Pandemia de Covid-19 a lovit dur și în turism. Din cauza restricțiilor impuse, mulți cetățeni au ales să-și reprogrameze vacanța sau chiar să renunțe la ea. O bună parte dintre aceștia, însă, au ales să călătorească prin țară și să descopere locurile frumoase. Cel mai grav e că, și la jumătate de an de la declanșarea pandemiei, multe agenții de turism și-au sistat activitatea. Doar 16 la sută dintre acestea au continuat să funcționeze pe perioada pandemiei.
Pandemia le-a închis ușa
Printre instituțiile care au pus lacătul la ușă este și o agenție din centrul capitalei. Nu a mai călcat nimeni pe aici de aproape jumătate de an. Agenția și-a sistat activitatea încă în martie, iar din lipsă de clienți, aceasta rămâne în continuare cu lacătul la ușă.
„Deoarece vămile au fost închise, a avut de suferit turismul din lume și aceasta a dus la anularea rezervărilor pentru vară. Agenția are cheltuieli, cum ar fi impozitele, salariile, chiria. Este pentru prima oară, din 2004, când întâmpin o asemenea criză în sfera turismului. Deocamdată, nu vedem semne de redresare a situației”, susține Aliona Molceanova, reprezentantă a agenției de turism.
Potrivit informațiilor furnizate de către Biroul Național de Statistică (BNS), în trimestrul doi al acestui an, din cele 550 de agenții de turism înregistrate oficial, doar 34 au continuat să activeze.
Conform datelor oficiale, din cauza crizei pandemice, turismul rămâne a fi una dintre cele mai lovite ramuri ale economiei. Pe de altă parte, încet, dar sigur, turismul local se reanimează, ne spun cei de la Agenția de Investiții.
„Ecosistemul turismului este grav afectat la nivel global și a fost unul dintre primele sectoare care a avut de suferit. Cât privește Republica Moldova, chiar din primele zile de pandemie, a fost afectat cu precădere turismul emițător, adică peste 83 la sută din mediul turistic din țară. Ulterior, s-a resimțit și turismul receptor, odată ce s-a stopat definitiv fluxul de turiști străini. Dar această situație de constrângere a deschis și noi oportunități. Până la pandemie, turism intern practic nu a existat în Republica Moldova, acesta ocupând circa 6% din întreaga piață. Pentru moment, putem vorbi despre un flux enorm, cererea acoperă oferta pe care o reprezintă Republica Moldova în ceea ce privește unitățile de cazare și de călătorii”, ne-a spus Rodica Verbeniuc, directoarea Agenției de Investiți.
Mai puțini clienți, mai puține încasări
Potrivit BNS, în prima jumătate a anului, activitatea agențiilor de turism s-a redus cu până la 75 la sută, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Puținii turiști pe care i-am avut au fost din România, Ucraina și Rusia. Printre alți cetățeni care au vizitat Moldova se numără cei din Turcia, Italia, Danemarca, Georgia, Germania, SUA ș.a.
Totodată, prin intermediul agenţiilor de turism şi al operatorilor de turism, în ianuarie-iunie 2020, au plecat în străinătate 19 mii de turişti şi excursionişti sau cu 84,3% mai puțini față de ianuarie-iunie 2019.
Totodată, prin intermediul agenţiilor și operatorilor de turism, şi în ianuarie-iunie 2020 au plecat în străinătate 19 mii de turişti şi excursionişti sau cu 84,3% mai puțini față de ianuarie-iunie 2019.
Mai puțini clienți înseamnă și mai puține încasări. Astfel, potrivit BNS, în prima jumătate a anului, veniturile agențiilor de turism au înregistrat o scădere dramatică, de peste 80 la sută, încasările fiind de aproximativ 177 de milioane de lei.