Joi, 26 noiembrie, s-au desfășurat lucrările Congresului VI al Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova (FSF). La Congres au participat delegații din toată țara, dar și sindicaliști de la instituțiile din ramură.
În raportul de activitate pentru perioada 2015 – 2020, Ion Zaporojan, președintele Federației, a menționat că, în această perioadă, marea familie sindicală feroviară și-a demonstrat poziția fermă, insistența și solidaritate în apărarea drepturilor salariaților.
„Această realizare are meritul și contribuția personală a fiecărui activist sindical. Succesele noastre, oricât de mici, ar fi fost imposibile fără un nucleu interior puternic. Sindicatele s-au aflat sub o presiune deschisă și constantă din partea administrației, care nu a vrut să țină cont de opinia sindicatului și, uneori, a încercat să își limiteze garanțiile legale în activitățile lor”, se menționează în raportul de activitate.
Mai mult, potrivit sursei citate, se încearcă restrângerea sferei de acțiune a sindicatelor, se desfășoară o campanie antisindicală intenționată, se intervine în viața sindicatului din interior, iar toate nu au decât să testeze forța și rezistența sindicatelor.
„În ciuda acestui fapt, în condițiile actuale, suntem încrezători că doar o organizație sindicală consolidată este capabilă să reprezinte, să apere și să protejeze în mod eficient drepturile și interesele profesionale, de muncă și social-economice ale membrilor săi”, a menționat Ion Zaporojan.
Federația Sindicală a Feroviarilor a muncit mult pentru a fi semnat noul Contract colectiv de muncă pe perioada 2016-2020.
„Noul document a păstrat și chiar a îmbunătățit garanțiile și beneficiile tradiționale pentru lucrătorii și veteranii de la calea ferată a Republicii Moldova. Unul dintre cele mai importante puncte ale Contractului colectiv de muncă, care se referă la asigurarea lucrătorilor cu salopetă, încălțăminte specială și alte echipamente de protecție individuală, nu este implementat pe deplin.
„Poziția sindicatului muncitorilor feroviari în această chestiune este următoarea: lipsa fondurilor pentru drum nu este un motiv de a nu oferi lucrătorilor ceea ce este stabilit în conformitate cu standardele de siguranță și protecție a muncii. S-a recomandat sindicaliștilor locali de la toate nivelurile să consolideze controlul asupra asigurării lucrătorilor cu echipamente de protecție de înaltă calitate la locul de muncă”, se menționează în document.
De asemenea, în raportul prezentat s-au trecut în revistă și alte probleme cu care se confruntă Federația Sindicală a Feroviarilor, dar și succesele înregistrate pe parcursul acestor ani. S-a amintit aici și de restanțele salariale care au fost înregistrate, acțiunile de protest la care s-a recurs pentru a obține unele lucruri etc.
Întreprinderea de Stat. „Calea Ferată din Moldova” numără peste șapte mii de angajați, peste 97 la sută dintre aceștia sunt membri de sindicat, reuniți în 40 de organizații sindicale primare. Din păcate, în fiecare an, din cauza unor varii motive de ordin economic sau social, numărul acestora este în scădere. De exemplu, la 1 ianuarie 2015, numărul membrilor de sindicat era de 10.140 de persoane.
P.S. La închiderea ediției, vă anunțăm că Ion Zaporojan a fost reales în funcția de președinte al Federației Sindicale a Feroviarilor. Iar în calitate de vicepreședintă a fost aleasă Tatiana Vartic.