Rubrica „Cetăţeanul şi legea” vine în ajutorul cititorului nostru care caută răspunsuri la întrebări de ordin juridic. Continuăm această tradiţie, pentru ca cititorii, care sunt şi salariaţi la diverse întreprinderi, să nu se simtă vulnerabili juridic în faţa celor care încearcă să-i manipuleze. Linia fierbinte la tel.: 0 800 800 20 (luni şi joi de la 14.00-16.00).
Ion PREGUZA
expert
în Departamentul juridic al CNSM
Reorganizarea unităţii, anunţată din timp
Au oare salariații dreptul la informare despre cele preconizate în caz de reorganizare a unității cu reduceri considerabile de personal?
Petru Suvac, Căușeni
Unul din drepturile de bază ale salariaților este participarea lor la administrarea unității, în condițiile prevăzute de art. 42 din Codul muncii. Asigurarea respectării acestui drept se realizează inclusiv prin informarea și consultarea salariaților referitor la chestiunile menționate la art. 421 din Codul munci, cum ar fi evoluția probabilă a ocupării forței de muncă în cadrul unității, precum și eventualele măsuri de anticipare preconizate, în special, atunci când există o amenințare la adresa locurilor de muncă, măsurile sau deciziile care pot genera modificări importante în organizarea muncii sau în relațiile contractuale, inclusiv cele legate de reducerea locurilor de muncă și altele.
Potrivit alin (5) al art. 421 din Codul muncii, în cazul în care sunt preconizate anumite măsuri cu privire la salariați, aceștia vor fi informați (de către angajator) cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de punerea în aplicare a măsurilor de rigoare. În caz de lichidare a unității sau reducere a numărului ori a statelor de personal, de asemenea, salariații trebuie să fie informați despre acest lucru cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de declanșarea procedurilor prevăzute la art. 88 din Codul muncii.
Restituire a cheltuielilor pentru controlul medical
Am solicitat angajatorului să-mi restituie cheltuielile suportate pentru controlul medical, însă mi s-a refuzat din motivul că întreprinderea nu dispune de mijloace în aceste scopuri. Cine trebuie să suporte aceste cheltuieli?
Anatol Comerzan, Chișinău
Cheltuielile ce țin de organizarea și efectuarea examenului medical sunt suportate de angajator.
Mai mult decât atât, aceasta constituie o garanție juridică pentru salariați și ei nu trebuie să suporte nici un fel de cheltuieli în acest sens. Refuzul angajatorului de a-și asuma cheltuielile necesare pentru examenul medical constituie o încălcare a legislației muncii și poate fi contestat la Inspectoratul de Stat al Muncii și în instanța de judecată.
Totodată, angajații nu sunt în drept să se eschiveze de la examenul medical prevăzut de lege. Dacă termenul de trecere a examenului medical a fost depășit din vina salariatului, contractul individual de muncă va fi suspendat în temeiul art. 76 din Codul muncii (în circumstanțe ce nu depind de voința părților).
Un concept de modernizare a Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, elaborat de specialiștii Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale cu participarea experților europeni a fost examinat recent într-o ședință de lucru la Guvern.