28 martie 2024
Chisinau
Без рубрики

Rolul educaţiei civice şi al mass-media în democraţie

Loading
Без рубрики Rolul educaţiei civice şi al mass-media în democraţie
Rolul educaţiei civice şi al mass-media în democraţie

atelier-educatie-civica

 

Mai multe instituţii media, reprezentanţi ai Consiliu­lui Coordonator al Audiovizualului, precum şi ai soci­etăţii civile, au fost participanţi activi la un workshop, unde s-a discutat despre integrarea valorilor demo­cratice, precum şi aspectele ce țin de schimbare. Eve­nimentul i-a avut ca oaspeţi pe un grup de experți din Slovacia, Cehia, Polonia, Ungaria şi Ucraina.

 

În cadrul atelierului s-a discutat despre legăturile dintre educaţia civică şi cultura politică democra­tică. „Educaţia este un factor esen­ţial în crearea cetăţeniei demo­cratice, iar modurile în care este oferită, diferă de la un context la altul”, a menţionat, la deschidere, dr. Bogdan Radu, lector la Univer­sitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca şi cercetător la Centrul pentru extinderea cercetărilor UE la Universitatea Europeană Cen­trală din Ungaria. „Democratizarea este un proces complex care pre­supune atât selectarea instituţiilor sistemului politic, cât şi integrarea acestor instituții în etosul social, a mai subliniat Bogdan Radu. Dom­nia sa a mai adăugat că cea mai mare parte a literaturii privind tranziția și consolidarea demo­cratică a fost dominată de studiul construcţiei  instituționale, în spe­cial, în țările post-comuniste din Europa Centrală și de Est, unde, după 1989, s-au creat instituţii noi care să reglementeze aproape orice aspect al realităţii, de la politic şi economic la social”.

 

Oamenilor le pasă de ce se întâmplă în jurul lor

 

Tot în cadrul acestui panel s-a vorbit despre educaţia civică în şcoală, dar şi despre proiectele de educaţie civică ale societăţii civile (ONG-uri, voluntariat, biserici şi organizaţii religioase) şi ale orga­nismelor internaţionale (UE, Consiliul Europei). De exemplu, Tho­mas Horbowsky, directorul Cen­trului informaţional pentru autori­tatea locală în Moldova, Moldova/Polonia, a menţionat că „nu se observă în Moldova eficientizarea democratizării, nu se simte impli­carea societăţii civile, care şi-ar asuma nişte angajamente. Pentru noi, polonezii, este importantă soli­daritatea. Lumea nu se gândeşte la interesul personal, ci la al societă­ţii. Avem multe mișcări cetăţeneşti care au sentimentul și motivația de a face schimbări, chiar schim­bări radicale, oamenilor le pasă ce se întâmplă în jurul lor. Este foarte important să-ţi pese”, a conchis expertul.

O atenţie specială a fost acorda­tă 

educaţiei civice şi mass-media în contextul democratizării.  „Ro­lul de bază al mass-media este ca informaţia să fie difuzată, adusă la cunoștința cetăţenilor. În Moldova trebuie să existe credibilitate. Este o mare provocare cum s-o obţii. Conştientizând informaţia, auto­rităţile trebuie să devină respon­sabile”, a menţionat Juhasz Balint, directorul Programului de educa­ţie din Ungaria.

De asemenea, în cadru atelieru­lui s-a vorbit despre modelele de funcţionare a mass-media, statu­tul legal al furnizorilor de media, în special, din punct de vedere al libertăţii presei şi nu mai puţin despre cenzură: cea politică, dar și economică.

Un segment vulnerabil și discu­ţii aprinse au avut loc pe marginea politicării mass-media, a cliente­lismului politic al furnizorilor de media şi despre impactul acestora asupra democraţiei. Un alt punct sensibil care s-a discutat l-a con­stituit relaţiile între media şi va­lorile politice democratice (când mass-media există ca și creator de valori democratice sau când apare în calitate de creator de discursuri dominante şi instigatoare la ură).

Astfel, continuă seria de discuţii despre diferite aspecte ale schim­bărilor democratice, care sunt le­gate de fenomenul tranziţiei soci­ale şi al integrării valorilor politice în societăţile aflate în tranziţie.

 

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand