Mai ales că pe aceasta se putea face și un ban. Odată cu creșterea nu­mărului de rute de microbuze, se ridica și valoarea mitei care tre­buia plătită administrației pen­tru accesul pe piață. Între timp, o dată cu reducerea unităților de transport în parcul de troleibu­ze și de autobuze, creștea parcul de microbuze – de la câteva sute până la două mii din „perioada modernistă” a capitalei.

 

g_social

Dimensiunea pieței trece de 350 mln. de lei anual, sumă care permanent a atras atenția afaceriștilor

 

Microbuzele, spre deosebire de troleibuze și autobuze, mai prestau și servicii prietenoase că­lătorilor – la solicitarea acestora, șoferii puteau să se oprească ori­unde sau să mai schimbe itinera­rul, dacă acesta este mai conve­nabil. De asemenea, microbuzele erau utile pentru publicitate poli­tică în campaniile electorale. Ast­fel, în toiul campaniei electorale din 2007, o rudă apropiată ac­tualului edil șef al capitalei, mai nou – om de afaceri prosper în publicitatea exterioară, putea fi găsit la stațiile terminus, oferind câte o sută de lei șoferilor pentru promovarea imaginii fratelui mai mare. De asemenea, se promitea protecția microbuzelor pe peri­oada noii guvernări.

 

Piața de transport – teren de luptă între clanuri

 

Tarifele pentru călătoria cu microbuzul s-au mărit doar de două ori într-o perioadă de do­uăzeci de ani. S-a început cu un leu, apoi în 2000 – doi lei și ul­tima dată, în 2006 – trei lei. Dat fiind că prețurile la alte materiale și servicii au cunoscut o creștere de 3-4 ori mai mare, operatorii cu microbuze, fiind sortiți peri­colului falimentării, recurgeau, periodic, la greve, ceea ce distor­siona organizarea transportului urban și stârnea nemulțumirea chișinăuienilor. De asemenea, în transportul cu microbuzele creștea evaziunea fiscală – doar 1/3 din veniturile totale se con­tabilizau. Cu toate acestea, Con­siliul Municipal Chișinău, fiind preocupat mai mult de interese de grup decât de interesele alegă­torilor, nu se grăbea să satisfacă solicitările legitime ale transpor­tatorilor.

La începutul anului 2014, în transportul public de călători erau antrenate 260 de trolei­buze, care deservesc 24 de rute, 70 de autobuze (32 de rute) și 1.750 de microbuze (67 de rute). Pe piață mai operează și 5.500 de taximetriști și cele aproape 200 de mii de autoturisme par­ticulare. Fluxul mediu zilnic în transportul municipal depășește 1 milion de călători, din care 60% revine microbuzelor, iar vreo 35% – autobuzelor și trolei­buzelor. Respectiv, dimensiunea pieței trece de 350 milioane de lei anual, sumă care permanent a atras atenția afaceriștilor, dar și declanșa războaie între clanuri.

 

A fost inventată „reforma graduală”

 

Astfel, odată cu venirea noii conduceri la guvernarea capita­lei, doi cei mai „activi” consilieri au împărțit între ei toate rutele deservite de operatori privați. Inițiativa unui al treilea consilier de a intra pe piață nu s-a soldat cu succes, acesta fiind prins de mână cu câteva zeci de mii de dolari pentru promovare. Până la urmă, după multiple procese de judecată, inițiate de operato­rii legitimi ai rutelor, împărțirea „frățească” a consilierilor s-a re­alizat doar parțial – cel mai oto­man din ei (apropiat unui partid de la guvernare) și-a păstrat o cotă importantă din piață – vreo 20%. Acum, intenția marelui consilier-transportator, el și „in­ventator” al jocului de hochei pe gheață în Moldova, este de a mări această bucată dulce. Pentru asta a fost inventată și „reforma graduală”, adică acapararea pas cu pas a tot mai multor rute și controlul total asupra fluxurilor financiare din transportul public din capitală.

 

Liviu ANDRIUȚĂ,

inginer, doctorand UTM

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand