„Am cumpărat, nu demult, o bucată de mochetă care este vândută la metru la un magazin specializat al unuia dintre cei mai mari producători de covoare din ţara noastră. După ce am ales produsul de care aveam nevoie, angajaţii magazinului mi-au propus să cumpăr o bucată de aproape două ori mai mare, pentru că în caz contrar ar fi refuzat, în general, să-mi vândă ceea ce solicitam.
De vreme ce costul întregii bucăţi din care aş fi vrut eu să-mi fie tăiată doar o parte ar fi fost exagerat de mare, am solicitat condica de sugestii și reclamaţii pentru a-mi exprima dezacordul şi a primi un răspuns în scris privind legalitatea acţiunilor comerciantului.
Lucrătorii de la magazin nu au vrut să-mi prezinte cartea de reclamaţii şi, după ce s-au mai sfătuit între ei, au decis să aplice o reducere, care a scăzut parţial din preţul care urma să fie achitat suplimentar.
Am acceptat această ofertă, dar ulterior angajaţii şi-au exprimat teama că angajatorul lor ar putea să le reţină din salariu suma reducerii ce mi-a fost acordată.
Din acest considerent, aş vrea să ştiu dacă acest gen de situaţii sunt reglementate prin lege sau care este practica în acest domeniu.
Iurie Guriţan, Chişinău”
Sergiu Lelic, şef adjunct al Direcţiei relaţii cu consumatorii a Agenţiei pentru Protecţia Consumatorilor, a precizat pentru „Vocea poporului” că, de vreme ce este vorba despre un produs care se vinde la metru, cumpărătorul este în drept să solicite doar atât de cât are nevoie. În mod corespunzător, consumatorul va achita doar pentru ceea ce primeşte.
Potrivit lui Sergiu Lelic, art. 273, p. 10 din Codul contravenţional prevede că refuzul nejustificat de a vinde un produs sau de a presta un serviciu este sancţionat.
În cazul în care consideră că vânzătorul nu procedează corect, cumpărătorul este în drept să se adreseze în formă scrisă, prin intermediul registrului de reclamaţii, pentru a primi un răspuns din partea comerciantului. Dacă agentul economic nu oferă nici o explicaţie sau rămâne pe aceeaşi poziţie cu care nu este de acord cumpărătorul, acesta din urmă se poate adresa la Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor.
Dovada scrisă
Sergiu Lelic a subliniat că, atunci când este depusă o astfel de petiţie, fără a exista şi o dovadă scrisă, vânzătorul poate nega că a refuzat să vândă produsul solicitat de cumpărător. În consecinţă, acţiunile întreprinse de inspectorii pentru protecţia consumatorilor vor fi zadarnice.
Întrebat dacă notarea în cartea de reclamaţii de către cumpărător a faptului că nu este de acord cu anumite reguli instituite de comerciant pentru procurarea produselor acestuia nu este deja o dovadă documentată a potenţialei încălcări a drepturilor consumatorului, Sergiu Lelic a răspuns că în acest caz este nevoie de următoarele. Pentru ca reclamaţia să poată fi examinată de inspectorii pentru protecţia consumatorilor, aceştia trebuie să fie informaţi despre existenţa ei şi mai este necesar să fie indicat numele şi prenumele, adresa de domiciliu şi un telefon de contact al solicitantului. Modalităţile de sesizare a încălcărilor legate de drepturile consumatorului sunt diverse, iar fiecare petiţie este examinată în mod individual, a mai remarcat Segiu Lelic.
Linia fierbinte
Iniţial, însă, lucrătorul de la linia fierbinte a Agenţiei pentru Protecţia Consumatorului, după ce a fost solicitat să ofere informaţii pe marginea aceleiaşi situaţii, a opinat că vânzătorul este în drept să comercializeze bucata întreagă de mochetă care i-a mai rămas şi nu doar atât cât doreşte cumpărătorul.
Dacă îi va rămâne o parte pe care n-o va putea vinde ulterior, comerciantul are dreptul să refuze să vândă bucata respectivă. În acest caz, cumpărătorul ar trebui să procure altceva, pentru ca vânzătorului să nu-i rămână o bucată cu care nu va mai avea ce face.
O altă opţiune ar fi s-o împartă în jumătate, ca să o poată vinde pe toată, a fost explicaţia operatorului de la linia fierbinte.
Rugat să spună dacă legislaţia conţine prevederi referitoare la astfel de situaţii, acelaşi operator a afirmat că nu există asemenea stipulări şi că pentru un răspuns mai detaliat este necesar să fie depusă o cerere în scris la Agenţia pentru Protecţia Consumatorului.