O cititoare a ziarului „Vocea poporului” ar vrea să ştie în ce condiţii îşi poate schimba medicul de familie. Femeia spune că locuieşte la altă adresă decât cea indicată în viza de reşedinţă, iar până acum nu vedea rostul să fie înscrisă la vreun medic de familie, pe motiv că nu ar fi putut beneficia gratuit de vreun serviciu acoperit de asigurarea medicală. În ultimul timp, însă, instituţiile medico-sanitare ar oferi, în baza poliţei de asigurare, un şir de servicii noi, în special, referitoare la investigaţiile medicale, dar şi la eliberarea de reţete pentru medicamentele compensate.
Potrivit reprezentanţilor Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină, de la începutul lunii septembrie şi până la finele lunii octombrie, persoanele asigurate şi cele neasigurate îşi pot alege sau schimba medicul de familie şi instituţia medico-sanitară primară încadrată în sistemul de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.
Cei care se înregistrează pentru prima dată sau vor să-şi schimbe instituţia medicală sau medicul de familie urmează să depună şi să înregistreze o cerere cu astfel de conţinut în instituţia aleasă, cu indicarea datelor de contact, inclusiv a numerelor de telefon mobil şi fix şi a adresei de e-mail.
Înregistrarea poate fi efectuată la o singură instituţie medico-sanitară primară şi este recomandată selectarea celeia care se află cel mai aproape de locul de trai al solicitantului.
Persoanele care optează pentru serviciile medicului de familie din instituţia care deserveşte alt teritoriu, în cazul chemărilor la domiciliu, ar putea fi nevoiţi să suporte costurile de deplasare a medicului de familie.
În general, schimbarea instituţiei medicale primare şi a medicului de familie poate avea loc o dată pe an. În cazul persoanelor care îşi schimbă locul de trai, însă, acest lucru poate avea loc în orice perioadă a anului.
Dacă numele medicului de familie nu este menţionat în cerere, el este desemnat de reprezentanţii
instituţiei medico-sanitare. Asistenţa medicală primară va fi acordată conform noii cereri, începând din 1 ianuarie, iar până la finele anului solicitantul va beneficia de asistenţă în cadrul instituţiei în care a fost înregistrat anterior.
Cetăţenii pot verifica pe site-ul cnam.md la ce medic de familie sunt înregistraţi, accesând rubrica „Verificarea înregistrării la medicul de familie”, cu introducerea codului numeric personal. Această informaţie poate fi solicitată şi la numărul de telefon 0 800 99999.
Modalitatea de alegere a medicului de familie este prevăzută în Regulamentul cu privire la înregistrarea populaţiei în instituţia medico-sanitară care prestează asistenţă medicală primară în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală.