Recent, am început a aduna actele pentru depunerea dosarului în vederea redobândirii cetăţeniei române.Părinţii mei s-au născut în anul 1949, respectiv, buneii – până în 1940. Buneii sunt decedaţi şi actele acestora lipseau. Cu mult greu am reuşit să restabilesc actele, dar, ca la foarte multă lume, sunt mai multe date care nu coincid în diferite acte, ba şi actul de naştere al bunicii este de negăsit. Mi s-a comunicat că acesta este necesar, în special, pentru necorespunderea numelui bunicii din certificatul de deces cu cel din certificatul de naştere al tatălui meu.
Am ajuns într-un punct mort. Inspectorii de la starea civilă mi-au spus să dau în judecată.
Este oare necesar acest lucru şi care este procedura?
Marin Vasilică, mun. Chişinău
Problema expusă este „durerea de cap” a multora. Din motiv că în Uniunea Sovietică exista tendinţa de rusificare a numelor, acestea au fost schimonosite şi adaptate ideologiei de moment.
Astfel, foarte multă lume s-a pomenit astăzi în faţa problemelor de necorespundere în datele personale.
În cazul dvs. există o soluţie prevăzută de lege, dar este destul de anevoioasă.
Urmează să cunoaşteţi că cererea privind modificarea, rectificarea sau completarea actului de stare civilă se depune de către titular sau persoana îndreptăţită la oficiul stare civilă de la domiciliul solicitantului.
Oficiul stare civilă soluţionează cererea, dacă nu există litigii între persoanele interesate, în cazurile când: în actul de stare civilă se atestă inexactităţi, rubrici necompletate, abrevieri sau greşeli ortografice, lipsa unor date; la întocmirea actului de stare civilă, au fost neglijate regulile stabilite pentru înregistrarea actelor respective.
În caz de litigiu între persoanele interesate, problema modificării, rectificării sau completării actului de stare civilă urmează a fi soluţionată de instanţa judecătorească. Modul şi termenele de examinare a acestor cereri se stabilesc de Serviciul Stare Civilă.
Oficiul stare civilă, la cererea solicitantului, organizează
dosarul respectiv şi, în urma examinării acestuia, emite decizia privind problema în cauză. În cazul respingerii cererii, oficiul stare civilă eliberează, în scris, la solicitare, un răspuns argumentat care poate fi contestat în instanţa judecătorească.
În actele de naştere şi, după caz, în cele de căsătorie, de divorţ sau de deces se înscriu menţiuni cu privire la modificările intervenite în starea civilă a persoanei, precum şi alte menţiuni similare în baza hotărârii judecătoreşti privind modificarea, rectificarea, completarea sau anularea actului de stare civilă ori privind anularea menţiunilor de pe acesta.
Sunt multe cazuri când nu corespund datele persoanei din certificatul de naştere emis până în anul 1940 cu toate celelalte acte, emise ulterior.
Se consideră eronat că urmează a fi corectat actul primar, or rectificările în actele de stare civilă se efectuează în baza actelor de stare civilă premergătoare deţinute de către Oficiul Stării Civile.
În astfel de situaţii, trebuie modificate toate actele emise ulterior certificatului de naştere.
Dvs. trebuie să apelaţi la serviciile unui avocat care să vă perfecteze o cerere detaliată către Oficiul Stare Civilă cu solicitarea rectificării actelor corespunzătoare.
Oficiul Stare Civilă va emite o decizie privind admiterea sau respingerea cererii dvs. Dacă Oficiul Stare Civilă dispune de suficiente date, urmează să vă admită cererea şi să dispună rectificarea actelor solicitate.
Dacă lipsesc datele necesare, se va emite o decizie de respingere a cererii care se contestă în instanţa de judecată cu cererea de constatare a inexactităţii înscrierilor în registrele de stare civilă.
Cererea se depune la instanţa judecătorească din sectorul unde își are domiciliul petiţionarul sau de la sediul organului de stare civilă.
În cerere se indică datele referitoare la inexactitate, la corectările sau modificările solicitate de petiţionar, organul de stare civilă care a refuzat corectarea sau modificarea înscrierilor. La cererea de constatare a inexactităţii înscrierilor din registrul de stare civilă se anexează copia de pe certificatul respectiv, încheierea organului de stare civilă asupra refuzului de corectare sau modificare a înscrierilor şi alte documente care se referă la această problemă.
Hotărârea judecătorească prin care se constată inexactitatea înscrierilor din registrul de stare civilă constituie temeiul corectării şi al modificării înscrierilor de către organul de stare civilă.
Liubomir DUDULICA,
avocatmd@gmail.com