Sindicatul lucrătorilor din educaţie şi ştiinţă este cea mai numeroasă organizaţie din raionul Orhei. Potrivit Margaretei Gotcă, preşedinta Consiliului raional al sindicatului din educaţie şi ştiinţă, acesta numără 3156 de membri. Practic, sindicatul respectiv include angajaţii de la toate instituţiile preşcolare şi preuniversitare din raion, structuraţi în 126 de organizaţii sindicale primare.
Se taie în sistemul de educaţie ca în varză
Ce-i drept, în ultimii ani, se micşorează văzând cu ochii numărul angajaţilor din sistemul de educaţie a raionului ca urmare a lichidării sau, precum se mai spune pre limba funcţionarilor de stat, a optimizării instituţiilor de învăţământ. Urmare a acestui proces demolator, doar în anul 2011 au fost închise două şcoli, ca mai apoi, peste doi ani, în 2013, să fie lichidate încă cinci instituţii şcolare, în baza lor fiind create trei şcoli primare–grădiniţe.
Este revoltător, spune Margareta Gotcă, că, de fiecare dată, şcolile au fost închise în plin proces de studii. Adică a fost ignorată stipularea ce se conţine în scrisoarea comună a lui Dumitru Ivanov, preşedintele Sindicatului Educaţiei şi Ştiinţei din Republica Moldova, şi a ministrului Educaţiei Maia Sandu, precum şi în Convenţia de ramură, care prevede ca disponibilizările pedagogilor să se facă doar la finele anului de învăţământ.
Aşa-zisele optimizări au afectat grav colectivul de pedagogi din raion, ne spune preşedinta Consiliului raional Orhei al sindicatului din educaţie şi ştiinţă. Doar în 2013 au fost concediaţi aproape 20 de pedagogi, însă, din păcate, au fost reangajaţi doar o parte dintre aceştia.
Copiii, victime directe ale procesului de optimizare
Au avut de suferit şi elevii din şcolile lichidate, deoarece bieţii copii sunt nevoiţi să-şi continue studiile în alte localităţi. Desigur, contingentul respectiv de elevi este asigurat cu mijloace de transport pentru a se deplasa la şcoala din alt sat, însă Margareta Gotcă ţine să precizeze că drumurile dintre localităţi sunt rele, din care cauză transportarea copiilor devine anevoioasă. Unde mai pui că mijloacele de transport nu sunt adaptate în mod expres pentru transportarea copiilor, mai remarcă dânsa. Or, unităţile tehnice respective sunt folosite atât pentru transportarea copiilor, cât şi a călătorilor. În consecinţă, copiii rămân fără locuri pe banchete, ajung să călătorească în picioare. În afară de aceasta, copiii, pe timpul transportării dintr-o localitate în alta, nu sunt însoţiţi de persoane adulte care să-i supravegheze. Plus că se atestă o reacţie de nemulţumire din partea părinţilor, deoarece copiii lor sunt expuşi unui regim obositor, în virtutea faptului că trebuie treziţi dimineaţa devreme.
Alungăm pedagogii cu experienţă, fără a ne gândi cu cine-i înlocuim
Optimizarea sistemului de educaţie, mai explică preşedinta Consiliului raional Orhei al sindicatului din educaţie şi ştiinţă, conduce la micşorarea normei de muncă a unui număr impunător de profesori, învăţători, mai ales a celor din şcolile primare, în legătură cu reducerea numărului de copii, ceea ce le afectează veniturile salariale. Sunt vizaţi şi pedagogii care au atins vârsta de pensionare. Aceasta pentru că, potrivit ultimelor modificări ale legislaţiei, angajatorului i se permite să desfacă contractul individual de muncă cu persoana ajunsă la vârsta pensionării. Astfel, ar putea fi eliminaţi din sistemul de educaţie profesionişti de valoare, cu grade didactice, cu o experienţă bogată de muncă, avertizează Margareta Gotcă. Mai ales că afluxul de tineri specialişti este unul modest în ultimii ani. Bunăoară, anul acesta, s-au angajat în instituţiile de învăţământ din raion doar 15 absolvenţi ai facultăților, în timp ce se atestă un număr impunător de locuri vacante, mai ales profesori de limbi moderne, de fizică şi de matematică.
