4 iulie 2024
Chisinau
Cetăţeanul şi legea

Sfatul avocatului: Contractul de servicii turistice. Noţiuni şi detalii

Loading
Cetăţeanul şi legea Sfatul avocatului: Contractul de servicii turistice. Noţiuni şi detalii
contract

Foto: astanatravel.kz

 

Anul acesta am rezervat şi am achitat din timp biletul pentru odihnă. La semnarea contractului, agenţia de tu­rism mi-a comunicat despre volumul şi calitatea serviciilor turistice procurate. În realitate, condiţiile în hotelul unde am fost cazaţi erau mult mai proaste, la fel şi calitatea al­tor servicii. Contractul semnat avea o descriere foarte suc­cintă a serviciilor ce urmau să ne fie prestate, mai multe detalii cunoscându-le doar din spusele colaboratorului agenţiei de turism. Ne-am adresat la administraţia hote­lului, dar a fost în van şi ne-am resemnat. La întoarcere, agenţia de turism ne-a anunţat că nu ne poate ajuta cu ni­mic în lipsa unei reclamaţii scrise şi dacă nu am anunţat imediat despre neplăcerile pe care le-am avut. Ce trebuie să cunosc şi ce urmează să fac ca să evit pe viitor proble­mele de acest gen?

 

C. Madan, mun. Chişinău

 

Pentru evitarea pe viitor a unor probleme legate de calitatea servi­ciilor turistice, în mod obligatoriu, urmează să încheiaţi cu agenţia de turism contract de prestare a aces­tor servicii cu descrierea detaliată a tuturor condiţiilor de odihnă.

La alegerea agenţiei de turism, trebuie să vă informaţi de ofertele plasate pe piaţă. Orice anunţ pu­blicitar, ofertă sau altă informaţie, prezentate de organizator despre serviciile turistice, trebuie întoc­mite astfel încât să se excludă in­terpretarea lor eronată. Condiţiile incluse în anunţul publicitar, în ofertă sau în altă informaţie, pre­zentată clientului de către organi­zator, sunt obligatorii pentru acesta din urmă, cu excepţia cazurilor în care clientul a fost notificat, înainte de încheierea contractului, despre modificarea condiţiilor.

Până la momentul încheierii contractului, organizatorul este obligat să pună la dispoziţia clien­tului, în scris sau în orice altă for­mă adecvată, o informaţie despre regimul de vize şi paşapoarte, pre­cum şi despre cerinţele de asigura­re a sănătăţii pe durata călătoriei. Într-un termen rezonabil de până la începerea călătoriei, organizato­rul este obligat să prezinte clientu­lui, în scris sau în orice altă formă adecvată, o informaţie despre tim­pul şi locul staţionărilor intermedi­are şi al joncţiunilor de transport, precum şi detaliile amplasării cli­entului în interiorul vehiculului; numele, adresa şi numărul de te­lefon al reprezentanţilor locali ai organizatorului sau, în absenţa acestora, datele de identificare ale agenţiei locale căreia i se va adre­sa clientul la nevoie, în cazul ab­senţei unor astfel de reprezentanţi sau agenţii, clientul urmează să fie informat despre datele de contact cu organizatorul; în cazul călători­ei unor minori – datele de contact direct cu minorul sau cu persoana responsabilă de el la locul de desti­naţie; posibilitatea procurării poli­ţei de asigurare care să acopere, în caz de accident sau boală, respon­sabilitatea clientului pentru faptul că a renunţat la călătorie, precum şi alte cheltuieli. Dacă nu se respec­tă aceste reguli, insistaţi să vă fie prezentată toată informaţia des­pre oferta aleasă şi nu ezitaţi să o verificaţi, inclusiv solicitând să vă explice momentele neclare.

Prin contract de servicii turis­tice, agentul turistic se obligă să acorde turistului serviciile stipu­late, iar aceasta se obligă să achi­te costul lor. Contractul de servi­cii turistice trebuie să conţină un şir de clauze – itinerarul, locul de destinaţie şi termenele de aflare, cu indicarea datelor; vehiculele, caracteristicile şi clasele lor, data şi locul plecării şi al sosirii; infor­maţii despre cazare, categoria sau nivelul de confort, caracteristicile lui de bază, serviciile de alimenta­re; în cazul stabilirii unui număr minim de persoane necesar pen­tru realizarea călătoriei, termenul limită de notificare a clientului în caz de contramandare a acesteia; vizitele, excursiile şi alte servicii incluse în preţul unic al călătoriei; denumirea şi adresa organizatoru­lui şi a asigurătorului; preţul călă­toriei, posibilitatea de modificare a preţului, costul anumitor servicii suplimentare neinclus în preţul unic al călătoriei şi posibilitatea de modificare a acestuia; termenele şi modalitatea de plată a preţului şi a celorlalte costuri; condiţiile speci­fice, convenite de părţi la cererea clientului; termenele de formulare a pretenţiilor privind neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a contractului; alte condiţii. Toate condiţiile contractuale trebuie pre­zentate clientului în scris, înainte de încheierea contractului. La sem­narea contractului, verificaţi atent conţinutul acestuia şi cereţi să fie completat cu clauzele care le consi­deraţi a fi necesare de indicat, chiar dacă agenţia de turism dispune de un contract model şi refuză modifi­carea sau completarea acestuia.

