În cadrul ședinței Guvernului din 4 decembrie curent, au fost aprobate mai multe documente care stabilesc condițiile de salarizare, garanțiile sociale și economice ale salariaților, printre care proiectele Legii bugetului de stat pentru anul 2025, Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru 2025, Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pentru anul 2025 și Legii pentru modificarea Legii nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar.
Dat fiind faptul că, conform art. 5, alin. (3) al Legii nr. 245/2006 privind organizarea și funcționarea Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective, a comisiilor respective la nivel de ramură și la nivel teritorial, proiectele de acte normative din domeniul muncii și cel social-economic sunt coordonate în mod obligatoriu cu Comisia națională pentru consultări și negocieri colective, iar avizul ei asupra unui proiect de act normativ însoțește proiectul până la adoptare, CNSM, împreună cu Confederația Națională a Patronatului, au expediat pe adresa premierului Dorin Recean și a lui Alexei Buzu, ministru al muncii și protecției sociale, care exercită și funcția de președinte al Comisiei naționale, un demers prin care s-a insistat pe convocarea de urgență, anterior ședinței Guvernului, a Comisiei naționale pentru a examina proiectele de lege menționate.
Sindicatele insistă pe stabilirea unui salariu minim în cuantum de 6000 de lei. Or, salariul minim de 5500 de lei, care a fost propus de Guvern, nu asigură nici calcularea unei pensii minime pentru limită de vîrstă. Astfel, anual, de la bugetul de stat se alocă mijloace financiare pentru acoperirea diferenței de la pensia calculată până la pensia minimă, care pentru anul 2024 au fost aprobate în mărime de 2,4 miliarde lei (mărimea medie a diferenței fiind de 721,69 lei).
Concomitent, având în vedere propunerea Guvernului de a majora valoarea de referință de bază pentru calcularea salariilor angajaților din sectorul bugetar cu doar 4,8% și cu 8,7% în cazul valorii de referință pentru calcularea salariilor personalului care, conform anexelor la Legea nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, se încadrează în clasele de salarizare de la 1 până la 25, precum și pentru personalul didactic, care este insuficientă în condițiile social-economice actuale și legat de majorarea tarifelor la gazele naturale, sindicaliștii au insistat pe stabilirea valorii de referință de bază în mărime de cel puțin 3100 de lei.
În partea ce ține de prevederea propusă potrivit căreia se va permite unităților bugetare în anul 2025 acordarea premiului anual pentru rezultatele activităţii în anul 2024, în cazul neachitării acestuia de către unităţile bugetare în anul 2024, CNSM s-a pronunțat categoric împotrivă, considerând propunerea dată contrară cadrului legal existent. Or, acesta stabilește că personalul din unitățile bugetare poate beneficia de premiu anual pentru rezultatele activității în anul de gestiune, proporțional timpului efectiv lucrat în anul respectiv, și care se acordă în luna decembrie a anului de gestiune, în limitele volumului cheltuielilor de personal prevăzute în bugetele unităților bugetare.
CNSM s-a arătat profund nemulțumită de propunerea de reducere cu 10 milioane de lei a mijloacelor financiare pentru anul 2025 destinate asigurării dreptului la tratament balneosanatorial al persoanelor asigurate, și a insistat pe majorarea acesteia la 50 milioane de lei din motivul că, începând cu anul 2014, suma cheltuielilor respective rămâne constantă (30 mln. lei), iar costul mediu al unui bilet s-a majorat de două ori (de la 4852 lei în anul 2014 la 9477 lei în anul 2024) și nici pe departe nu asigură recuperarea capacității de muncă a celor 626,3 mii de salariați, care contribuie la formarea bugetului asigurărilor sociale de stat, achitând anual 27,8 mlrd. de lei.
Referitor la propunerea de a indexa pensiile, prevăzută de proiectul Legii bugetului asigurări sociale de stat pentru anul 2025, care va fi operată la 1 aprilie 2025, doar aferent acelei părți din pensie care nu depășește salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul 2025, CNSM a reiterat despre necesitatea respectării cadrul legal în domeniu, care nu prevede vreun plafon al mărimii pensiei care se supune indexării, iar limitarea mărimii pensiei care se supune indexării este o încălcare flagrantă a principiilor organizării şi funcționării sistemului public de asigurări sociale, prevăzute de Legea nr. 489/1999.
În continuare, CNSM va înainta propunerile sale comisiilor parlamentare și va solicita participarea reprezentanților săi la ședințele în cauză pentru promovarea propunerilor sale în partea ce ține de măsurile de sporire a motivației angajaților din sectorul bugetar și aspectelor legate de asigurările sociale de stat și finanțarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pentru anul 2025.
Sergiu SAINCIUC, vicepreședinte al CNSM