Rostul unei şcoli în sat nu se măsoară doar în bani
Deși procesul de optimizare a sistemului de educaţie din ţară a fost conceput de Guvern, nici o şcoală nu poate fi închisă fără aprobarea consilierilor locali, intervine Alexandru Malai, preşedintele Consiliului interramural al sindicatelor din raionul Orhei. Pentru că a închide o şcoala într-o localitate este un exerciţiu dureros, precizează dumnealui. Însă trebuie să înţelegem că orice reformă aplicată este ca sabia cu două tăişuri, adică comportă atât consecinţe pozitive, cât şi implicaţii negative. Sunt situaţii, când, pe bune, trebuie de făcut ceva. În unele sate, mai ales dintre cele mici, sunt şcoli cu foarte puţini elevi, astfel încât este de neconceput punerea la punct a unui proces civilizat, modern de educaţie, explică dânsul. De aceea, aflarea unei şcoli pe teritoriul respectivei localităţi nu-şi are rostul, încât este necesară mutarea acelor câţiva copii la o altă şcoală, din vecinătatea imediată, unde ar putea face carte cu adevărat, consideră liderul sindicatelor din raionul Orhei. Principala problemă în calea realizării procesului de reformare a sistemului de educaţie a ţării, în viziunea lui Alexandru Malai, este lipsa infrastructurii, adică a drumurilor locale de bună calitate.
Margareta Gotcă îl completează pe preşedinte, evidenţiind că procesul de restructurare a sistemului de educaţie are şi efecte pozitive. Dar nu întru totul. Desigur, spune dumneaei, funcţionarea unei şcoli într-o localitate presupune mari cheltuieli pentru întreţinerea acesteia. În acelaşi timp, ea argumentează că şcoala într-o localitate este un centru cultural, întrucât înşişi părinţii copiilor participă, asistă la multe acţiuni culturale organizate de copiii lor.
Mai ales că în şcolile cu un număr mic de copii poate fi organizată instruirea simultană a elevilor, adică petrecerea lecţiilor cu participarea copiilor din mai multe clase, astfel încât, precizează dumneaei, calitatea studiilor nu ar avea de suferit şi, în consecinţă, eficienţa educaţiei nu ar mai putea fi invocată drept motiv pentru derularea procesului de optimizare a sistemului de învăţământ. Unicul argument care poate fi adus în susţinerea optimizării instituţiilor şcolare ar fi, în viziunea Margaretei Gotcă, costurile mari pentru întreţinerea şcolii: încălzirea, lucrările de reparaţie, procurarea mobilierului necesar ş.a. Tocmai din această perspectivă, consilierii locali, administraţia publică din partea locului ar trebui să cântărească bine înainte de adoptarea unei decizii cardinale.
Graba strică treaba sau de ce nu ţinem cont de experienţa țărilor avansate
Totuși, ambii cad de acord că una dintre cele mai mari deficienţe ale actualei campanii de optimizare a sistemului de educaţie o reprezintă graba cu care se face aceasta. Adică, trebuia mai întâi adaptată, reconstruită infrastructura, se are în vedere drumurile locale pe care se vor deplasa elevii dintr-un sat în altul. Mai apoi, şcolile de circumscripţii, care apar din comasarea mai multor instituţii de educaţie, să fie dotate cu cele necesare. Era nevoie de nişte criterii judicioase de selectare a pedagogilor care urmează să activeze în şcolile de circumscripţie, mai precizează Margareta Gotcă, astfel încât să fie angajaţi cei mai buni dintre cei buni. Astfel, precizează dumneaei, se procedează în ţările dezvoltate din Europa, unde elevii din localităţile mici sunt transferaţi în şcoli mai mari, pentru a-şi continua studiile. Însă, oricum, copiii din clasele primare din aceste state sunt lăsaţi să facă carte în satul lor de baştină. Din păcate, reforma sistemului de educaţie care se aplică acum la noi nu ţine cont de experienţa ţărilor avansate.
Vlad MARCHITAN