Pe la sfârşitul lunii martie 2013, printr-o lege privind completarea unor acte legislative, s-a decis ca pensiile care nu depăşeau 1300 de lei lunar să fie majorate cu 10,4%. De asemenea, unor categorii de beneficiari care aveau pensii mai mici de 1300 de lei, li s-a acordat un suport financiar care varia, în funcţie de categorie, de la 50 până la 90 de lei lunar.
La mai bine de un an, în anul electoral 2014, aproape de mijlocul lunii iulie, Parlamentul a mai adoptat o lege privind modificarea şi completarea unor acte legislative, prin care s-a decis acordarea lunar a unui suport financiar de 180 de lei beneficiarilor de pensii, al căror cuantum nu depăşeşte 1500 de lei. La fel, conform acestei legi, s-a hotărât acordarea unui suport financiar lunar, dar în alte sume, beneficiarilor de pensii incomplete pentru limită de vârstă, de pensii de invaliditate, beneficiarilor de alocaţii sociale. Însă au trecut alegerile parlamentare, mâine–poimâine se vor consuma cele locale şi unele autorităţi centrale s-au răzgândit să se arate tot atât de generoase şi de acum înainte faţă de cele mai necăjite categorii ale populaţiei. Astfel, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (MMPSF) a elaborat un proiect de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, prin care propune stoparea de la 1 aprilie 2016 a achitării suportului financiar şi a majorărilor de pensii pentru persoanele care nu şi-au ridicat aceste plăţi.
Sindicatele avertizează autorităţile
Desigur, Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM) este împotriva acestei măsuri concepute de MMPSF. În primul rând, se porneşte de la premisa că Legea privind pensiile de asigurări sociale de stat nu prevede suspendarea plăţilor către beneficiarii de pensii. Mai apoi, la începutul anului trecut, CNSM a propus, printr-o scrisoare, concretizarea modului de suspendare/reluare a plăţii suportului financiar de stat şi a majorărilor de pensii, pentru a exclude cazurile de suspendare neîntemeiată a acestor plăţi sau de fraudare. Sindicatele au propus ca majorările de pensii şi suportul financiar de stat să fie achitate ca şi pensiile la locul de trai al beneficiarilor, conform unei liste unice. Însă Ministerul Muncii nu a ţinut cont de recomandarea CNSM.
Zeci de mii de bătrâni şi invalizi nu-şi pot ridica sumele de bani acordate de stat |
Drept urmare a faptului că legea nu prevede plata majorărilor de pensii şi a suportului financiar în localitatea de reşedinţă a beneficiarilor, precum şi din vina structurilor locale ale asigurărilor sociale care nu au informat fiecare beneficiar vizavi de mărimea majorării pensiei, a suportului financiar, acordate de stat, mai bine de 122 de mii de bătrâni şi persoane cu dizabilităţi, în 2013, şi alte aproape 160 de mii de persoane, în 2014, ce fac parte din aceste categorii de populaţie, nu au putut ridica aceste plăţi.
Adică, fie că oamenii nu au ştiut că au dreptul la asemenea plăţi, fie, din cauza vârstei sau a anumitor suferinţe fizice, nu au putut merge să-şi ridice suplimentele băneşti la pensiile lor. Deoarece instituţia care a câştigat licitaţia organizată de către Casa Naţională de Asigurări Sociale (CNAS) privind achitarea majorărilor de pensii şi a sportului financiar, s-a dovedit Banca de Economii, care are doar 572 de subdiviziuni în toată ţară. Pe când, Moldova are 1681 de localităţi, dintre care peste o mie de sate. De unde rezultă că, în medie, beneficiarii din fiecare a două localitate trebuie să meargă în satul sau oraşul din vecinătate, pentru a-şi ridica suportul social sau majorarea de pensie. De ce nu a fost desemnată întreprinderea de stat „Poşta Moldovei”, care are oficii, practic, în fiecare localitate a ţării, să achite aceste plăţi? Or, distribuirea pensiilor în ţară o face anume această întreprindere.
CNSM critică modul de organizare a licitaţiei
De altminteri, CNSM a criticat modul cum a fost organizată, desfăşurată licitaţia privind alegerea agentului economic ce urma să achite către beneficiari majorările de pensii, suportul financiar acordate prin lege în anii 2013-2014. În viziunea CNSM, CNAS a încălcat prevederile art. 27 din Legea privind achiziţiile publice. În consecinţă, nu au fost stabilite clar condiţiile privind prestarea serviciilor de achitare a acestor plăţi la locul de trai al beneficiarilor.
Deci, licitaţia a fost organizată strâmb, legea nu a fost respectată, iar vinovaţi s-au dovedit, conform birocraţilor MMPSF, bieţii oameni bătrâni şi neputincioşi. Culmea cinismului, Ministerul Muncii insistă să-i pedepsească, lipsindu-i de aceste mici suplimente la pensiile lor mizerabile.
MMPSF promite, dar nu face
CNSM, printr-un aviz, s-a opus intenţiei de a stopa plata suportului financiar şi a majorărilor pentru anii 2013-2014, propunând întreprinderea în regim de urgenţă a măsurilor pentru informarea beneficiarilor acestor plăţi referitor la suma calculată şi achitarea lor fără o cerere în scris, prin intermediul instituţiei care plăteşte pensiile, „Poşta Moldovei”.
În acest context, ar fi de menţionat că CNSM a convenit, încă la 1 aprilie, cu Ministerul Muncii, că acesta va solicita Băncii de Economii explicaţii privind neplata suportului financiar şi a majorărilor de pensii către zecile de mii de beneficiari. De asemenea, CNAS urma să demonstreze că fiecare beneficiar a fost informat vizavi de cuantumul suportului financiar şi a majorărilor de pensii calculate. Conform înţelegerii convenite, MMPSF trebuia să prezinte CNSM copiile scrisorilor expediate către BEM, CNAS şi reacţiile acestora la demersurile respective.
Sindicatele sunt categoric împotrivă
Din păcate, în ciuda faptului că au trecut două luni de la această înţelegere, Ministerul Muncii nu a respectat angajamentul faţă de CNSM, care este şi mai fermă împotriva pornirii acestui minister de a lipsi persoanele în vârstă şi cu dizabilităţi de sumele de bani ce li se cuvin cu titlu de majorări de pensii şi de suport social pentru anii 2013-2014.