O vizită de documentare privind condiţiile de pregătire a specialiştilor în construcţii a fost organizată, recent, la Şcoala profesională nr. 7 din Chişinău de către membrii Comitetului executiv al Federaţiei „Sindicons”.
„Un studiu efectuat recent a arătat că, în prezent, 75-80 la sută dintre agenţii economici resimt o lipsă acută de cadre calificate. De aceea, organizăm astfel de vizite pentru a ne documenta la faţa locului şi a putea contribui la soluţionarea problemelor legate de pregătirea cadrelor”, a declarat reprezentanţilor mass-media Victor Talmaci, preşedintele „Sindicons”.
Victor Talmaci a accentuat că unul din scopurile sindicatului de ramură este şi acela de a informa tinerii că, odată ce au îmbrăţişat o meserie, este necesar să obţină o pregătire profesională cât mai bună pentru a presta o muncă de calitate şi a dispune de condiţii optime de activitate şi salarizare. În acest sens, este important ca programul de studii să fie alcătuit în baza standardelor ocupaţionale moderne, de vreme ce materialul didactic folosit până acum nu mai corespunde cerinţelor actuale.
În ultimii ani, această şcoală şi-a modernizat considerabil baza tehnico-materială din donaţii, dar în viitor este necesar ca în acest scop să existe o contribuţie şi din partea agenţilor economici, precum şi o conlucrare legată de instruirea nemijlocită a cadrelor. La rândul său, Oleg Mîrleanu, vicepreşedinte al „Sindicons”, a accentuat că una dintre priorităţile sindicatelor ţine de perfecţionarea condiţiilor de pregătire a cadrelor pentru domeniul construcţiilor. În acest scop, la finele anului 2008, partenerii sociali au constituit un comitet sectorial.
Membrii acestuia au elaborat deja şapte standarde profesionale din cele 35-40 necesare. Din momentul publicării în „Monitorul Oficial”, standardele în cauză devin obligatorii pentru aplicare, iar în baza lor sunt elaborate programele de studii.
Directorul Şcolii profesionale nr. 7, Alexandru Ciobanu, afirmă că aproximativ o treime dintre absolvenţii acestei instituţii se încadrează în muncă îndată ce îşi încheie studiile.
„Odată cu implementarea strategiei de dezvoltare a învăţământului vocaţional-tehnic, lucrurile au început să meargă spre bine, a demarat şi elaborarea standardelor ocupaţionale. Astfel, reprezentanţii şcolii ştiu care sunt indicatorii de calitate în pregătirea cadrelor, ce presupune o calificare şi ce solicitări au agenţii economici”, a specificat Alexandru Ciobanu.
Problema de bază cu care se confruntă şcoala în prezent ţine de înzestrarea cu utilaj performant care să fie în pas cu progresul tehnico–ştiinţific, precum şi cu literatură didactică.
O provocare esenţială este şi asigurarea unei conlucrări intense cu agenţii economici, care joacă un rol important în pregătirea specialiştilor. La întreprinderi, elevii iau cunoştinţă în timpul practicii de producţie de utilajul şi tehnologiile folosite în prezent.
Preşedintele comitetului sindical al acestei şcoli, Valentin Juc, director adjunct pentru instruire şi producere, a precizat că în cadrul instituţiei îşi fac studiile 520 de elevi la 10 meserii, precum cele de tâmplar, sudor, electrician, zugrav sau tencuitor. Cererea de astfel de specialişti pe piaţa forţei de muncă este mare şi, dacă le este oferită o instruire de calitate, absolvenţii îşi găsesc uşor de lucru şi sunt remuneraţi la un nivel satisfăcător.