Organizatorul este obligat să-l no­tifice imediat pe client despre faptul că, înainte de începutul călătoriei, este nevoit să modifice considerabil clauzele esenţiale ale contractului, inclusiv preţul. Preţul menţionat în contract nu poate fi modificat, cu ex­cepţia cazului în care contractul pre­vede o astfel de posibilitate şi indică modalitatea calculării preţului modi­ficat. Preţul indicat în contract poate fi modificat în mod excepţional, în cazul schimbării preţurilor pentru transport, a taxelor pentru anumite servicii. Preţul nu poate fi majorat în termen de 20 de zile până la data începerii călătoriei. În acest caz, cli­entul poate renunţa la contract sau accepta modificarea lui, fiind obligat să-l notifice pe organizator în cel mai scurt timp despre decizia sa.

Organizatorul este obligat să or­ganizeze astfel călătoria, încât să aibă calităţile promise şi să nu fie afectată de lipsuri care i-ar diminua valoarea sau utilitatea dedusă din contract sau din practica obişnuită. În cazul în care depistează neajunsuri în timpul călătoriei, turistul are dreptul să cea­ră înlăturarea lor imediată. Organi­zatorul poate refuza înlăturarea nea­junsurilor dacă aceasta cere cheltuieli disproporţionate. În cazul în care or­ganizatorul nu înlătură neajunsurile în termenul stabilit de turist, acesta poate să le înlăture singur şi să ceară organizatorului compensarea chel­tuielilor suportate. Nu se stabileşte termen în cazul în care organizatorul refuză să înlăture neajunsurile sau turistul este interesat ca acestea să fie înlăturate imediat.

În cazul în care, pe parcursul că­lătoriei, se descoperă neajunsuri, preţul ei se reduce, luându-se în considerare momentul descoperirii. Preţul călătoriei nu se reduce dacă turistul, din intenţie sau din culpă gravă, nu l-a anunţat pe organiza­tor într-un termen rezonabil despre neajunsul depistat. În situaţia dată, poate fi reziliat contractul, în cazurile când călătoria nu a început sau poate fi întreruptă.

După ce v-aţi informat despre toa­te detaliile indicate mai sus, trebuie să cunoaşteţi că, în situaţia descrisă mai sus, urmează să verificaţi dacă pe teritoriul hotelului unde aţi fost cazat este un reprezentant al agenţiei de turism sau dacă vine în anumite zile, pentru anunţarea despre nea­junsurile depistate. În cazul în care agenţia de turism nu are un repre­zentant prin apropriere, contactaţi-i prin telefon şi comunicaţi despre incident. Nu uitaţi să vă notaţi infor­maţia despre data, ora, numărul de telefon de la care aţi apelat şi care a recepţionat apelul.

De asemenea, solicitaţi angajaţi­lor hotelului să remedieze neajun­surile depistate. Dacă vi se refuză, vă recomand să faceţi o solicitare de remediere scrisă şi să o înmânaţi ad­ministratorului sub semnătură, în­scris care poate fi ulterior prezentat agenţiei de turism.

Turistul poate cere, indiferent de faptul dacă a solicitat reducerea preţului sau a reziliat contractul, despăgubiri pentru neîndeplinirea contractului în cazul în care lipsurile călătoriei se datorează unei împreju­rări pentru care răspunde organiza­torul.

Este foarte important să cunoaş­teţi că pretenţiile pot fi înaintate de către turist organizatorului în decur­sul unei luni din momentul prevăzut în contract pentru încheierea călă­toriei. Pretenţiile pot fi înaintate şi după expirarea termenului de o lună, dacă termenul este omis din motive neimputabile turistului. Termenul de prescripţie al acţiunilor intentate de turist este de șase luni, calculate din ziua care, conform contractu­lui, este ultima zi a călătoriei. Dacă turistul înaintează pretenţii, curge­rea prescripţiei se suspendă până în ziua în care organizatorul respinge în scris pretenţiile.

În baza unui acord cu turistul, organizatorul poate să-şi limiteze răspunderea pentru prejudicii, altele decât vătămarea corporală, la triplul preţ al călătoriei, dacă prejudiciul nu este cauzat din intenţie sau din culpă gravă sau dacă prejudiciul este cau­zat turistului doar din greşeala unui prestator de servicii implicat în deru­larea contractului.

Dacă pe viitor veţi ţine cont de aceste recomandări, se va reduce mult riscul de a rămâne nemulţumit de vacanţa mult aşteptată.

 

Liubomir DUDULICA,

avocatmd@gmail.com

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand