Dialog constructiv între Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) și Federația Sindicală a Educaţiei şi Ştiinţei. Astfel a fost catalogată întrevederea de lucru desfășurată recent, la care au participat conducerea Confederaţiei Naţionale a Sindicatului din Moldova (CNSM), a Federaţiei Sindicale a Educaţiei şi Ştiinţei, reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, dar şi peste 60 de cadre didactice din teritoriu, preşedinţi ai organelor sindicale teritoriale din domeniu.
Potrivit preşedintelui Federaţiei Sindicale a Educaţiei şi Ştiinţei, Dumitru Ivanov, această întrevedere trebuie să întărească dialogul cu MECC pentru a depăşi problemele existente în ramura educației și științei. Liderul sindical s-a pronunțat pentru întreprinderea unor acțiuni cât mai rapide de susținere a salariaților.
În debutul întrunirii, conducerea Fede-rației a trecut în revistă toate acțiunile întreprinse în ultima perioadă în vederea majorării salariilor lucrătorilor din domeniul educației, remarcând prevederile noului sistem de salarizare conform căruia salariile cadrelor didactice vor fi majorate cu 11,3%, începând cu 1 septembrie 2017.
„Cu regret, nu am dobândit nici pe departe ceea ce am revendicat, dar este de menţionat faptul că actualul Guvern a manifestat o deschidere faţă de eforturile federaţiei noastre, atât în cadrul celor şapte şedinţe tripartite, cât şi la întrunirea cu premierul Pavel Filip. După mine, acţiunile federaţiei noastre în prima jumătate a anului 2017 au avut un rezultat important. Guvernul a purces destul de serios la elaborarea unui nou concept de salarizare a bugetarilor şi cred că este de așteptat şi o nouă lege a salarizării în viitorul apropiat”, a spus Ion Bulat, prim-vicepreședinte al FSEȘ.
Salariile și deficitul de cadre: cauză și efect
În şirul problemelor pomenite de Ion Bulat se regăseşte şi deficitul de pedagogi. Potrivit prim-vicepreședintelui FSEȘ, în total, în țară ar mai fi nevoie de încă circa două mii de cadre didactice de toate nivelurile.
„La capitolul respectiv salutăm intenţia guvernării de a redresa situaţia prin adoptarea noului nomenclator al domeniilor de formare profesională şi al specialiştilor din învăţământul superior, unde s-a păstrat domeniul de formare a profesorilor. Printre încercările de a soluționa problemele se regăsește și modificarea Codului educaţiei în partea ce ţine de pregătirea cadrelor didactice pentru treapta învăţământului preşcolar şi a celui primar cu studii medii de specialitate în cadrul instituţiilor de învăţământ profesional tehnic”, a mai spus Ion Bulat.
Reprezentanții Federației au salutat intenția
Guvernului de a redresa situația în domeniul educației și și-au exprimat deschiderea pentru un parteneriat cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, în noua sa componență, care este în proces de reformare.
Ministrul Educației, Culturii și Cercetării, Monica Babuc, și-a exprimat acordul cu liderii sindicali în ceea ce privește necesitatea imperioasă de îmbunătățire a activității cadrelor didactice, inclusiv prin majorarea salariilor, chemând, totodată, la solidarizare cu angajații din alte domenii, precum cei din cultură sau asistența socială, care, deocamdată, nu au beneficiat de astfel de majorări.
„Din întâlnirile pe care le-am avut până acum cu pedagogii, am înţeles că a fost o comunicare dificilă între minister şi cadrele didactice, una insuficientă. Această decizie de majorare a salariului cu 11,3% a fost o decizie complicată din punct de vedere financiar pentru Guvern. Acesta este un prim pas în soluţionarea acelor solicitări cu care vin pedagogii”, a spus Monica Babuc.
Oficialul s-a referit concret şi la o serie de alte probleme din domeniu, acumulate în urma întâlnirilor pe care le-a avut cu colectivele pedagogice, precum lipsa cadrelor, în special a celor tinere, numărul mic la admitere la specializările pedagogice, reanimarea colegiilor cu profil pedagogic ș. a., care, de asemenea, necesită a fi soluționate concomitent cu majorarea salariilor.
„Peste 42 la sută din pedagogii din Moldova sunt pensionari. Nu spun asta pentru că nu i-am accepta sau nu ne-am închina în faţa experienţei acestora. De foarte multe ori cred şi sunt sigură că aceşti oameni au încă foarte multe de spus copiilor, dar tendinţa este una care ne îngrijorează şi ne determină să gândim asupra modului cum trebuie să abordăm specializările pedagogice. Cum trebuie să facem, pentru că chiar şi în acest an admiterea ne arată că cele mai puţin solicitate specialități sunt cele pedagogice. Sunt chestii care ne pun pe gânduri”, a spus Monica Babuc.
