26 aprilie 2024
Chisinau
Без рубрики

Salarizarea şi promovarea perspectivelor pedagogice sunt prioritare

Loading
Без рубрики Salarizarea şi promovarea perspectivelor pedagogice sunt prioritare
pedagogi

Foto: caeoquebec.org

Cadrele didactice din mu­nicipiul Chişinău au făcut bilanţul activităţii pentru anul de studii care s-a în­cheiat şi au trasat obiective pentru noul an de învăţă­mânt în cadrul Conferinţei anuale a pedagogilor din municipiul Chişinău.

 

În luările de cuvânt, vorbitorii au identificat cele mai relevante probleme cu care se confruntă sistemul educaţional municipal şi au propus modalităţi concrete de soluţionare a acestora.

Au fost înaintate mai multe propuneri care vor fi sistemati­zate şi care vor ajunge pe masa de lucru a factorilor de decizie. Cei prezenţi la conferinţă au menţionat necesitatea perfecţi­onării cadrului legal cu privire la organizarea şi desfăşurarea procesului educaţional (Codul educaţiei, aprobarea statelor-tip, calitatea recensământului mino­rilor cu vârste între 0-16 ani etc.). De asemenea, s-a menţionat că ar fi nevoie de mai multe pro­iecte naţionale şi internaţionale pentru dezvoltarea sistemului educaţional. Evident, nu s-au trecut cu vederea şi alte proble­me acute cu care se confruntă pedagogii – necesitatea înnoirii bazei tehnico-materiale şi didac­tice, descentralizarea financiară a învăţământului preuniversitar, corelarea programelor şi soft-urilor de gestionare a finanţelor publice etc.

Propunerile înaintate vor fi clasificate şi expediate, conform competenţelor, instanţelor ierar­hic superioare spre examinare şi soluţionare.

 

Rezultatele reformelor

 

Cadrele didactice au ajuns la concluzia că reformele în educa­ţie nu au impactul scontat direct asupra orelor în clase.

Managerii de şcoli şi profesorii au spus că schimbările ar trebui să înceapă cu ridicarea prestigiu­lui meseriei de profesor şi cu pre­gătirea noilor specialişti.

„Autorităţile se axează pe pro­bleme mari, pe când ar trebui să înceapă cu cele mici. La univer­sităţile pedagogice merg doar absolvenţii care au o medie mică la BAC, iar meseria de profesor a devenit fără perspective”, astfel de aprecieri au dat cei prezenţi la conferinţă.

 

g_social

Schimbările ar trebui să înceapă cu ridicarea prestigiului meseriei de profe­sor şi cu pregătirea noilor specialişti

 

Natalia Timofei, directorul Liceului teoretic „Mihail Kogăl­niceanu”, a menţionat că pro­gramul de învăţământ trebuie simplificat. Copilul va fi mai dornic să studieze atunci când nu va învăţa totul, ci doar nece­sarul. „Statul trebuie să motive­ze cadrele didactice prin cursuri gratuite şi salarii adecvate”, a mai spus directorul.

Şefa Grădiniţei nr.40, Maria Cristofor, consideră că specia­liştii din grădiniţe sunt cei mai defavorizaţi, în special când vine vorba de salarii.

Aceasta a sugerat Ministerului Educaţiei să fie egalate normele didactice şi salariile educatorilor cu cele ale profesorilor din clase­le primare.

Calitatea cunoştinţelor elevi­lor depinde, în primul rând, de profesionalismul profesorului, a spus directorul Liceului Teore­tic „Constantin Sibirschi”, Pavel Macari. „Dacă profesorii erau pregătiţi mai bine, nu se ajungea la rezultate slabe la examenele de bacalaureat”, a spus acesta.

 

Va fi modificată programa şcolară pentru liceu

 

Maia Sandu, ministra Edu­caţiei, prezentă la eveniment, a anunţat că programa şcolară pentru liceu urmează a fi modi­ficată, începând cu anul acade­mic 2015-2016. Se preconizează reducerea numărului discipline­lor obligatorii, integrarea unor discipline conexe şi diversifica­rea cursurilor opţionale. „A fost creat un grup de lucru care are în sarcină elaborarea scenariilor de dezvoltare a învăţământului liceal şi organizarea dezbaterilor publice pentru determinarea op­ţiunilor potrivite”, a comunicat Maia Sandu. Oficialul a adău­gat că actualmente liceele au un curriculum încărcat, cu un grad scăzut de relevanţă pentru dez­voltarea profesională şi socială a copilului. „Ne dorim un proces educaţional racordat la cerinţele pieţei muncii”, a subliniat Maia Sandu.

