
Foto: igj.ro
Spuneţi, vă rog, în ce cazuri sunt nevoit să achit suplimentar pentru consumul de apă faţă de indicatorii contorului instalat în apartament?
Vasile Cotruță, Chișinău
Ana MOLDOVANU
consultant superior
în Departamentul protecție social-economică al CNSM
Amintim că, în septembrie 2014, a intrat în vigoare Legea privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, nr. 303 din 13.12.2013. Drept urmare, consumatorii au început să se plângă pe facturile exagerate la apă, deoarece mulţi locatari primeau în facturi un volum de apă consumat mai mare decât cel care era indicat la contoarele individuale din apartamente.
Pentru a elucida situaţia în cauză, facem referire la art. 29, alin. (2) şi (3) din legea menţionată mai sus, care stipulează:
În blocurile de locuințe în care contractele de furnizare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare sunt încheiate cu gestionarul blocului de locuințe, facturarea serviciului se efectuează în baza tarifelor aprobate pentru furnizarea acestui serviciu la blocul respectiv şi a volumului de apă înregistrat de contorul comun instalat la branşamentul blocului, cu distribuirea integrală pe apartamente a volumului de apă înregistrat. Distribuirea pe apartamente a volumului de apă înregistrat de contorul comun de la branşamentul blocului de locuințe se efectuează în baza datelor contoarelor instalate în apartamente de către proprietari/chiriaşi sau, în lipsa contoarelor, conform normelor de consum aplicate.
Volumul înregistrat de contorul de la branşamentul blocului de locuințe, dar nedistribuit, în baza indicaţiilor contoarelor individuale/normelor de consum aplicate, se repartizează
adăugător pentru fiecare apartament proporţional consumului înregistrat de contoarele instalate în apartament şi conform normelor de consum.
În blocurile de locuințe în care furnizarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare se efectuează în baza contractelor încheiate de către operator cu fiecare proprietar/chiriaş de apartament în parte, facturarea serviciului se efectuează în baza datelor contoarelor individuale instalate în apartamente şi a tarifelor aprobate pentru furnizarea acestui serviciu în apartamente. În cazul în care în blocul în care locuiţi nu există vreo Asociaţie de locatari, atunci Dumneavoastră sunteţi în drept să depuneţi o cerere de recalculare către întreprinderea municipală. La aceasta trebuie ataşată copia certificatelor privind verificarea contoarelor şi actul de plombare şi recepționare a lor după instalare şi cereţi recalcularea.