În context, Monica Babuc a dat asigurări că va promova un dialog constructiv și permanent între minister și sindicatele de ramură.
În cadrul discuțiilor cu ministrul Educației, Culturii și Cercetării, liderii sindicali din teritoriu au adresat mai multe doleanțe și au evocat problemele stringente din domeniu, precum ar fi motivarea angajaților din educație prin plafonarea salariilor, optimizarea instituțiilor de învățământ, lipsa cadrelor didactice și migrația elevilor, problema gestionării instituțiilor de învățământ preșcolar, dorința unei conlucrări eficiente cu ministerul, debirocratizarea muncii pedagogilor ș.a.
În context, preşedintele CNSM, Oleg Budza, și-a manifestat speranța că această întrevedere va pune bazele unui proces eficient de dialog permanent dintre autorități și sindicaliștii din educație și a pledat pentru reformarea sistemului de salarizare în sfera bugetară.
„Trebuie să ne ascultăm unii pe alții şi pe mine mă bucură că a început un dialog foarte constructiv. Cei care stau la cârmă, care discută cu colectivele pedagogice, cu membrii de sindicat, trebuie ascultaţi. Fără o salarizare decentă nu se mişcă în ţara noastră nimic şi 42 la sută dintre pensionarii profesori care sunt astăzi în sistem sunt nu pentru că ar vrea tare să muncească, pentru că au şi ei multiple probleme de sănătate, dar o fac pentru că pensia este mică şi nu le ajunge de trai”, a spus Oleg Budza.
Cei prezenți la întrevedere au mai discutat despre perspectivele legate de dotarea instituțiilor de învățământ, motivarea tinerilor de a veni și a munci în sistemul educațional, ultimele modificări ale Codului educației, conceptul privind sistemul unitar de salarizare, subiecte legate de optimizări și lichidări ale instituțiilor educaționale și sarcinile liderilor sindicali în contextul reformelor.
„În condiţiile în care dorim să avem o ţară prosperă, o ţară cu un viitor, este necesar ca noi să avem cadre bine pregătite, astfel ca să asigure o schimbare la toate nivelurile. Suntem preocupaţi de modul în care salariaţii sunt remuneraţi nu doar în sistemul educaţional, dar în toate domeniile. Vreau să vă spun că există probleme în salarizare nu doar în educaţie, ci în toate domeniile şi noi suntem preocupaţi să revizuim această politică de salarizare, astfel încât să avem un sistem echitabil, transparent, bazat pe performanţă în salarizarea tuturor angajaţilor. Sigur, dvs. spuneţi că această majorare este una nesemnificativă, dar vreau să aduc siguranţa că majorările care se fac sau recalcularea salariului în sistemul educaţional sunt unele care vă avantajează mult, ţinând cont de faptul că avem domenii unde salariul este foarte mic”, a spus Anastasia Oceretnîi, viceministru al Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale.
Ce vor profesorii
Amintim că, în ianuarie anul curent, profesorii au iniţiat acţiuni de protest. Aceştia au cerut egalarea lefurilor pentru categoria I de salarizare, care în prezent se cifrează la 1.700 de lei, cu valoarea minimului de existenţă; majorarea salariului personalului didactic şi ştiinţifico-didactic cu 50%; majorarea indemnizaţiilor unice acordate tinerilor specialişti: tinerii cu studii medii speciale să primească 50.000 de lei, iar cei cu studii superioare – 70.000 de lei. FSEȘ a mai solicitat reducerea normei didactice pentru tinerii specialişti, în primii trei ani de activitate, la 75% pentru un salariu de funcţie, dar și recalcularea anuală a cuantumului pensiilor pentru pensionarii încadraţi în câmpul muncii și majorarea cuantumului burselor de studii cu 20%.
Federaţia Sindicală a Educaţiei şi Științei are în jur de 120 de mii de membri. Potrivit datelor FSEȘ, salariul de bază pentru profesorii din categoria I de salarizare este de o mie de lei. Aceștia mai primesc o serie de sporuri de aproximativ 700 de lei. Salariul mediu brut prognozat pentru categoriile 1-6 de salarizare în anul 2017 este de 1.776 lei, în timp ce minimul de existență, potrivit situaţiei de la 1 octombrie 2016, constituia 1.813 lei.
Bla-bla-bla… Diaree verbala a sindicatelor noastre, care-s sindicate doar cu numele. In orice tara cu oameni destoinici astfel de sindicate ar fi ramas fara membri…
Nu poate fi vorba de o majorare consistenta, totusi tendinta de crestere da o speranta ca e posibil sa se schimbe lucrurile spre bine.