Premieră pentru Republica Moldova. Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) a trecut dincolo de serviciile pe care le prestează în mod tradițional, instruind vârstnicii din țara noastră cum să utilizeze online, direct de pe telefonul mobil, serviciile publice prestate de instituție. Instruirile au fost organizate în cadrul unei inițiative pilot a Fondului ONU pentru Populație (UNFPA) și CNAS, ca parte a proiectului „Abilitățile digitale conectează generații”.
„Este o inițiativă binevenită – până acum, eram nevoită să iau autobuzul și să plec la Orhei. Astăzi, lucrurile acestea putem să le facem de acasă, direct de pe telefonul mobil. Eu mi-am făcut notițe la ședință, sunt foarte utile informațiile, pentru că într-adevăr ne aflăm la vârsta când este greu să te deplasezi, în special pe timp de pandemie”, a spus Ecaterina Silacov din satul Donici, raionul Orhei.
În total, pe parcursul anului 2021 au fost organizate instruiri în 15 localități din raioanele Șoldănești, Rezina, Basarabeasca, Leova, Orhei și Strășeni, la care au participat 300 de femei și bărbați în etate.
Instruiți cum să afle informații utile
„Aproximativ 60% din numărul total de cereri pentru reexaminarea pensiilor recepționate de CNAS au fost depuse online de către persoanele în vârstă. Programarea online, de asemenea, este foarte solicitată – în 2021, peste 4000 de persoane s-au programat și au vizitat planificat ghișeele caselor teritoriale. Ne bucurăm că în cadrul acestui parteneriat pilot cu Fondul ONU pentru Populație avem șansa unică să extindem acest număr, instruind vârstnicii să folosească serviciile noastre online”, a menționat Elena Țîbîrnă, director general al Casei Națio-nale de Asigurări Sociale.
Inițiativa face parte din proiectul „Abilitățile digitale conectează generații”, un amplu program inițiat de UNFPA în timpul pandemiei de Covid-19 cu scopul de a alfabetiza digital persoanele vârstnice prin implicarea tinerilor și cu scopul de a-i ajuta să depășească izolarea socială.
Vârstnicii, la fel de abili ca și tinerii
„Fiecare dintre cei 300 de vârstnici au primit câte un telefon mobil performant, iar ulterior au participat la instruiri și au fost alfabetizați digital de către tineri voluntari. Acum, prin aceste instruiri desfășurate în parteneriat cu CNAS, am trecut la următorul nivel – am instruit persoanele în etate să acceseze online, direct de pe telefonul mobil, serviciile sociale pe care le prestează instituția. Ne bucurăm că partenerii din cadrul CNAS au fost deschiși și împreună am făcut posibilă interacțiunea directă dintre vârstnici și angajații acestei instituții publice – o premieră pentru Republica Moldova”, a spus Eduard Mihalaș, analist de programe privind populația și dezvoltarea de la UNFPA.
Potrivit statisticilor, în Republica Moldova, doar trei din 10 persoane în etate, cu vârsta cuprinsă între 60 și 79 de ani, au acces la tehnologiile digitale, în comparație cu opt din 10 persoane din alte categorii mai tinere de populație. De asemenea, Indicele de Îmbătrânire Activă, lansat de UNFPA, atestă că învățarea continuă pe tot parcursul vieții este un domeniu slab dezvoltat și încă puțin promovat în Republica Moldova – doar două din 10 persoane de peste 55 de ani desfășoară activități în acest sens.