 

g_social

Misiunea de moment a pedagogilor este să justifice încrederea pe care le-o acordă societate

 

Dumitru Ivanov, preşedintele Sindicatului Educaţiei şi Ştiinţei, a susţinut ideea ministerului. În calitate de tată şi bunel, a remar­cat că astăzi copilul nu mai vrea să meargă la şcoală, deoarece pro­gramul este prea încărcat, nu mai are timp să se dezvolte în alte do­menii, să se relaxeze, să meargă la o plimbare. „Copilul nu poate să înghită atât cât i se dă. Nu încape în ei atât cât vrem noi, aceasta au arătat şi examenele de bacalaure­at”, a spus Dumitru Ivanov.

 

Pedagogii aşteaptă fapte, nu promisiuni

 

Pedagogii din capitală s-au plâns că majoritatea granturilor în proiectele europene sau in­ternaţionale sunt îndreptate spre instituţiile de învăţământ din raioane, iar de cele din oraşe se uită. Profesorii cred, de aseme­nea, că autorităţile ar trebui să revadă normele de consum în şcoli, care rămân neschimbate încă din perioada sovietică. Tot­odată, au menţionat că în fiecare an comunică problemele cu care se confruntă şi înaintează propu­neri ministerului, însă reacţiile aşteptate de la autorităţi întârzie.

 

gradinita

Foto: verticalonline.ro

 

Maia Sandu a asigurat profe­sorii că propunerile acestora vor fi luate în consideraţie în pla­nurile şi strategiile de dezvolta­re. Oficialul a promis că pentru Ministerul Educaţiei salarizarea şi promovarea perspectivelor pe­dagogice sunt o prioritate.

 

Premianţii la olimpiadele republicane vor susţine BAC-ul

 

Printre schimbările care vor fi făcute de la anul viitor este şi faptul că absolvenţii de liceu, deţinători ai diplomelor de gra­dul I, II şi III la olimpiadele re­publicane, nu vor mai fi eliberaţi de la examenul de bacalaureat. Metoda rămâne în vigoare doar pentru deţinătorii diplomelor de gradul I-III la olimpiadele şi campionatele internaţionale ofi­ciale, europene şi mondiale. Po­trivit ministrei educaţiei, această decizie a fost luată pentru a evita unele practici coruptibile, dar şi din necesitatea de a crea condiţii egale pentru toţi candidaţii. Con­form metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenelor de bacalaureat, deţinătorii diplome­lor de gradul I, II, III la olimpi­adele republicane organizate de către Ministerul Educaţiei, în anul absolvirii, erau eliberaţi cu nota 10 din oficiu la disciplina respectivă.

 

Forumul naţional al pedagogilor

 

În prima jumătate a lunii oc­tombrie, la Chişinău va fi organi­zat un forum naţional al cadrelor didactice, unde vor fi făcute to­talurile conferinţelor pedagogice din toate raioanele şi va fi pro­pusă spre dezbatere Strategia de dezvoltare a educaţiei 20/20.

Potrivit ministrei educaţiei, conferinţe pedagogice la nivel local vor fi organizate până la finele lunii septembrie, iar în ca­drul forumului din luna octom­brie profesorii vor putea să co­munice problemele pe care le-au identificat şi să discute soluţii.

„Una din principalele direcţii ale strategiei de dezvoltare 20/20 o constituie asigurarea calităţii studiilor pentru economie şi ca­rieră. Echipa Ministerului Edu­caţiei lucrează în acest moment la strategie”, a remarcat Maia Sandu. Principalele elemente ale strategiei se vor axa pe elev, pe creşterea socială şi profesională a acestuia. Copilul va studia în mod obligatoriu două limbi stră­ine, engleză şi încă una. Compe­tenţele de limba română pentru alolingvi, formarea competen­ţelor antreprenoriale şi digitale – la fel vor fi obligatorii.

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand