Am plecat în Italia, unde lucrează soțul, și am născut acolo, dar nu aveam nici permis de muncă, nici viză de ședere. Cum pot să obțin indemnizația pentru copil, în calitate de cetățean al Republicii Moldova?
Maria Vărzaru, Chișinău
În scopul susținerii sociale a familiilor cu copii, a fost modificat Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a indemnizaţiilor adresate familiilor cu copii.
Prin Hotărârea Guvernului nr. 27 din 1 februarie 2016 (publicată în Monitorul Oficial nr. 25-30 (5458-5463) din 5 februarie 2016), a fost modificat şi completat Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a indemnizaţiilor adresate familiilor cu copii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1478 din 15.11.2002.
Astfel, urmare a modificărilor operate, în cazul în care copilul s-a născut pe teritoriul altui stat, cetățeanul, atunci când solicită stabilirea indemnizaţiilor destinate familiilor cu copii (cu excepţia persoanelor angajate în câmpul muncii în Republica Moldova), prezintă Casei Teritoriale de Asigurări Sociale (CTAS) o declaraţie scrisă pe propria răspundere despre faptul că a beneficiat sau nu a beneficiat de indemnizaţii adresate familiilor cu copii în statul respectiv.
Până la modificările operate, era necesar să fie prezentat
un certificat privind acordarea/neacordarea indemnizaţiilor adresate familiilor cu copii, eliberat de către autoritatea competentă a statului în care s-a născut copilul, în termen de 12 luni de la naşterea acestuia. Solicitantul făcea o interpelare la organele competente sau se deplasa în ţara respectivă, ceea ce implica anumite cheltuieli financiare suplimentare. În acest context, au fost înregistrate şi cazuri când organele competente refuzau să elibereze certificatul dat (în unele ţări, imigranții fără cetățenie nu au dreptul la prestațiile menționate, în alte ţări nu se acordă prestații familiilor cu copii etc.). Astfel, solicitanţii erau privaţi de dreptul de a beneficia de indemnizațiile respective.
În cazul acordării indemnizaţiilor adresate familiilor cu copii pe teritoriul altui stat, indemnizaţia unică la naşterea copilului şi indemnizaţia lunară pentru creşterea/îngrijirea copilului (pentru perioada respectivă) nu se stabileşte.
Totodată, e de menţionat că, în cazul în care solicitantul va tăinui faptul beneficierii de indemnizaţii pe teritoriul altui stat ori nu va indica corect perioada în care beneficiază de sprijin financiar, va fi obligat să restituie în contul CNAS sumele indemnizaţiilor primite necuvenit.
De asemenea, vă aducem la cunoştinţă că în temeiul rectificărilor operate la Legea nr.72 din 12.04.2015 a bugetului de stat pentru anul 2015 și la Legea nr. 73 din 12.04.2015 a bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2015, în anul 2016, cuantumul indemnizaţiei unice la naşterea copilului, atât pentru persoanele asigurate, cât şi pentru persoanele neasigurate, constituie: 3100 de lei – la naşterea primului copil; 3400 de lei – la naşterea fiecărui copil următor.
Cuantumul indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de trei ani (pentru persoanele asigurate) constituie 30% din baza de calcul stabilită conform articolului 7 din Legea nr. 289-XV din 22 iulie 2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale, dar nu mai puţin de 440 de lei (începând cu 1 octombrie 2015).
Cuantumul indemnizaţiei lunare pentru îngrijirea copilului până la împlinirea vârstei de 1,5 ani (pentru persoanele neasigurate), de asemenea, a fost majorată de la 400 de lei la 440 de lei (începând cu 1 octombrie 2015).
În context, adăugăm că propunerile CNSM înaintate Guvernului pentru a fi incluse în Programul de activitate al Guvernului pentru anii 2016-2018 au fost de a stabili, începând cu anul 2016, indemnizaţia unică la naşterea copilului în mărime de 6000 de lei pentru primul copil şi 6500 de lei pentru fiecare copil următor, și majorarea anuală a indemnizației respective cu cel puțin 1000 de lei.
Ana MOLDOVANU,
șefa Departamentului protecție social-economică al CNSM