Deși inițial i se părea că orele din cadrul Școlii Sindicale din Moldova vor fi, pur și simplu, o pierdere de timp, după ce a audiat cursurile, a realizat că a fost un lucru util – nu doar și-a îmbogățit cunoștințele în materie de activitate sindicală, dar acestea l-au și ajutat să facă un salt în carieră.
Dorin Cojocaru se mândrește cu faptul că este absolvent al Școlii Sindicale din Moldova. „La început, mă tot întrebam: la ce îmi folosește? Acum sunt angajat în aparatul central al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova, sunt șeful Departamentului administrarea patrimoniului sindical, servicii tehnice și exploatare”, precizează Dorin Cojocaru.
Şcoala Sindicală din Moldova este un proiect educaţional al CNSM, care este implementat în comun cu Institutul Muncii și are menirea de a dezvolta abilitățile şi cunoștințele liderilor și membrilor de sindicat activi. CNSM a început implementarea Şcolii Sindicale din Moldova în anul 2012. Primele patru ediții ale proiectului au fost implementate de Institutul Muncii, cu suportul financiar al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, în cooperare cu organizaţia nonguvernamentală Weltums pannend arbeiten (WUSA) din cadrul Federaţiei Sindicatelor din Austria (OGB), Agenţia pentru Dezvoltare Austriacă (ADA), Fundaţia „Friedrich Ebert” Moldova (FES).
Școala Sindicală se desfășoară după un model austriac. „Formatul inițial al Școlii (primele patru ediții, 2012-2016), a fost preluat de la sindicaliștii din Austria, care au o experiență de peste 60 de ani în acest tip de proiecte, și a fost adaptat la realitățile și necesitățile membrilor de sindicat din Republica Moldova, instruirea cursanților fiind realizată în orele de seară (două zile în săptămână), după serviciu, și sesiuni de week-end”, a menționat Dorin Suruceanu, director-adjunct al Institutului Muncii, șeful Departamentului educație, cercetare și relații internaționale de la Institutul Muncii.
Începând cu ediția a V-a (2017), în scopul acordării posibilității de a participa la Școala Sindicală din Moldova și membrilor de sindicat din teritoriu, formatul școlii a fost schimbat, iar instruirea participanților se desfăşoară în cadrul a trei sesiuni de zi, aceștia întrunindu-se în incinta Institutului Muncii pentru trei zile consecutive, o dată la două luni.
În procesul de instruire, sunt antrenați formatori sindicali, experți externi pe domenii, modul de formare a cunoștințelor fiind interactiv, axat pe dezvoltarea capacităţilor creative şi organizatorice ale membrilor de sindicat. Odată cu finalizarea Școlii Sindicale din Moldova, cursanților li se înmânează certificate de absolvire.
Cei mai mulți participanți în cele 10 ediții au fost delegați de Federaţia Sindicatelor Lucrătorilor din Industria Chimică şi Resurse Energetice – 28, Federația „Sănătatea” – 26, Federația Sindicatelor din Comunicații – 24, Federația „SINDICONS” – 21, Federațiile „Sindenergo” și „Sindindcomservice” – câte 18 participanți.
Aceasta are menirea de a promova solidaritatea, democraţia, independenţa şi spiritul de echipă
Absolvenții Școlii Sindicale, în parteneriat cu mentorii desemnați de centrele sindicale național–ramurale, au pregătit peste 100 de proiecte individuale sau de grup, care au fost implementate în cadrul unităților economice sau al federațiilor sindicale, acestea fiind axate pe soluționarea problemelor cu care se confruntă salariații, membri de sindicat. Elementele de instruire interactivă, scrierea de proiecte și faptul că acestea sunt realizate conferă originalitate acestui tip de instruire sindicală, încadrându-se perfect în tiparele unei educații modernizate.
În urma cunoștințelor acumulate, mulți absolvenți au reușit să avanseze în funcții sindicale, să participe mai activ la procesele decizionale la nivel de unitate economică și de ramură și, nu în ultimul rând, să lărgească câmpul promotorilor adevăratelor valori ale lumii muncii, cum ar fi justiție socială, dialog social, solidaritate și echitate socială.
Printre succesele obținute de absolvenții Școlii Sindicale se numără faptul că 36 de persoane au obținut funcții sindicale în diverse structuri, inclusiv la nivel național – 9 (Ecaterina Manastîrschi, Diana Romanciuc, Sergiu Suruceanu, Gheorghe Buruiană, Elena Nicolau, Dorin Cojocaru etc.), la nivel ramural – 12 (Tudor Rusu, Jana Șveț, Gabriela Tricolici, Daniela Carbuni etc.) și 15 persoane – la nivel de organizație sindicală primară. Circa 40 de absolvenți și-au continuat activitatea sindicală fiind lideri sau membri ai comitetelor sindicale, ai structurilor de tineret, iar unii au avansat în cariera de serviciu.
„Şcoala Sindicală din Moldova este un proiect actual, inovativ şi, până în 2017, unic în spaţul ex-sovietic. Diseminarea informaţiilor şi a cunoştinţelor obţinute de către participanţii la proiect este de o importanţă majoră pentru Confederaţia Națională a Sindicatelor din Moldova şi are menirea de a îmbunătăţi imaginea CNSM şi a promova pe toate căile solidaritatea, democraţia, independenţa şi spiritul de echipă al mişcării sindicale”, subliniază Dorin Suruceanu.
Lilia Franț, vicepreședintă a CNSM, este de părere că Școala Sindicală din Moldova trebuie să meargă pe o cale continuă. „Instruirile din cadrul Școlii Sindicale au ca finalitate pregătirea liderilor sindicali de diferite niveluri, adică nu doar pentru organizația sindicală primară, dar și la nivel teritorial, național. Discuțiile pe care le-au avut cursanții cu liderii sindicali naționali și internaționali i-au motivat pe mulți dintre ei să-și continue cariera sindicală. Aceasta
înseamnă mult pentru noi, fiindcă astfel ne atingem obiectivul de valorificare a resurselor investite, și nu cheltuite. Nu putem exclude calitatea pregătirii formatorilor, care sunt implicați în Școala Sindicală. De aceea, formatorii vor urma cursuri de perfecționare, deoarece ne propunem constant să sporim gradul lor de profesionalism.
O practică ce va fi păstrată în Școala Sindicală din Moldova este vizita la o organizație sindicală primară model. În anul curent, cursanții Școlii Sindicale au vizitat organizația sindicală primară din cadrul SA „Termoelectrica”.
„Vom încerca să căutăm surse ca să putem acoperi parțial realizarea proiectelor prezentate de cursanții Școlii Sindicale. Totodată, salutăm acel parteneriat care s-a creat deja între organizația sindicală primară și angajator sau parteneriat dintre federația sindicală și angajator pentru realizarea proiectelor”, spune Lilia Franț.
Totodată, vicepreședinta CNSM vine cu o recomandare către centrele sindicale național-ramurale: să-și dezvolte propriul proiect Școala Sindicală.
„Proiectul ar putea fi multiplicat și aceasta ar acoperi un număr mai mare de cursanți. Sunt tot mai mulți membri de sindicat care vor să învețe în Școala Sindicală. Dacă, inițial, pentru ediția din anul curent a Școlii Sindicale au fost selectate 25 de persoane, la final avem deja peste 30 de absolvenți. E destul de dificil pentru formatori să lucreze cu un număr atât de mare de cursanți”, subliniază Lilia Franț.
Din 2012 până în prezent, Școala Sindicală din Moldova înregistrează 202 ab-solvenți, reprezentanți a 21 de centre sindicale național-ramurale.