Membrii Consiliului Sindicatului „Viitorul”, organizație membră a Federației „SINDLEX”, au avut, pe 16 noiembrie curent, o întrevedere cu Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării (MEC). Scopul a fost identificarea unor soluții la problemele cu care se confruntă cadrele didactice, personalul didactic auxiliar și cel nedidactic, precum și întregul sistem educațional din Republica Moldova.
În cadrul ședinței, Dan Perciun a evidențiat acțiunile ministerului în ceea ce privește asigurarea managementului eficient al resurselor umane, reducerea deficitului de cadre didactice și atragerea unui număr mai mare de tineri în domeniul educațional. Ministrul a recunoscut că una din problemele arzătoare cu care se confruntă angajații din sistem este necesitatea majorării salariilor.
„Pe termen scurt, ceea ce putem face sunt recalificările. Asta înseamnă instruirea profesorilor de la o disciplină să predea și la o altă disciplină, dar totodată este important să nu sufere calitatea. În felul acesta, pe termen mediu, parțial se va reduce din presiune și din deficit. Evident, trebuie să atragem mai mulți tineri specialiști în sistem prin anumite instrumente de stimulare”, a specificat ministrul.
La rândul său, Mihail Lașcu, președintele Sindicatului „Viitorul”, a apreciat acțiunile ministerului de resort ca fiind benefice și necesare, manifestându-și disponibilitatea de a contribui la identificarea soluțiilor pentru problemele din sistemul educațional, în cadrul parteneriatului și dialogului social.
Doleanțe și revendicări
Membrii Consiliului Sindicatului „Viitorul”, șefii direcțiilor de învățământ și manageri ai instituțiilor de învățământ general și al educației timpurii, prezenți la întrevedere, au apreciat activitatea MEC și au înaintat mai multe solicitări: majorarea valorii de referință, care ar aduce salariul mediu în sistemul național echivalent cu cel în sistemul educației; majorarea salariului minim la nivelul a 50% din salariul mediu pe economie; revizuirea statutului lucrătorilor medicali din instituțiile preuniversitare, a formulei de salarizare per copil, precum și alte aspecte legate de gestionarea eficientă a sistemului educațional.
Iar Ion Zaharco, șef al Direcției învățământ Ocnița, a propus pregătirea formatorilor naționali în teritoriu pe baza unui liceu tip prin crearea Centrelor raionale de formare continuă pe modelul Casei învățătorului din România.
Livia Bujor, manager al Instituției de Educație Timpurie nr.19 „Îngerașul” din Bălți, susține că asistentele medicale din grădinițe nu au un statut bine definit, nu sunt nici cadre medicale, nici cadre didactice. Sunt cadre auxiliare, cu un salariu respectiv de personal nedidactic, iar salariile lor nu sunt ajustate la salariile asistentelor medicale din sistemul medical.
Se atestă o lipsă de manuale de istorie în unele școli
În alt context, Corneliu Prepeliță, președintele Asociației sindicale raionale Ungheni a Sindicatului „Viitorul”, a propus de a se revedea decizia cu privire la recalificarea cadrelor didactice care predau disciplina „Educația pentru societate”. De asemenea, el a solicitat intervenția MEC în repartizarea cat mai urgentă prin raioane a manualelor școlare care au fost editate, dar până în prezent nu au ajuns în instituții, cum ar fi cele la disciplinele „Istoria Românilor” și „Istoria Universală”, pentru clasele a -V și a IX-a.
Ecaterina Sturzinschi, președintele Asociației sindicale raionale Ocnița, a insistat să fie respectați managerii din instituțiile de învățământ și să se înceteze presiunile în vederea semnării contractelor de către ANSA și centrele de sănătate publică (CSP), cu privire la achitarea unor plăți pentru prestarea serviciilor în instituții de învățământ.
Sindicaliștii și ministrul Dan Perciun s-au despărțit cu convingerea că prin dialog social pot fi rezolvate multe probleme, chiar și cele mai spinoase.
Svetlana RÎBAC, secretar general al Sindicatului „Viitorul”